Szeretjük a magyar termékeket, de sokkal többet nem áldoznánk rájuk

A magyaroknak elsősorban nem az jut eszükbe a helyi termékekről, hogy jobb minőségűek, ha mégis ezt választják, azt meglepő okból teszik – derül ki a Cetelem felméréséből.

  • hvg.hu hvg.hu
Szeretjük a magyar termékeket, de sokkal többet nem áldoznánk rájuk

A magyarok leginkább hazafias okból vásárolnak helyi termékeket, és ezzel nincsenek egyedül. A Cetelem által 17 országban készített felmérésből az derült ki, hogy a kelet-közép-európai volt szocialista államok mindegyikében leggyakrabban ezt az indokot hozták fel a megkérdezettek. Nyugaton egészen más a helyzet: ott az emberek inkább a környezet védelme érdekében tartják fontosnak, hogy helyi termékek kerüljenek a kosarukba – ez a szempont nálunk csak a válaszadók 29 százaléka számára fontos, de Bulgáriában mindössze 16 százalék ez az arány. A felmérést egy sajtóbeszélgetésen bemutató Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója szerint ez arra is utal, hogy amíg a keletiek szűkebb keretekben gondolkodnak, Nyugat-Európa legtöbb országában egy globális célt tartanak szem előtt.

Cetelem

Persze az sem mindegy, hogy ki mit tart helyinek. Amíg nálunk a magyar termékeket – vagyis az országban gyártottakat –, addig Nyugaton jellemzően a régiót tekintik a szűkebb pártiának – és az itt készült árukat a lokálisnak. Ez alól a britek kivételek – ebből a szempontból ők is hazafiasnak számítanak. Ha a 17 országot együtt nézzük, a válaszadók – összesen 13 800 fő – majdnem kétharmada a lakhelye környezetére gondolt, amikor a „helyi” került szóba, 31 százalék azonosította ezt az országával, és csupán a megkérdezettek 5 százaléka asszociált Európára.

Magyarországon ez megfordul: a válaszadók majdnem kétharmada (58 százalék) gondolt a magyarra, 40 százalék a szűkebb régióra, és mindössze 2 százalék Európára.

Ennek némileg ellentmond, hogy amikor arról kérdezték a magyarokat, miért tartja fontosnak, hogy ilyen termékeket vásároljon, a legtöbben (54 százalék) a helyi termelés támogatását emelték ki, mivel „az kapcsolatokat teremt”. Európai átlagban egyébként a legtöbben a gazdaság és a helyi foglalkoztatás támogatását hozták fel indokként – ez a magyarok esetében kb. 40 százalék számára fontos. Szabó Péter szerint ez már túlmutat a földrajzi megfontolásokon, ez emberek racionális kérdésként tekintenek a helyi gazdaság védelmére.

Az is kérdés persze, mennyit hajlandóak az emberek áldozni a helyi termelés vagy foglalkoztatás támogatására. Az európaiak 60 százaléka 5-10 százalékos felárat is elfogadhatónak tart ennek érdekében, 7 százalékuk pedig a 10 százalékos pluszt is kész kifizetni, a maradék egyharmad pedig legfeljebb 5 százalékot tart elfogadhatónak. Ez az arány nagyjából hasonló nálunk is (58, 6, illetve 36 százalék).

Érdekes ugyanakkor, hogy a magyarok közül a hazai termékek magasabb minőségét csak 28 százaléka hozta fel érvként, igaz, 40 százalékuk pedig azt, hogy az ismert összetevők és eredet miatt egyszerűen jobban bízik bennük. Ehhez képest a németek, az osztrákok és a franciák túlnyomó többsége tartja úgy, hogy a helyi termékek magasabb minőséget képviselnek. Összességében az európaiak 89 százaléka tartja jobbnak és megbízhatóbbnak a helyi árukat.

MTI / Nagy Zoltán

Arra is rákérdeztek, milyen helyi termékekhez lehet hozzáférni. Itt még inkább eltér a magyarok véleménye az európai átlagtól. Amíg utóbbiak 93 százaléka az élelmiszert hozta fel példaként, nálunk csak 68 százalék gondolja így. A lakberendezés és a háztartási cikkek esetében nagyjából megfelel a két arány (55-60 százalék között), a technológiai cikkek esetében azonban annál érdekesebb a magyarok véleménye: a válaszadók 67 százaléka véli úgy, hogy ebben az ágazatban talál magyar termékeket a polcon – Európában ez az arány mindössze 35 százalék. Ehhez képest egyébként ez utóbbi árucsoport esetében csak 29 százalékban választanák a helyit – az élelmiszereknél már 84 százalék. A magyar gyártmányú autók pedig a megkérdezettek 20 százalékának nyerte el a szimpátiáját, az európai átlag itt 40 százalék.

A Cetelem – ahogy minden évben – azt is felmérte, hogyan látják az európaiak saját és országuk gazdasági helyzetét. Szabó Péter a Magyarországon 800 fős, reprezentatív mintán készült kutatás legfontosabb tanulságának azt nevezte, hogy az emberek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a megtakarításra. Ez még a 49 százalékos európai átlagnál is fontosabb Magyarországon: nálunk a válaszadók 55 százaléka emelte ki ezt, ami 12 százalékos növekedés az előző évhez képest. Ezzel szemben a költési hajlandóság annak ellenére csökkent 7 százalékkal, hogy a fogyasztási adatok folyamatos növekedést mutatnak.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.