Nem kell kártérítést fizetnie a Ryanairnek a sztrájk miatt pórul járt utasok részére

Bíróságra vitte a Ryanair azoknak az utasoknak az ügyét, akiknek sztrájk miatt törölték járatát,vagy emiatt három óránál többet késtek – és nyertek. A döntés már csak azért is figyelemre méltó, mert az Európai Bizottság áprilisban kimondta: egy vadsztrájk nem a társaságon kívül álló körülmény.

  • hvg.hu hvg.hu
Nem kell kártérítést fizetnie a Ryanairnek a sztrájk miatt pórul járt utasok részére

A swordsi kerületi bíróság a Ryanair javára döntött abban a perben, melyet a fapados légitársaság indított amiatt, mert nem kívánt kártérítést fizetni azoknak az utasoknak, akiknek járatát a sztrájk miatt törölték, vagy több mint három órás késéssel érkeztek meg a célreptérre – írta az Airportal.

Az utasokat képviselő szakszervezetek az EU261-es uniós jogszabályra hivatkoztak, mely szerint a cégnek a foglalt út hosszának függvényében minden olyan utasának kártérítést kellene fizetnie, akiknek járatát törölték, vagy a menetrendhez képest három órával később érkeztek meg.

A swordsi kerületi bíróság szerint azonban az érintett utasoknak nem járnak az EU261-es jogszabályban lefektetett kártérítések. Az ítéletet a Ryanair azon érvelésére alapozta, miszerint a sztrájkok vis major, a cégen kívülálló tényezőnek tekinthetőek.

Hasonló ügyekben egyébként Spanyolországban több városban hoztak az utasok kártérítési igényét jogtalannak kimondó döntéseket. Az ítélet precedens értékű lehet a későbbi hasonló ügyek elbírálását tekintve Írországban.

Az Európai Bíróság ugyanakkor áprilisban kimondta: a légitársaságok akkor is kötelesek kártérítést fizetni utasaiknak, ha a repülőjárat törlését vagy jelentős késését egy átszervezés váratlan bejelentését követően kialakult "vadsztrájk" okozza. A határozat a tartalmilag hasonló kérdésben eljáró más tagállami bíróságokat köti.

A Ryanair üdvözölte a swordsi bíróság döntését, közleményükben pedig leszögezték: minden törvényi kötelezettségüknek eleget tesznek, járattörlés esetén pedig – ahol csak lehet – segítik ügyfeleiket szállással, ellátással és másik járatra történő átfoglalással.

A Ryanair januárban hatodik alkalommal lett az év legrosszabb légitársasága. Nyolcezer embert kérdeztek meg, a Ryanairt az Aurigny Air Service, majd a Swiss Airlines, a Jet2, a Norwegian és a holland KLM követte. A Ryanair éppen azzal érdemelte ki ezt a címet, hogy dolgozóinak sztrájkjai miatt törölt járatok után semmiféle kompenzációt nem ajánlottak fel a hoppon maradt utasoknak. A megítélésükön az sem segített, hogy egy év alatt háromszor vezettek be új poggyászszabályokat.

A válaszadók 70 százaléka úgy nyilatkozott, soha az életben nem akar többet a Ryanairrel repülni a jövőben.

A légitársaság egyik szóvivője szerint „a felmérés nem tükrözi a társaság sikerét; ezek az adatok mindössze annak a nyolcezer résztvevőnek a véleményét mutatják, akik kitöltötték ezt a nem reprezentatív kutatást”. A Ryanair 141 millió utast röptet majd idén világszerte.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.