Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"adf0628c-85d5-42d5-af96-76ad2514f4cb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elemző szerint politikatörténeti pillanattá vált a szócsata.","shortLead":"Az elemző szerint politikatörténeti pillanattá vált a szócsata.","id":"20241203_Torok-Gabor-szerint-igazi-kocsmai-szintu-provokalas-volt-a-Menczer-Magyar-osszezorrenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adf0628c-85d5-42d5-af96-76ad2514f4cb.jpg","index":0,"item":"36da4f18-d7f1-4552-b8cb-4f3f796f1488","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_Torok-Gabor-szerint-igazi-kocsmai-szintu-provokalas-volt-a-Menczer-Magyar-osszezorrenes","timestamp":"2024. december. 03. 12:27","title":"„Ez bizony hatalmas öngól volt“ – Török Gábor szerint igazi, kocsmai szintű provokálás volt a Menczer–Magyar-összezörrenés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"666d099a-b0c8-4d3c-b1c9-2c9f38a9fef7","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az állami tulajdonú Air Hungary Zrt. számára határozna meg a kormány egy sor „közszolgáltatási feladatot”. A tavaly alapított cég felelne a humanitárius légi szállítmányokért, a kormányzati utakért és a „kiemelt jelentőségű áruszállításokért” is. Az állami Airbus tehergép már most is a cégé, e mellé kapja meg az új feladatokat. ","shortLead":"Az állami tulajdonú Air Hungary Zrt. számára határozna meg a kormány egy sor „közszolgáltatási feladatot”. A tavaly...","id":"20241202_A-kormanyzati-utakat-es-a-humanitarius-repuleseket-is-megkapja-az-allami-tehergep-melle-az-Air-Hungary-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/666d099a-b0c8-4d3c-b1c9-2c9f38a9fef7.jpg","index":0,"item":"a77a2776-bb3c-4828-8cc8-ff121e1c3861","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_A-kormanyzati-utakat-es-a-humanitarius-repuleseket-is-megkapja-az-allami-tehergep-melle-az-Air-Hungary-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 19:08","title":"A kormányzati utakat és a humanitárius repüléseket is megkapja az állami tehergép mellé az Air Hungary","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e68fd0c7-3624-4548-b760-779fe4de32f2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem véletlenül szállt be a Rivian cégbe nemrégiben hatmilliárd dollárral a német vállalat.","shortLead":"Nem véletlenül szállt be a Rivian cégbe nemrégiben hatmilliárd dollárral a német vállalat.","id":"20241202_Amerikai-nemet-kozos-fejlesztes-lesz-az-uj-Volkswagen-Golf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e68fd0c7-3624-4548-b760-779fe4de32f2.jpg","index":0,"item":"eeb715d7-69b9-4b55-af02-bd33197b695e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_Amerikai-nemet-kozos-fejlesztes-lesz-az-uj-Volkswagen-Golf","timestamp":"2024. december. 02. 08:57","title":"Amerikai–német közös fejlesztés lesz az új Volkswagen Golf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hiába vélik azt az európai szélsőjobb szereplői, hogy az ő emberük költözik be a Fehér Házba, számos ügyben lehet köztük és Donald Trump között komoly érdekütközés, véli Armida van Rij, a londoni Chatham House, a Királyi Nemzetközi Ügyek Intézetének elemzője.","shortLead":"Hiába vélik azt az európai szélsőjobb szereplői, hogy az ő emberük költözik be a Fehér Házba, számos ügyben lehet...","id":"20241202_amanda-van-rij-cnn-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"c9aacfc3-502d-427e-8a22-5f4c5e98332d","keywords":null,"link":"/360/20241202_amanda-van-rij-cnn-donald-trump","timestamp":"2024. december. 02. 07:30","title":"Brit szakértő: Még érheti nagy csalódás az európai populistákat Trump miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Az autógyártás és az akkuipar rosszul teljesített, a bajokat pedig csak tetézte, hogy megérkezett nyáron az aszály is – mutatta be a KSH, miből állt össze a minden várakozásnál rosszabb július–szeptemberi GDP-adatunk.","shortLead":"Az autógyártás és az akkuipar rosszul teljesített, a bajokat pedig csak tetézte, hogy megérkezett nyáron az aszály is –...","id":"20241203_gdp-recesszio-visszaeses-valsag-ksh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be366cd-9725-4177-8d59-59b4fadbc811.jpg","index":0,"item":"2342f025-4c68-4af8-aaaa-3826b78c25fb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241203_gdp-recesszio-visszaeses-valsag-ksh","timestamp":"2024. december. 