Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8764a407-f0d6-4e45-8a8d-068001b1c67c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy nem csak kölcsönről szóló kölcsönszerződés kellett ahhoz, hogy megpróbálják átmenteni a jegybanki alapkezelő vagyonát, és még így sem sikerült.","shortLead":"Egy nem csak kölcsönről szóló kölcsönszerződés kellett ahhoz, hogy megpróbálják átmenteni a jegybanki alapkezelő...","id":"20250424_MNB-alapitvany-vagyonkezelo-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8764a407-f0d6-4e45-8a8d-068001b1c67c.jpg","index":0,"item":"f260327e-8229-4adf-97d3-6b2a6f20ed5d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_MNB-alapitvany-vagyonkezelo-szerzodes","timestamp":"2025. április. 24. 08:14","title":"Kiderült, hogyan próbálták volna Matolcsy Ádám körébe átjátszani az MNB-alapítvány vagyonkezelő cégét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","shortLead":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","id":"20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46.jpg","index":0,"item":"aed1035d-e29b-4d80-b1a3-75dd9d415502","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","timestamp":"2025. április. 24. 08:18","title":"Villanyautók és hibridek nyomulnak: így változott az autópiac itthon és Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0014c513-33ed-4763-8557-7c6517412c1d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatóknak sikerült videóra venniük, amint vadon élő csimpánzok többször közösen falatoztak erjedt gyümölcsből. A miértre egyelőre csak feltételezések vannak.","shortLead":"Brit kutatóknak sikerült videóra venniük, amint vadon élő csimpánzok többször közösen falatoztak erjedt gyümölcsből...","id":"20250422_csimpanz-alkohol-gyumolcs-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0014c513-33ed-4763-8557-7c6517412c1d.jpg","index":0,"item":"5f5f2358-9b29-4e2a-a880-f0441ea76da0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_csimpanz-alkohol-gyumolcs-video","timestamp":"2025. április. 22. 13:03","title":"Közösen alkoholizálnak a csimpánzok, és egyelőre nem tudni, miért – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9849d2e-88bf-487a-938a-58408de26269","c_author":"HOLD Alapkezelő Zrt. ","category":"brandcontent","description":"Számos mérföldkő és váltás alakítja A RIGO Kft. 1990-ben kezdődött sikertörténetét, amely egy garázsból indult, hogy mára egy másfél milliárdos bevételű családi céggé váljon. A vállalat fő tevékenységi területe a fémipari megmunkálás, lemezmunkák, marás és esztergálás, de mára a saját fejlesztésű könyvkötő gépek gyártása a fő profiljuk. A sikertörténet a generációváltásban is megmutatkozik. Hogy hogyan, arról a cégalapítót, Rigó Zoltánt és fiát, Pétert kérdeztük. ","shortLead":"Számos mérföldkő és váltás alakítja A RIGO Kft. 1990-ben kezdődött sikertörténetét, amely egy garázsból indult...","id":"20250219_generaciovaltas_vagyonkezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9849d2e-88bf-487a-938a-58408de26269.jpg","index":0,"item":"a8be1316-ca0d-4dcd-9bdc-38a2f91808fd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250219_generaciovaltas_vagyonkezeles","timestamp":"2025. április. 23. 19:30","title":"A fém illata, a siker íze – Ilyen egy mintaszerű generációváltás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36f43270-082d-4fb5-8d5d-d08c622ccd4b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Omri Miran a Hamász által közzétett propagandavideón Netanjahut teszi felelőssé a helyzetéért, és arra kéri a szabadulásáért küzdőket, hogy szervezzenek tüntetést az izraeli miniszterelnök rezidenciája elé.","shortLead":"Omri Miran a Hamász által közzétett propagandavideón Netanjahut teszi felelőssé a helyzetéért, és arra kéri...","id":"20250423_omri-miran-magyar-tusz-hamasz-video-izrael","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36f43270-082d-4fb5-8d5d-d08c622ccd4b.jpg","index":0,"item":"ffa437ca-2681-43f8-98b6-d82b442d29b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_omri-miran-magyar-tusz-hamasz-video-izrael","timestamp":"2025. április. 23. 