szerző:
Daczi Dóra

Az Apple, a Google és az Amazon támogatását is elnyerte a magyarok által alapított PublishDrive. Az egyik ötletgazda, a most 30 éves Jentetics Kinga az amerikai Forbes médialistájára is felkerült, és most a hvg.hu-nak mesélt a projektről.

„Nemrég egy Las Vegas-i konferencián adtam elő, ahol 750 szerzőt kérdeztek meg, mennyit keresnek az e-könyveikkel. A legkisebb összegek is évi 10 ezer dollárról szóltak, az átlag a havi 10 ezer dollárt közelítette, 10 százalékuk pedig havi 100 ezer dollárt keres saját kiadású e-könyveivel” – sokkol Jentetics Kinga, a PublishDrive társalapítója az ügyesebb Danielle Steel-epigonok számára elérhető, az amerikai piacon is tetemesnek számító bevételekkel. 

Kinga a közgázos szakdolgozatát szerette volna e-könyv formájában megjelentetni, eközben rengeteg technikai nehézséggel szembesült, melyekre megoldásokat keresett, végül Csizmár Róberttel és Rendes Ádámmal megalapították a PublishDrive-ot. A céggel olyan piacra léptek be, melyen már akadt nemzetközi konkurencia, de extra szolgáltatásaik és szoftvereik felkeltették a befektetők figyelmét.

©
Egy kávé áráért adják a self publishing, azaz független kiadású e-könyveket
Gyakorlatilag bárki bármilyen kategóriájú könyvét beküldheti a PublishDrive-hoz, akik a beérkezett szövegből e-bookot formálnak, majd egy AI-robot javaslatot tesz, hogy az 5000 kategória melyikébe kell besorolni, végül pedig eljuttatják az e-könyveket forgalmazó több mint 400 webshophoz, melyek között a Google Play, az Apple Books és az Amazon is megtalálható (bár utóbbira magyar nyelvű könyv még nem kerülhet fel).
A független szerzőnek mindez semmibe sem kerül, mivel majd a bevétel 10 százaléka lesz a PublishDrive jutaléka, akik vállalják, hogy akkor is fizetnek a szerzőnek, ha hozzájuk még nem futott be az összeg az értékesítő könyváruházból.
A startup a független szerzőknek itthon szokatlanul alacsony árat, 3 dollárt javasol az értékesítésre, így az ő átlagos bevételük is csak 80-100 forint között mozog példányonként. Míg a hazai, elsősorban nyomtatott könyvekkel foglalkozó kiadók csaknem annyiért kínálják az e-könyveket, mint a nyomtatott példányokat, a PublishDrive az amerikai minta szerint árazza a szerzői könyveket, így azok olcsóbbak. 
A PublishDrive-ra havonta kb. 3000 könyvet töltenek fel a független szerzők vagy e-könyveket is forgalmazó kiadók, ezekből a cég évente több mint 200 ezer példányt ad el. A legtöbb feltöltés Amerikából fut be, de nő a magyar piac is; a magyarul feltöltött könyvek 40 százalékát külföldön értékesítik, ráadásul nemcsak olyan evidens célországokban, mint Anglia, hanem pl. Kínában is van irántuk kereslet.

Egy 2016-os, Észtországból érkező, 110 ezer dolláros tőkeinjekció után a három fiatal részt vehetett a Google kéthetes mentorprogramján, ahol a tudás mellé 50 ezer dollárt is kaptak, és a Google mesterséges intelligenciájával ellenőrizhetnek tartalmakat. „A Google másképp működik a könyvpiacon, mint az Apple vagy az Amazon, ők csak néhány partnerrel hajlandók együttműködni. Náluk van a világ összes adata, ebből már tudunk főzni. Olyan piacokra jutunk be például rajtuk keresztül, mint India, ahol hagyományosan androidos eszközöket használnak.”

©

A PublishDrive mára egyike annak a tíz self publishing vállalkozásnak, melyek az Apple-nek is listázott partnerei. „A top10 többsége amerikai cég, fő előnyük velünk szemben, hogy előbb voltak a piacon. Míg ők elsősorban a kiadókkal szerződnek, mi inkább a függetlenekre koncentrálunk, és komolyabb a technológiai hátterünk, így felhasználóbarátabb és skálázható a szolgáltatásunk” – mondja Kinga.

A PublishDrive február elején nemzetközi sikert aratott azzal, hogy az Amazon hirdetési felületét integrálták úgy, hogy sokkal egyszerűbb legyen használni. A magyar startup abban is ráver nemzetközi versenytársaira, hogy gyakorlatilag real time, kétóránként mutatják meg az analitikát a szerzőnek. Specialitásuk, hogy országonként más-más árat lehet szabni a művekre, illetve marketingeszközöket is kínálnak. "Ezek között ingyenesek is akadnak, például a review copy, azaz az újságíró vagy blogger által letölthető mintapéldány, mely alapján kritika születhet a könyvről. Emellett követjük a több mint 400 online könyváruház promócióit, és ezek alapján ajánlunk ki könyveket, pl. most Valentin-napra rengeteg romantikus regénnyel készülünk” – magyarázza.

De mit számít a kiajánlás az e-könyvek tengerében? Nagyon sokszor 3 dollárt, mivel a PublishDrive által karácsonykor kiajánlott e-könyvek mindegyikét beválogatta valamelyik webes könyvesbolt. „A nyári sikersztorink pedig az volt, hogy az Apple amerikai áruházának főoldalára ajánlottunk be egy angol szerzőt a romantikus könyvek szekcióba, és bestseller lett.”