03. 08:39","title":"Gyenge autó- és akkugyárak, nagy aszály – így zuhant technikai recesszióba a magyar gazdaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6eaeea05-b21d-4b65-a08d-c1ab49c34973","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Yale kutatása szerint az elhurcolt gyerekeket orosz családoknál és intézetekben helyezték el.","shortLead":"A Yale kutatása szerint az elhurcolt gyerekeket orosz családoknál és intézetekben helyezték el.","id":"20241203_putyin-repulo-deportalas-ukran-gyerek-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6eaeea05-b21d-4b65-a08d-c1ab49c34973.jpg","index":0,"item":"473a8f15-339b-4c25-b6a7-ed48bfdf28e1","keywords":null,"link":"/vilag/20241203_putyin-repulo-deportalas-ukran-gyerek-oroszorszag","timestamp":"2024. december. 03. 15:03","title":"Putyin hivatalának repülőivel deportálták az ukrán gyerekeket Oroszországba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Három héttel a jogszabály elfogadása után elküldte az Európai Bizottságnak azt a törvényt a magyar kormány, amely az alapítványi formában működő egyetemek közérdekű vagyonkezelő alapítványainak működéséről szól. A magyar kormány sem titkolja, ez a szöveg nem minden elemében egyezik meg azzal, mint amit a Bizottság elvárt.","shortLead":"Három héttel a jogszabály elfogadása után elküldte az Európai Bizottságnak azt a törvényt a magyar kormány, amely...","id":"20241203_erasmus_unios_forrasok_jogallamisag_korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4.jpg","index":0,"item":"7e751fc1-f705-4a2b-9580-4b0ac2ddd475","keywords":null,"link":"/eurologus/20241203_erasmus_unios_forrasok_jogallamisag_korrupcio","timestamp":"2024. december. 03. 14:01","title":"Feltételeket szabott a magyar kormány az EU-nak – nem kell mindenáron az Erasmus-pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Reggel bal lábbal kelt a magyar deviza, de aztán kicsit összekapta magát.","shortLead":"Reggel bal lábbal kelt a magyar deviza, de aztán kicsit összekapta magát.","id":"20241203_A-forint-megvillantotta-az-erejet-02-szazalekot-erosodott-az-euroval-szemben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"8ec7737f-1f1d-4fce-a5b1-5b0bb5451b52","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241203_A-forint-megvillantotta-az-erejet-02-szazalekot-erosodott-az-euroval-szemben","timestamp":"2024. december. 03. 12:52","title":"Először gyengült, majd megvillantotta erejét a forint: 0,2 százalékot erősödött az euróval szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elfogadták azt a szabályozást, amely kiszoríthatja a magyar kamionosokat az uniós piacról
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hatályba léphet a mobilitási csomag, amelyet a kormány, az MSZP és az Európai Bizottság együtt kritizál.
Elfogadta az Európai Parlament a közúti szállítási ágazat működését szabályozó új jogszabálycsomagot, a mobilitási csomag néven ismert, a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanács által már elfogadott irányelv ezzel hatályba is léphet.
Az új szabályozás azzal a céllal született, hogy egységes szabályozási keretet adjanak az uniós fuvarozási piacnak, felszámolva ezzel a versenyt torzító praktikákat, elsősorban azt, hogy más országból érkező, alacsonyabb árszinttel működő cégek egy adott országban a megszokottnál alacsonyabb bérek mellett – ennek is köszönhetően pedig alacsonyabb árakon – szolgáltatnak. Az úgynevezett kiküldetésre vonatkozó szabályok úgy változnak, hogy a kabotázs (vagyis az adott államban nem honos cégek áruszállítása) és a nemzetközi áruszállítás is ebbe a kategóriába tartozik. Kivételt képez ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon, és ha csak két ország között végez szállítást, még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás céljából.
A kiküldetés szabályait az EU egy másik irányelvben szabályozta, mivel az akkori egyeztetésen nem tudtak megállapodni a fuvarozási ágazatról, ezért született meg a most jóváhagyott ágazati szabályozás. Az általános szabályok szerint a kiküldött munkavállalóknak ugyanannyi javadalmazás jár, mint a helyi dolgozóknak, a kiküldetés – tehát például egy magyar cég alkalmazottjaként Németországban történő munkavégzés – időtartamát pedig 12 hónapban határozták meg.
