szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Napra pontosan 70 évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg Budapest nemzetközi repülőterét. Az elmúlt hét évtizedben utasok százmilliói és repülőgépek milliói fordultak meg a ferihegyi futópályákon és terminálépületekben.

Hét évtized, több mint 240 millió utas, mintegy 3 és fél millió fel- és leszállás, 2 millió tonna áru – röviden és számszerűen így foglalható össze Budapest ma hetven esztendeje működő nemzetközi repülőterének története – írta a közleményében a légi kikötőt üzemeltető Budapest Airport.

Az 1950. május 7-én tartott nyitóünnepség óta a repülőtér 25 569 napot üzemelt, a koronavírus-járvány előtti időszakban a dolgozók már napi 40-44 ezer utast és átlagosan 336 járatot kezeltek, a repülőgépek pedig 2019 végére 153 külföldi célállomással kötötték össze Budapestet.

A budapesti repülőtér a XVII. és XVIII. kerület, valamint Vecsés határán, 1515 hektáron terül el, ami körülbelül 15 Margit-szigetnek felel meg. Ezen a hatalmas területen több mint 200 épület található: számos raktár, irodaház, saját erőmű, rendőrség és tűzoltóság, utasforgalmi és logisztikai létesítmény.

©

A repülőtérnek 1950-ben, a megnyitás évében csaknem 50 ezer utasa volt. 2019-re a forgalom rekordot döntött:

 16,2 millió utas fordult meg a légi kikötőben, ami 325-szörös utasforgalmi növekedést jelent a 70 év alatt.

 A megnyitáskori 21 ezer négyzetméter területű terminál-kapacitás idénre meghaladja a 103 ezret.

A becsült adatok szerint az elmúlt 70 évben összesen nagyjából 430 millió (kézi- és feladott) poggyász volt a repülőtéren. Jelenleg 2290 méter hosszúságú, 531 szalagtagból és ellenőrző eszközből álló csomagszállító szalag biztosítja a poggyászok mozgatását, a 74 check-in pulttól az osztályozó csarnokig.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér két pályával rendelkezik: a 70 éves I. futópálya 3009 méter hosszú és 45 méter széles, az 1983-ban üzembe helyezett II. pedig 3707 méter hosszú és 45 méter széles. A repülőtér gurulóút-hálózata 18 kilométer hosszú, forgalmi előterei – amelyek az 1. terminál, a 2. terminál és a Cargo City előtt terülnek el – összesen több mint 503 000 négyzetmétert tesznek ki. Ma egy időben akár 75 repülőgép fér el rajtuk, a 2. terminál forgalmi előterén 38 repülőgép kiszolgálását lehet egy időben elvégezni. Az utasok beszállítását idén nyártól összesen 57 beszállítókapu és 17 utashíd segíti.

©

Ami pedig az áruszállítást illeti: hét évtized alatt nagyjából 2 millió tonna árut kezelt a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér. Míg a reptér történetének első évtizedében átlagosan évi háromezer tonna áru érkezett vagy indult Budapestre/ről, 2020-ra a teheráru-kezelő kapacitása elérte az évi 250 ezer tonnát. Csak az elmúlt öt évben a repülőtér cargo forgalma 60 százalékkal, mintegy évi 150 ezer tonnára nőtt.

A tavaly átadott légiáru-kezelő bázis is számtalan érdekes adattal büszkélkedhet:

  • a Cargo City épületeinek teljes területe 32 850 négyzetméter,
  • 32 ezer négyzetméter alapterületű – körülbelül 6 focipálya nagyságú – forgalmi előterén egyidejűleg akár két, egyenként 440 tonna maximális felszállósúlyú Boeing 747-8F típusú repülőgépet is ki lehet szolgálni.
  • Az előtér és a hozzá tartozó gurulóút 15 000 köbméter bazaltbeton felhasználásával készült – ugyanennyi vízzel 6 olimpiai úszómedencét lehetne megtölteni.
  • A forgalmi előtér 65 cm vastagságú és rendkívül nagy teherbírású; akár nyolcvan afrikai elefánt is biztonságosan álldogálhatna rajta

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
"Egyre inkább hiszek abban, hogy lehetünk szabadok" – Rohonyi Barnabás, az SZFE tanköztársaság moderátora

"Egyre inkább hiszek abban, hogy lehetünk szabadok" – Rohonyi Barnabás, az SZFE tanköztársaság moderátora

Megjelent a 2021-es kakáló kutyás naptár

Megjelent a 2021-es kakáló kutyás naptár

Két éve gyakornok volt, most genfi konzul lett egy KDNP-s képviselő lánya

Két éve gyakornok volt, most genfi konzul lett egy KDNP-s képviselő lánya