szerző:
Farkas Máté
Tetszett a cikk?

"Így jártam. Leírom, hátha tudok másoknak segíteni" - üzeni szerzőnk, aki a Wizzair foglalási rendszeréből próbálta kisajtolni a törölt járata után visszajáró pénzt. Vélemény.

Szeptember 9-én szerettem volna eredetileg Dortmundból hazatérni Magyarországra; de úgy tűnik, a családdal legközelebb karácsonykor találkozunk. Indok: a szeptember 9-ről a járatritkítások miatt előbb szeptember 11-ére, majd október 16-ára átfoglalt jegyemet harmadszor is átfoglalják. Olyan időpontra, amelyik nekem nem jó. Maradok Németországban.

Szerencsére a vizsgaidőpontok nem változnak, kár, hogy az alacsonyabb színvonalú online oktatás miatt nem lehet a rossz (vizsga)jegyre visszaigényelni a jobb jegy egy részét, mint a Wizzair járatjegyeinél. Ők ráadásul bőkezűek is, törölt, átfoglalt járat esetén Wizzair-kreditben megtérítik a jegy árának 120 százalékát, amelyet 100 százalékban vissza lehet igényelni készpénzben is.

A Wizzairnél három vonalon lehet ügyet intézni. Egyrészt van az átláthatatlan online felület, ahol mérhetetlenül ügyesen kell szlalomozni az előfizetések, a reptéri szolgáltatások és a partnerajánlatok között, hogy egy fapados repülőgépjegyhez hozzá lehessen jutni. Másrészt van a call center. Harmadrészt van egy online űrlap, amit panasz esetén kell kitölteni, erre 30 nap múlva tudnak válaszolni.

Amikor már csak három nap volt a hazautazási időpontig, ideje volt akcióba lendülni. Visszaszerezni a pénzt. Bejelentkezem az online felületre, ahonnan a fiókomból eltűnt a foglalásom, és ezt csak a foglalási számmal tudom előhozni. Miután rámegyek a „Visszaigénylés” gombra, a rendszer elgondolkozik, majd közli: „Request amount error”. Sehogyan sem jutok tovább. Imádom az olyan informatív hibaüzeneteket, amelyek segítenek a felhasználónak a továbbjutásban. Azzal, hogy három nappal a járat indulása előtt a rendszer szerint a check-in 690 óra múlva kezdődik, már nem is törődöm.

Marad a telefonos ügyfélszolgálat, nem szeretném ugyanis azt kockáztatni, hogy 30 nap múlva közöljék, valójában fel kellett volna hívnom őket. A call center száma viszont országról országra változik, a hívás emelt díjas, a német számuk percenként 1,99 euróba kerül. Kicsit bosszankodom: a jegy ára 10 ezer forint volt, ha ennek a 20 százalékát még vissza is kapom bónuszként, az emelt díjas számmal a Wizzair jól jár. A 20 százalék a telefonhívással veszít a nettó értékéből.

A magyarországi tarifa viszont csak 250 forint/perc. Akkor próbáljuk meg forintban. A hívott szám külföldről nem kapcsolható. Marad a német vonal, amelyből több is van: létezik angol, német, magyar, lengyel és török nyelvű szolgáltatásuk is. Ezzel a vonallal sincs szerencsém, „a hívott szolgáltatást az ön előfizetése nem tartalmazza”. Megint egy hasznos hibaüzenet.

Kezdek aggódni. Nagy-Britannia? Emelt díjas, ha a magyar nem működött, ez sem fog. Franciaország? Biztosan az is az. A listát tovább pörgetem a telefonon, amikor megpillantom Máltát. Rábök, a tarifája: belföldi. Azaz az én csomagomban európai-belföldi, mintha Magyarországra telefonálnék. Miért ne? Csak az előhívót kell levadásznom az internetről, és kicserélnem a szám elejét +356-ra.

Kicsöng, fellélegzem. A vonal nem tiszta, olyan call centeres. Vakon örülök annak, hogy az összeget visszatérítik, biztosítanak, hogy mindez pár percen belül meg fog jelenni a rendszerben. Ellenőrzöm a rendszert: a jegy ára eredetileg 10 800 forint volt, amely valamilyen okból most 30 befizetett euróra módosult. A visszatérített összeg mégis 11 148 forint. Ez nekem nem tűnik a jegyár 120 százalékának, de több mint amennyit befizettem. Ellenőrzöm a telefonos egyenlegemet: az ötperces máltai beszélgetésért 1 eurónál kevesebbet fizettem.

Csak nem értem. Rendben, a biztosítás nem fedezi a pandémia következményeit, de ettől még nem értem, hogy a rendszer miért nem tud időt számítani, miért nem tud csak a retúrjegyre járó összeget visszatéríteni, és a call center németországi számmal miért csak Máltáról érhető el. És nem értem a sajátos százalékszámítást sem, amiről semmilyen információt nem találtam.

Számomra a lényeg az, hogy az összeg megvan. Az, hogy egy gyengülő valutában, a vártnál kevesebbet kaptam, már csak luxusprobléma. Emiatt nem mérgelődöm, engem már ez a tapasztalat, a kaland és a történet is kárpótol. Vészhelyzetben Máltán keresztül olcsóbban; ki hallott már ilyet?

Néhány nap múlva aztán újabb meglepetés ért: október 16-án a Wizzair küldött egy számlát mínusz 9290 forintról, három nappal korábbi teljesítésről. A többi feltehetőleg örök titok marad.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Rudolf Péter az SZFE-ről: A megosztottság egyszerűsít

Rudolf Péter az SZFE-ről: A megosztottság egyszerűsít

Díszpolgári címmel köszönte meg Mészáros Lőrincnek Eszék, hogy jobb lett a foci

Díszpolgári címmel köszönte meg Mészáros Lőrincnek Eszék, hogy jobb lett a foci

Négy autó karambolozott az M3-ason

Négy autó karambolozott az M3-ason