19:06","title":"Magyar állampolgárságú túszról tett közzé videót a Hamász","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cabb893-b21e-429a-92a0-529a69795de5","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Élelmiszereink harmadát nem esszük meg – gyakran még az asztalunkra sem kerül –, és veszendőbe megy. Megelőzés, akciózás, adomány, állatok és biogáz – így mentenek a kereskedők. Körkép a Föld napján.","shortLead":"Élelmiszereink harmadát nem esszük meg – gyakran még az asztalunkra sem kerül –, és veszendőbe megy. Megelőzés...","id":"20250422_hvg-elelmiszerpazarlas-hulladek-karosanyag-kibocsatas-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cabb893-b21e-429a-92a0-529a69795de5.jpg","index":0,"item":"7dd2ddac-ee59-45b3-9564-c5dcba70a1df","keywords":null,"link":"/360/20250422_hvg-elelmiszerpazarlas-hulladek-karosanyag-kibocsatas-fenntarthatosag","timestamp":"2025. április. 22. 13:00","title":"Felesleg vagy áruhiány: nem úszhatjuk meg az élelmiszer-pazarlást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96293880-aa10-4c69-9b9d-e2c4c223a5f6","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"A csúcsra járó naperőművek mellett alig volt termelési igény húsvéthétfőn. A másik oldalról nézve az alaptermelés (mint Paks) mellett szinte az összes szolártermelés fölösleges volt, ugyanannyi ment ugyanis exportra.","shortLead":"A csúcsra járó naperőművek mellett alig volt termelési igény húsvéthétfőn. A másik oldalról nézve az alaptermelés (mint...","id":"20250423_husvetkor-az-osszes-napelem-exportra-termelt-energiamix-tultermeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96293880-aa10-4c69-9b9d-e2c4c223a5f6.jpg","index":0,"item":"3b241791-bdab-4a28-8e2b-6fb7ae567a4c","keywords":null,"link":"/kkv/20250423_husvetkor-az-osszes-napelem-exportra-termelt-energiamix-tultermeles","timestamp":"2025. április. 23. 11:40","title":"„Patrióta zöldpolitika” magyar módra: húsvétkor szinte az összes napelem exportra termelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"505b3d2e-6492-4249-8bfe-fa586f23a53a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Rekordot döntött a McDonald’s magyarországi árbevétele, jelentősen nőtt Scheer Sándorék nyeresége is.","shortLead":"Rekordot döntött a McDonald’s magyarországi árbevétele, jelentősen nőtt Scheer Sándorék nyeresége is.","id":"20250422_mcdonalds-magyarorszag-bet-eredmeny-bevetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/505b3d2e-6492-4249-8bfe-fa586f23a53a.jpg","index":0,"item":"9108b4db-efe7-44d3-bfd6-ee192b055119","keywords":null,"link":"/kkv/20250422_mcdonalds-magyarorszag-bet-eredmeny-bevetel","timestamp":"2025. április. 22. 17:38","title":"Több mint 100 milliárd forintot hagytunk tavaly a magyarországi McDonald's éttermekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Óriási a kereslet tisztító- és fertőtlenítőszerekre, valamint higiéniai papírtermékre, a hazai gyártók sem emberrel, sem kapacitással nem bírják már. Ráadásul többen ki vannak szolgáltatva a külföldről érkező alapanyagoknak és az ugrásszerűen megnőtt áraknak, akár a szállítmányozás terén.
Több termékre ugrásszerűen megnőtt az igény és több hazai vállalkozás erején felül küzd azért, hogy fenntarthatóan működjön és biztosítani tudja az ellátást: ilyen a tisztítószer- és fertőtlenítőszer-gyártás valamint a higiéniai papírtermékek piaca is. A MOL szerdán jelentette be, hogy almásfüzitői üzemében fertőtlenítőszereket kezdtek el gyártani, terveik szerint a napi 50 ezer liter elegendő lesz arra, hogy 2-3 hónapra ellássák az országot. Körbenéztünk, mennyire súlyos a helyzet, milyen segítséget jelent az olajipari cég beállása.
MOL
Külföldről is ostromolnák a hazai tisztítószergyártó cégeket
A tavaly márciusban gyártott fertőtlenítő-mennyiség körülbelül négyszeresét állítja elő ebben a hónapban a szegedi Florin Vegyipari és Kereskedelmi Zrt. A cég saját terméke például a Brado kézfertőtlenítő is – amire nagy most az igény. A vállalkozás élete igencsak felfordult idén: sokszorosára nőttek a megrendeléseik, a termelésnek azonban gátat szab egyrészt a munkaerőhiány, másrészt a különböző segédanyagok beszerzése. Száz munkavállalójuk van, már bevezették a szombati munkavégzést, hogy megpróbáljanak lépést tartani a robbanásszerűen megnőtt kereslettel, ami most már szinte a világ minden tájáról érkezik, az elsődleges számukra azonban a belföldi fogyasztók kiszolgálása. Azt, hogy mennyi termékre lenne igény, már megbecsülni sem tudják.