Nem döntik el, jó-e a tartalom

A könyvnyomtatás hajnalán még a szerző felelt a nyomtatott könyvek teljes életciklusáért: tőke híján támogatókat hajtott fel, akik a nyomtatást finanszírozták, gondoskodott arról, hogy a könyve eljusson a véleményvezérekhez, és úton-útfélen reklámozta azt. Nem létezett a mai kiadók által képviselt minőségi szűrő és marketingtámogatás, és éppen erre a rendszerre hajaz a self publishing, melynek nehezen bocsátják meg az írástudók, hogy a minőségi korlát felállítása helyett a minél nagyobb mennyiség termelését segíti elő.

„Nálunk egy ember felel a szerkesztésért, ő elsősorban az új szerzők vagy kiadók műveit ellenőrzi. A régi partnerek műveit szúrópróbaszerűen tudjuk csak olvasni. Persze kifejlesztettünk egy robotot, mely szűri a túl explicit, gyűlöletkeltő, netán pedofil vagy erőszakos tartalmakat, és ilyen esetben visszadobjuk a könyvet – de nem tudunk és nem is akarunk mindent letiltani. Hiba lenne a csúnya szavak használata vagy helyesírási hibák miatt visszatartani egy könyvet, hiszen képviselhet művészi szándékot az, ha valamelyik szereplő útszélibben vagy hibásan beszél.”

„Nem az a feladatunk, hogy eldöntsük, tartalmilag jó-e egy könyv, hiszen embere válogatja, kinek mi tetszik. Ez a klasszikus könyvkiadás tipikus csapdája, J.K.Rowling-ot is rengetegszer utasították vissza, A szürke ötven árnyalata pedig self publishing úton jelent meg először” – teszi hozzá. Kinga szerint ezen a hamisítatlan laissez-faire piacon – ahol az olvasók azzal szavazzák le a rosszul megírt könyvet, hogy nem veszik meg – nagyobb esélye van megélni a szerzőknek, mint arra várni, hogy egy könyvkiadó beengedje őket az elefántcsonttoronyba.

©

A PublishDrive egyébként a szigorúbb self publishing cégek közé sorolja magát: „Nagyon könnyű egy könyvet már meglévő tartalmakból összeollózni, ezt mi szűrjük, pedig mások simán kiadják. De mi meg akarjuk változtatni a közvélekedést, hogy a self publishing kiadványok szükségszerűen rossz könyvek. Nem akarunk könyvtemetővé válni” – mondja Kinga, aki szerint a szerzők maguk is egyre inkább a jó minőségre törekszenek: dizájnosabbak a borítók, és mind többen kérnek fel szabadúszó szerkesztőt.

Termékként tekintenek a könyvre

A PublishDrive-ba 2017-ben egy amerikai-cseh kockázatitőke-társaság fektetett 1,2 millió dollárt, idén pedig további pénzt szeretnének bevonni. Ezt már nem az itthoni termékfejlesztésre, hanem az amerikai üzleti támogatásra, valamint a távol-keleti és afrikai terjeszkedésre, illetve a nyárra élesedő hangoskönyv-felületükre költenék.

Tavaly márciusban egyébként a főhadiszállást Delaware-be helyezték, és megvásárolták saját magukat, azaz a magyar céget. Erre a lépésre azért volt szükség, mert az amerikai szerzőknek fontos, hogy az ottani szerzői jog védje őket, de a magyar írók is jól jártak a váltással. Eddig ugyanis a PublishDrive nem tudott magánszemélyként szerződni velük, mert akkor kvázi bért kellett volna fizetniük nekik, ezt viszont amerikai székhelyű cégként már megtehetik.

A könyvkiadásban nemcsak a lefejlesztett alkalmazások, a gyorsaság is sikertényező. „2020-ra a könyvek 50 százaléka e-book lesz. Külföldön a klasszikus kiadók már példát vesznek a self publishing cégekről abban, hogyan lehet az AI-t használni, és 3 évről 6 hónapra rövidíteni a könyv mint termék előállítását. Bár a magyarok nagyon innovatív termékekkel állnak elő, nem ismerik fel bennük a wow-faktort, és a hazai startupok többsége még az ötleteit is fél elmesélni. Amerikában szabadon megosztják azokat, mert tudják, csak az számít, hogy meg is tudod-e valósítani, mégpedig a lehető leghamarabb.”

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Nincs türelmi idő, büntetik a parlagfűirtást elmulasztókat

Nincs türelmi idő, büntetik a parlagfűirtást elmulasztókat

Coutinho orvosi vizsgálatra Münchenbe érkezik

Coutinho orvosi vizsgálatra Münchenbe érkezik

Ashley Cole visszavonul

Ashley Cole visszavonul

Négy beteget agyonvert egy infúziós állvánnyal, kilencet megsebesített egy alkoholbeteg Romániában

Négy beteget agyonvert egy infúziós állvánnyal, kilencet megsebesített egy alkoholbeteg Romániában

Elárulja az okosóra, ha valakinél megkezdődött az elbutulás?

Elárulja az okosóra, ha valakinél megkezdődött az elbutulás?

Kihúzták az eheti lottószámokat

Kihúzták az eheti lottószámokat