Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államokban a volt elnökök halála után a regnáló elnök rendeli el, hogy 30 napig félárbocon legyenek a zászlók az országban. Donald Trump beiktatása azonban hamarabb lesz, minthogy lejárna a 30 nap.","shortLead":"Az Egyesült Államokban a volt elnökök halála után a regnáló elnök rendeli el, hogy 30 napig félárbocon legyenek...","id":"20250105_jimmy-carter-halala-donald-trump-amerikai-elnok-nemzeti-gyasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e.jpg","index":0,"item":"ee851645-c538-47b2-8b91-87a45d3ea8ba","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_jimmy-carter-halala-donald-trump-amerikai-elnok-nemzeti-gyasz","timestamp":"2025. január. 05. 14:35","title":"Sérelmezi Donald Trump, hogy beiktatásakor félárbocon lesznek az amerikai zászlók Jimmy Carter halála miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e054917f-a0ce-4552-887c-674c7a87d5f1","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A Royal Mail felvásárlásával is jelezte Daniel Kretinsky, az egyik leggazdagabb cseh üzletember, hogy európai szinten is komolyan vehető milliárdos.","shortLead":"A Royal Mail felvásárlásával is jelezte Daniel Kretinsky, az egyik leggazdagabb cseh üzletember, hogy európai szinten...","id":"20250105_hvg-daniel-kretinsky-europai-felvasarlasok-energia-media-logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e054917f-a0ce-4552-887c-674c7a87d5f1.jpg","index":0,"item":"f2862678-e7c3-4b83-8b2e-87851033d9e2","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-daniel-kretinsky-europai-felvasarlasok-energia-media-logisztika","timestamp":"2025. január. 05. 15:30","title":"Cseh szfinxként emlegetik a brit királyi postát megvásárló milliárdost, aki zsebre tehetné Mészáros Lőrincet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini központi pályaudvaron keresztül lép majd be Rómába, ahol már eddig is magas volt a biztonsági készültség.","shortLead":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini...","id":"20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b.jpg","index":0,"item":"1eabc76e-8604-4866-8c6b-97f520b867f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","timestamp":"2025. január. 05. 12:59","title":"Róma belvárosában vörös zónát vezetnek be, ami tiltott terület lesz a veszélyes személyeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa1aa63c-d31c-42cc-87f8-53e02bf397f6","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Két és fél éve volt az esküvő, az akkor 18 éves menyasszonynak addigra már volt egy 4 éves gyereke.","shortLead":"Két és fél éve volt az esküvő, az akkor 18 éves menyasszonynak addigra már volt egy 4 éves gyereke.","id":"20250104_kunhegyes-polgarmester-18-eves-feleseg-elhagyta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa1aa63c-d31c-42cc-87f8-53e02bf397f6.jpg","index":0,"item":"268b7c46-cc48-4e81-a54b-7940b76cf60c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_kunhegyes-polgarmester-18-eves-feleseg-elhagyta","timestamp":"2025. január. 04. 08:23","title":"Elhagyta Kunhegyes 80 éves volt fideszes polgármesterét a 60 évvel fiatalabb felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza politikusa felszólította a köztársasági elnököt, hogy mondjon valódi beszédet az ország tényleges állapotáról.","shortLead":"A Tisza politikusa felszólította a köztársasági elnököt, hogy mondjon valódi beszédet az ország tényleges állapotáról.","id":"20250104_Magyar-Peter-Sulyok-Tamas-felszolitas-valodi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067.jpg","index":0,"item":"bdd32334-78c0-4ad4-ab3c-c5ac0848a139","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_Magyar-Peter-Sulyok-Tamas-felszolitas-valodi-beszed","timestamp":"2025. január. 04. 11:52","title":"Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és elgondolkodni múltunk, jelenünk és jövőnk alapkérdéseiről.","shortLead":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és...","id":"20250105_hvg-Megmondjak-elore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03.jpg","index":0,"item":"e55d1d02-411d-4dc5-ad01-a2537e832a77","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-Megmondjak-elore","timestamp":"2025. január. 05. 19:35","title":"\"Nagy történelem\" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77111be9-0d90-47c3-a637-8639099397bc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Három megyére ki is adták a figyelmeztetést.","shortLead":"Három megyére ki is adták a figyelmeztetést.","id":"20250104_Onoseso-vasarnap-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77111be9-0d90-47c3-a637-8639099397bc.jpg","index":0,"item":"5b5b069e-22b0-4e28-8cae-335bbdd7d9b1","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_Onoseso-vasarnap-idojaras","timestamp":"2025. január. 04. 18:10","title":"Ónoseső miatt lehetnek korcsolyapályák az utak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság bejelentette, az USA-ban ismét repülhetnek a Boeing 737 MAX gépek. A chicagói központú cég büszkeségének számító MAX-okat az után parancsolták világszerte földre, hogy két balesetben 346 ember vesztette életét. A fő kérdés az maradt, hogy a Covid–19-járvány miatti válság idején ki akar még MAX-ot venni, illetve hogy az utasoknak lesz-e kifogása az ilyen gépekkel szemben.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Az indonéz Lion Air 2018 október 29-ei és az Ethiopian Airlines 2019 március 10-ei katasztrófáját részben az okozta, hogy a Boeing 737 MAX gépek szoftverei tévesen azt jelezték, hogy a repülő orra túl magasan van, így átesés és lezuhanás veszélye fenyeget. Az automatikus rendszerek ezért előre döntötték a gépet, s mire a pilóták rájöttek arra, mi történt, már elkerülhetetlen volt a tragédia és a MAX-ok óriási sebességgel csapódtak a tengerbe, illetve a földbe. Az etióp gép például már a hangsebességnél is gyorsabban zuhant le.