„Az olaszországi fertőzöttek bejelentésekor gyorsultak be itthon a dolgok, egy hétre rá már sokkal nagyobb megrendeléseket kaptunk” – erősíti meg az ugrásszerű keresletet Nagy Antal, a budapesti Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. ügyvezetője is. Két hetet túlórázással és szombati munkavégzéssel húztak le a közel 20 munkavállalóval, de ezt mára korlátozzák: „egyszerűen nincs értelme, hogy teljesen kifáradjanak a kollégák. Elkezdtünk alvállalkozókat is bevonni, mert ez a helyzet hamar túlnőtt a kerítésünkön” – mondja. Bár már 25 éve vannak a piacon és a saját fejlesztésű tisztító- és fertőtlenítőszerek gyártása mellett bérgyártást is vállalnak, most már kizárólag csak kézfertőtlenítőt és felületfertőtlenítő szert gyártanak és csak a hazai piacra. Fontosnak tartják a magyar emberek fertőtlenítőszerrel való ellátását.
Kihívások és kiszolgáltatottság
Jelenleg a cég éves forgalmának többszörösére kaptak megrendelést, a webáruházukba is napi 800 rendelés fut be. A telephelyük ajtajára pedig kiírták, hogy kopogjanak és ne jöjjenek be az emberek, akik szabályosan követelik a fertőtlenítőszereket, hiszen nem áruházként működnek, a tolongást, zsúfoltságot pedig meg akarják előzni. A mostani elképesztő megrendelési hullám kihívások elé állítja a céget, de kidolgoztak egy megfelelő stratégiát, hogy mindenkit ki tudjanak szolgálni. Az ügyvezető elmondása szerint nem voltak berendezkedve a mostani helyzetre.
„Van olyan alapanyag, amit Olaszországból rendelünk és csak ígéretet kaptunk arra, hogy küldik. Fogalmunk sincs, mikor fog megérkezni. Itthon még az 1990-es években volt vegyipar és helyi alapanyaggyártás, ez mára teljességgel megszűnt. Teljesen kiszolgáltatottak a hazai gyártók” – mondja. A termékek egyik alapanyagát adó izopropil alkohol ára ráadásul rövid időn belül a tízszeresére emelkedett: 400 forint helyett már körülbelül 4000 forint litere. Néha kisebb mennyiségekben lehet vásárolni olcsóbban is, de főként az a jellemző, hogy már egyáltalán nem elérhető.
Bár a Brilliance Kft.-nél sok hazai vállalkozással ellentétben azonnal, rugalmasan reagáltak a megváltozott helyzetre, így is három hétre volt szükség, hogy megszervezzék és átgondolják a kézfertőtlenítő szerek gyártását. Azt nem tudják, meddig tudják még fenntartani a gyártást a rengeteg bizonytalanságból és akár az áremelkedésekből adódóan. Azt is szem előtt kell tartaniuk, hogy versenyképesen tudjanak gyártani, hiszen sok ember megélhetése függ a tevékenységüktől. „Ráadásul a csomagolás is egy szűk keresztmetszet. Fogyunk ki a flakonokból, kupakokból. Most előveszi mindenki a félredobott kupakkészítő szerszámokat. Eddig minden féláron jött Kínából, egyszerűen nem érte volna meg itthon gyártani a szórófejeket, a bonyolultabb kupakokat. Nem tölthetjük zacskóba a fertőtlenítőszereket!” – hívja fel a figyelmet a problémára.
Képünk illusztráció
MTI / Koszticsák Szilárd
Az új helyzet az ügyvezető szerint tanulólecke az embereknek és a cégeknek is. „Nagyon át kell gondolnunk az ellátási láncokat és sokkal inkább helyi gyártásra, önellátásra kellene berendezkednünk” – véli. A cég tervei között szerepel, hogy a jövőben mindent, amit csak lehet, magyar forrásból szerezzenek be.
