szerző:
Farkas Máté
Tetszett a cikk?

"Így jártam. Leírom, hátha tudok másoknak segíteni" - üzeni szerzőnk, aki a Wizzair foglalási rendszeréből próbálta kisajtolni a törölt járata után visszajáró pénzt. Vélemény.

Szeptember 9-én szerettem volna eredetileg Dortmundból hazatérni Magyarországra; de úgy tűnik, a családdal legközelebb karácsonykor találkozunk. Indok: a szeptember 9-ről a járatritkítások miatt előbb szeptember 11-ére, majd október 16-ára átfoglalt jegyemet harmadszor is átfoglalják. Olyan időpontra, amelyik nekem nem jó. Maradok Németországban.

Szerencsére a vizsgaidőpontok nem változnak, kár, hogy az alacsonyabb színvonalú online oktatás miatt nem lehet a rossz (vizsga)jegyre visszaigényelni a jobb jegy egy részét, mint a Wizzair járatjegyeinél. Ők ráadásul bőkezűek is, törölt, átfoglalt járat esetén Wizzair-kreditben megtérítik a jegy árának 120 százalékát, amelyet 100 százalékban vissza lehet igényelni készpénzben is.

A Wizzairnél három vonalon lehet ügyet intézni. Egyrészt van az átláthatatlan online felület, ahol mérhetetlenül ügyesen kell szlalomozni az előfizetések, a reptéri szolgáltatások és a partnerajánlatok között, hogy egy fapados repülőgépjegyhez hozzá lehessen jutni. Másrészt van a call center. Harmadrészt van egy online űrlap, amit panasz esetén kell kitölteni, erre 30 nap múlva tudnak válaszolni.

Amikor már csak három nap volt a hazautazási időpontig, ideje volt akcióba lendülni. Visszaszerezni a pénzt. Bejelentkezem az online felületre, ahonnan a fiókomból eltűnt a foglalásom, és ezt csak a foglalási számmal tudom előhozni. Miután rámegyek a „Visszaigénylés” gombra, a rendszer elgondolkozik, majd közli: „Request amount error”. Sehogyan sem jutok tovább. Imádom az olyan informatív hibaüzeneteket, amelyek segítenek a felhasználónak a továbbjutásban. Azzal, hogy három nappal a járat indulása előtt a rendszer szerint a check-in 690 óra múlva kezdődik, már nem is törődöm.

Marad a telefonos ügyfélszolgálat, nem szeretném ugyanis azt kockáztatni, hogy 30 nap múlva közöljék, valójában fel kellett volna hívnom őket. A call center száma viszont országról országra változik, a hívás emelt díjas, a német számuk percenként 1,99 euróba kerül. Kicsit bosszankodom: a jegy ára 10 ezer forint volt, ha ennek a 20 százalékát még vissza is kapom bónuszként, az emelt díjas számmal a Wizzair jól jár. A 20 százalék a telefonhívással veszít a nettó értékéből.

A magyarországi tarifa viszont csak 250 forint/perc. Akkor próbáljuk meg forintban. A hívott szám külföldről nem kapcsolható. Marad a német vonal, amelyből több is van: létezik angol, német, magyar, lengyel és török nyelvű szolgáltatásuk is. Ezzel a vonallal sincs szerencsém, „a hívott szolgáltatást az ön előfizetése nem tartalmazza”. Megint egy hasznos hibaüzenet.

Kezdek aggódni. Nagy-Britannia? Emelt díjas, ha a magyar nem működött, ez sem fog. Franciaország? Biztosan az is az. A listát tovább pörgetem a telefonon, amikor megpillantom Máltát. Rábök, a tarifája: belföldi. Azaz az én csomagomban európai-belföldi, mintha Magyarországra telefonálnék. Miért ne? Csak az előhívót kell levadásznom az internetről, és kicserélnem a szám elejét +356-ra.

Kicsöng, fellélegzem. A vonal nem tiszta, olyan call centeres. Vakon örülök annak, hogy az összeget visszatérítik, biztosítanak, hogy mindez pár percen belül meg fog jelenni a rendszerben. Ellenőrzöm a rendszert: a jegy ára eredetileg 10 800 forint volt, amely valamilyen okból most 30 befizetett euróra módosult. A visszatérített összeg mégis 11 148 forint. Ez nekem nem tűnik a jegyár 120 százalékának, de több mint amennyit befizettem. Ellenőrzöm a telefonos egyenlegemet: az ötperces máltai beszélgetésért 1 eurónál kevesebbet fizettem.

Csak nem értem. Rendben, a biztosítás nem fedezi a pandémia következményeit, de ettől még nem értem, hogy a rendszer miért nem tud időt számítani, miért nem tud csak a retúrjegyre járó összeget visszatéríteni, és a call center németországi számmal miért csak Máltáról érhető el. És nem értem a sajátos százalékszámítást sem, amiről semmilyen információt nem találtam.

Számomra a lényeg az, hogy az összeg megvan. Az, hogy egy gyengülő valutában, a vártnál kevesebbet kaptam, már csak luxusprobléma. Emiatt nem mérgelődöm, engem már ez a tapasztalat, a kaland és a történet is kárpótol. Vészhelyzetben Máltán keresztül olcsóbban; ki hallott már ilyet?

Néhány nap múlva aztán újabb meglepetés ért: október 16-án a Wizzair küldött egy számlát mínusz 9290 forintról, három nappal korábbi teljesítésről. A többi feltehetőleg örök titok marad.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!