Az Ethiopian Airlines lezuhant Boeing 737 MAX-jának a roncsait vizsgálják szakértők
AFP / TONY KARUMBA
Személyes ellenőrzés
Most az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) vezetője, Steve Dickson – aki szeptemberben maga is kipróbálta a pilótafülkében az egyik MAX-ot – megerősítette, hogy a közel két évig, egészen pontosan 20 hónapig tartó kényszerszünet ideje alatt a Boeing kijavította a szoftver- és egyéb hibákat, és a MAX-ok biztonságosan visszaengedhetőek a forgalomba.
A gép példátlanul szigorú ellenőrzéséken ment át, semmit sem bíztunk a véletlenre”
– mondta újságíróknak Dickson. A bejelentést követően az amerikai pilóták érdekvédelmi szervezete is közölte, úgy vélik, a hibákat megbízhatóan javították ki, és minden kész arra, hogy a MAX-ok visszatérjenek a levegőbe. A légitársaságok is megszólaltak, az amerikai cégek várhatóan a jövő év elejétől kezdve – a pilóták kötelező továbbképzésének befejezése után – fokozatosan állítják be a menetrendbe a gépeket.
Az amerikai döntés után várhatóan a világ többi részén is feloldják a MAX-ok repülési tilalmát – Európában ez az év végén várható – és ezt követően lassan véget érhet a Boeing történetének talán legsúlyosabb válsága. Erre szüksége is van a cégnek, hiszen a földrekényszerítés, a balesetek utáni kártérítések, a hibák kijavítása és az egyéb kiadások eddig legalább húszmilliárd dollárt emésztettek fel, s e mellett az amerikai cég megítélése is jelentősen romlott.
Menet közben ugyanis kiderült, a Boeingnél tudtak arról, hogy a MAX-ok szoftverei távolról sem tökéletesek, viszont mindenképpen siettetni akarták az újgenerációs 737-esek forgalomba állítását. Az sem használt a cég reputációjának, hogy a Boeing nem mondta meg a pilótáknak, hogy az átesés megelőzésére új szoftvert építettek a gépbe, a gyártó ugyanis arra számított, hogy a pilóták maguktól is képesek lesznek használni az új rendszert. A MAX-ok egyébként – hasonlóan a 737-es család korábbi tagjaihoz – eleinte nagyon népszerűek voltak, és a katasztrófák előtt úgy tűnt, a páneurópai Airbus komoly vetélytársat kapott a MAX-okkal.
AFP / Jason Redmond
A Boeing mellett az FAA-t is számos bírálat érte, a kritikák szerint az amerikai légügyi hatóság a megfelelő ellenőrzés nélkül adta meg a MAX-nak a legelső forgalomba állítási engedélyt. Valószínűleg éppen ezért döntött úgy Dickson – az amerikai Delta Airlines egykori pilótája – hogy a szeptemberi próbarepülések során személyesen is ellenőrzi a gépet. „Tetszett, amit láttam. A változtatások után már nem következhetnek be a korábbiakhoz hasonló esetek” – mondta az FAA-vezér, miután Seattle-ben kiszállt a „próbakörre” elvitt MAX-ból.
Megingott bizalom
Az egekbe visszavezető út azonban nem lesz egyszerű.
A bizalomvesztés, valamit a koronavírus-járvány okozta drasztikus forgalom-visszaesés miatt a légitársaságok és a lízingcégek a már leadott rendelések tíz százalékát visszavonták, és a Boeing attól tart, hogy a még érvényes 4102 MAX-megrendelés sem biztos már: a csődközelbe került légitársaságok várhatóan több száz gép megrendelését fogják lemondani vagy elhalasztani.
A Boeingnél jelenleg 450 MAX áll készen az átadásra, ezek felét még az idén eljuttatják a megrendelőkhöz. A menet közben felfüggesztett MAX-gyártás beindítását pedig fokozatosra tervezik, először látni kívánják, hogyan alakulnak a megrendelések. Ez pedig azt jelenti, hogy lassú lesz a MAX-leállás és a járvány okozta visszaesés miatt elbocsátott mintegy 30 ezer alkalmazott visszavétele is: nemcsak a MAX-gyártás állt le ugyanis, visszavettek a 787-es Dreamlinerek gyártási üteméből is.
Légi felvétel forgalomból kivont Boeing 737 Max 8 típusú repülőgépekről a Boeing seattle-i telephelyén 2019. július 21-én
MTI / Gery He
Az is gondot jelenthet, hogy a MAX-ok sajtója annyira rossz volt, hogy valószínűleg ezer számra lesznek olyan utasok, akik – legalábbis egy ideig – nem lesznek hajlandóak felülni a biztonságosnak minősített és minden bizonnyal valóban megbízható gépekre.
Légitársasági források szerint a közvélemény-kutatók sorra készítik az utasok hozzáállását vizsgáló felméréseket, és a gépek üzemeltetői hajlandóak arra, hogy a nagyon aggódók foglalásait más típusú gépekre tegyék át.
A Boeing eközben folyamatosan azt hangsúlyozza, tanult a hibákból. „Ezek az események és a tanulságok átalakították cégünket és még inkább alapvető értékeinkre, a biztonságra, a minőségre és tisztességre összpontosítunk” – üzente a Boeing a potenciális utasoknak.
A légitársaságok közben apró „kozmetikai” trükkökkel is próbálkoznak: a MAX-ok jó részén már nem a „MAX” felirat díszeleg, három betűt több helyen a 737-7, vagy a 737-8 felirat váltotta fel.