A csomagolás is elengedhetetlen
A csomagolás elengedhetetlen az élelmiszerek és a gyógyszerek folyamatos szállítása kapcsán is, a megnövekedett igény pedig a csomagolást gyártó vállalkozásokra is plusz terhet ró. Az alapanyag-utánpótlás biztosított a soroksári Rondo Hullámkartongyártó Kft.-nél: közel két hónapra elegendő tartalékkal folytatják a fokozott termelést. Náluk február második felében kezdett növekedni a termelés, amikor Olaszország és Spanyolország irányából elkezdett akadozni az élelmiszerimport, igazán viszont akkor ugrott meg a kereslet, amikor március elején megindult itthon az élelmiszerek felvásárlása.
hvg.hu
Az esetükben 8,6 százalékos növekedés figyelhető meg (az előző év hasonló időszakához képest), még úgy is, hogy rengeteg intézkedést vezettek be a megelőzéssel és a fokozott higiéniával kapcsolatban a hazai üzemek teljes területén – ami viszont rontja a hatékonyságot. A társaság több száz magyarországi gyártó és kereskedő céget szolgál ki. „A megnövekedett igények miatt a magyarországi gyárban három műszakban, túlórákkal és hétvégén is teljes létszámmal, összesen 220 fővel folyik a termelés” – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője. A legyártott csomagolások legnagyobb része, 40 százaléka érthető módon most az élelmiszeriparban hasznosul, de az egyre növekvő, jelenleg 10 százalékot jelentő online kereskedelem is hatalmas húzóerő az ágazatban, a gyógyszeripar, valamint a tisztító- és tisztálkodási szerek mellett. Ez az eloszlás arányaiban nem változott, csak a megrendelt mennyiségek nagyobbak.
Nem csak a WC-papír fogy
A megrendelt mennyiség óriásit nőtt a WC-papíroknál is. A termékből eddig naponta átlagosan 2 millió tekercs toalettpapírt gyártott a Vajda-Papír Kft., az elmúlt időszakban, március eleje óta ez napi 3 millióra emelkedett. De nem csak WC-papírból, papírtörlőből, zsebkendőből és szalvétából is körülbelül háromszor annyit rendelnek a kiskereskedelmi láncok a vezető hazai papírgyártótól, amely a világ több mint 20 országába exportál.
Vajda Papír Kft.
A társaság közel 500 főt foglalkoztat, és jelenleg is bővítik a létszámot, hogy biztonságosan ki tudják szolgálni a megrendeléseket. Az esetükben is minden létező óvintézkedés mellett folyik a termelés, több műszakban, hétfőtől-vasárnapig. Saját üzemben állítják elő a gyártott papíralapanyag 50 százalékát. „A nem hazai előállítású, alap- és segédanyagok esetében előfordulhat minimális ellátottsági ingadozás olyan termékszegmensekben, mint a dobozos papírzsebkendő, szalvéta és a négyrétegű toalettpapír, de a jó beszállítói kapcsolatainknak köszönhetően igyekszünk minél előrelátóbban és gördülékenyebben kezelni a jelenleg fennálló nemzetközi korlátozások ismeretében” – mondja Vajda Attila, a Vajda-Papír Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa.
Ami az árakat illeti, a higiéniai papírtermékek esetében a fogyasztói áraknál nem tapasztaltak emelkedést, a jövőben viszont szükséges lépésnek látják a gyártók és a kereskedelmi láncok részéről is, hogy ne legyenek akciók annak érdekében, hogy biztosítani tudják az alapellátást. A működési költségeik ezzel szemben jelentősen megnőttek: „A szükséges extra higiéniai intézkedések és az idős munkavállalók védelmében tett lépések költségei mellett jelentős emelkedés van a szállítmányozás terén, ahol nem ritka a 80 százalékkal emelt fuvarozási költség is egy-egy szállítási pontra. Emellett a gyenge forint is okoz költségnövekedést egyes, nem hazai előállítású alapanyag beszerzésekor” – emeli ki az ügyvezető.
Vajda Papír Kft.
Minden jelenleg érvényben lévő vállalati rendelkezésükkel azon dolgoznak, hogy a megnövekedett mennyiségi igényeket mielőbb kielégítsék, a gyáraikban megállás nélkül folyik a termelés és a kereskedelmi partnereket is folyamatosan tájékoztatják a kiemelt fontosságú termékek elérhetőségével kapcsolatban. Tudják, a járványhelyzet miatt minden korábbinál nagyobb felelősség hárul rájuk.