szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Mi lesz a Boeing 600 milliárd dolláros rendelésállományával, ha leállítják a 737 MAX gyártását?

Ideiglenesen leállíthatják a Boeing legnépszerűbb repülőgépeinek gyártását - közölte a vezérigazgató. Dennis Muilenburg nincs irigylésre méltó helyzetben, hiszen az amerikai óriás történetének legnagyobb veszteségét könyvelhette el 3,7 milliárd dollár értékben. És mindezt szinte kizárólag amiatt, hogy két 737 MAX is lezuhant olyan szoftverhibák miatt, amelyekről – mint később kiderült – az amerikai cég központjában tudtak, de üzleti okból célszerűnek látták elhallgatni. Emiatt a cég óriási kártérítési perek elé néz, és rendelésállománya rendkívüli mértékben megcsappant. Hatalmas összegről van szó: a Bloomberg hírügynökség 600 milliárd dollárra az állományt, amely szamárbőrként zsugorodik amióta kiderült, hogy problémák vannak a szoftverrel. Most ugyan a vezérigazgató azt ígérte sajtóértekezletén, hogy a problémát megoldják, és a 737 MAX októberben a levegőbe emelkedhet, ám erre kevesen vennének mérget, pedig ez még az amerikai gazdaság teljesítményét is befolyásolhatja.

A Wall Street Journal arról írt, hogy a Boeing gondjai miatt lelassult a GDP-növekedése az Egyesült Államokban. Pénteken tették közzé a második félévi eredményt, amely valóban lehangoló: éves szinten 2,1 százalékkal bővült az amerikai gazdaság.

Ebben közrejátszhatott, hogy egyre kevesebb 737 MAX gépet gyárt a Boeing, amely az USA egyik legnagyobb munkaadója és exportőre. És itt jön a képbe Kína, amellyel Trump elnök kereskedelmi háborút folytat mondván: a kínaiak túlságosan sokat exportálnak és túl keveset importálnak az Egyesült Államokból.

Trump elnök mind több Boeing gépet akar eladni a világ legnagyobb légi piacán. A kínaiak messze a legfontosabb vásárlók már ma is, de a jövőben ez tovább erősödhet, hiszen az 1,4 milliárd lakosból egyre több engedheti meg magának a légi utazás luxusát. A kínaiak hajlandók is lettek volna Boeing -gépekkel bővíteni a légitársaságok flottáit, annál is inkább, mert a Boeing fenntart egy gyárat Kínában is. Trump álma talán teljesülhetett volna, de azután lezuhant két Boeing 737 MAX.

A kínaiak joggal kérdezik : hogyan vásároljunk olyan méregdrága repülőgépeket, amelyek nem eléggé biztonságosak? Ezért inkább szétnéztek a konkurencia háza táján. Hszi Csinping elnök már év eleji útja során nagy Airbus-üzletet kötött Emmanuel Macron francia elnökkel Párizsban.

A Boeing vezérigazgatója most megköszönte minden megmaradt megrendelőnek, hogy kitartanak a Boeing mellett. De ha leállítják - akárcsak ideiglenesen is - a 737 MAX gyártását, akkor mi lesz a 600 milliárd dolláros rendelésállománnyal? Erre a kérdésre éppúgy nincs válasz, mint arra, hogy ha végképp leállítják a megbukott repülőgép gyártását, akkor mit kínálnak helyette a vásárlóknak?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!