A mobilitási csomagban emellett módosulnak a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázsra, egy adott tagállamban nem honos fuvarozók alkalmi áruszállítására vonatkozó előírások. A fuvarozócégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három vagy négy hetente haza tudjanak menni. Nem lehet a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, a munkáltatónak gondoskodnia kell a megfelelő szállásról a pihenéshez.
A határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így ellenőrizhető lesz, hogy egy ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között betartották-e a kötelező négynapos várakozási időt. Ez azt biztosítja, hogy ne legyen mód a kabotázs szabályait alkalmazva rendszerszerűen fuvarozni egy adott országban.
A csomag része az is, hogy a gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Emiatt élesen bírálta a szabályozást az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős tagja, Adina Valean, aki szerint az elfogadott változat szembemegy az EU környezetvédelmi programjával, az Európai zöld megállapodással. A biztos a csütörtöki szavazás után kiadott közleményében jelezte: hatásvizsgálatot végeznek, amelynek az év végére várható eredménye alapján a bizottság élhet azzal a jogával, hogy célzott jogszabályjavaslatot nyújt be, mielőtt az érintett szabály hatályba lépne.
Ami az időzítést illeti: a kiküldetéssel, a kabotázzsal és a gépjárművek hazatérésével kapcsolatos előírások a csomag publikálása után 18 hónappal lépnek hatályba, míg a pihenőidőre és a fuvarozók hazatérésére vonatkozó szabályok esetén 20 nap az átállási idő. A végső jóváhagyás napokon belül megtörténhet.
A szabályozás ellen élesen tiltakozott a magyar kormány is, a parlamenti szavazás után Varga Judit igazságügyi miniszter a Facebookon arról írt: „a csomag aránytalan terheket ró a közúti közlekedési ágazatra, az egész Unió versenyképességét csökkenti, és a közép-kelet-európai közúti áruszállítók helyett a harmadik országok árufuvarozóit hozza előnyös helyzetbe”.
Máté Péter
Varga Judit emlékeztetett: az EU tagállamok egyharmada, köztük Magyarország, illetve még az iparág képviselői is folyamatosan kifogásolták a protekcionista célzatú, túlzott adminisztrációs terhekkel járó és teljesen alkalmazhatatlan szabályok bevezetését. A miniszter jelezte: június végén kilenc tagállam miniszterével együtt közös levélben fordult az EP-képviselőkhöz, amelyben a belső piac szellemiségével ellentétes szabályok kiiktatását kérték.
A kormány már a kiküldetési irányelvvel sem értett egyet, emiatt a lengyelekkel az Európai Bírósághoz is fordult – az eljárásban május végén született főtanácsnoki indítvány alapján sikertelenül. A kiküldetési irányelvnél is éppen a fuvarozókra vonatkozó részt kifogásolta a kormány – a mostani csomag elfogadásáig az irányelv erre az ágazatra is vonatkozott.
És hogy mennyire egy platformra hozta a csomag a magyar politikusokat, azt jelzi, hogy Deli Andor fideszes EP-képviselő mellett a testület MSZP-s tagja, Ujhelyi István – egyben a parlament közlekedési szakbizottságának alelnöke – is azt közölte: a szabályzat elfogadásával mesterséges törésvonal jött létre az unió egységes belső piacán. Ő is felhívta a figyelmet arra, teljesíthetetlen adminisztratív terhek és a klímacéloknak teljesen ellentmondó szabályozás lép érvénybe. A DK-nak viszont mind a négy képviselője támogatta a javaslatot, bár a párt EP-delegációja azt közölte: határozottan ellenezték azokat a javaslatokat, amelyek a kelet-európai cégek EU-n belüli szabad vállalkozási tevékenységét nehezítik meg.
Ugyanerre hívták fel a figyelmet szakmai szervezetek, áprilisban például Ignácz Péter, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke egy interjúban beszélt arról, hogy a járványhelyzet miatt amúgy is nehéz helyzetben levő ágazatot a mobilitási csomag intézkedései még nehezebb helyzetbe hozhatják.
A családtámogatásokról és elhibázott felsőoktatási kezdeményezésekről is faggatták az oktatási, ifjúsági, kultúráért és sportért felelős államtitkárokat.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is.