szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Szerdán a Boeing részvények értéke 6 százalékkal emelkedett.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság döntése alapján 20 hónap után ismét felszállhatnak Boeing 737 Max repülőgépek – közölte a CNN.

A repülőgépeken több javítást is végre kellett hajtani, ami a cégnek összesen 20 milliárd dollárjába került a hírportál szerint. Szerdán a Boeing részvények értéke 6 százalékkal emelkedett.

A repülőgéptípussal fél éven belül két halálos légikatasztrófa is történt, ezekben 346-an vesztették életüket: 2018 októberében a Lion Air, 2019 márciusában pedig az Ethiopian Airlines egy-egy járatát teljesítő gép zuhant le. Az eddigi vizsgálatok szerint ebben nagy szerepe volt az átesésvédelmi rendszernek.

AFP / Anadolu Agency / Mustafa Yalcin

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) március 14-én függesztette fel az összes európai uniós tagállamban használt Boeing 737–800MAX és Boeing 737–900MAX típusú utasszállító repülőgépek üzemeltetését.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság 18 hónapnyi vizsgálat után összegezte, mi mindenen kellene változtatni ahhoz, hogy a Boeing 737 MAX-ok biztonságosak legyenek. Akkor azt írták, hogy egy új szoftvert kell készíteni a repülésirányító számítógéphez és a kijelzőkhöz, újra kell gondolni a pilóták által követett eljárásrendeket és a képzésüket, a karbantartáshoz új protokollra van szükség, valamint módosítani kell néhány kábel elvezetésén is. Idén szeptemberben a Fehér Ház is levonta a tanulságokat, szerintük a tragédiákhoz három tényező vezetett: a mérnökök elégtelen tervezési munkája, a Boeing vezetésének nem megfelelő rálátása a helyzetre, és a repülési engedélyt kiadó hatóság szakmaiatlan ellenőrzése.

AFP / YAO KAILE / IMAGINECHINA

Ugyanebben a hónapban jelentették be, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) várhatóan novemberben feloldhatja a repülési tilalmat.

A Boeing az elmúlt másfél évben egyebek között átalakította a teljes repülésirányító rendszert, és módosította a pilótaképzés anyagát is. A jövőben a gépeken a pilóták kézzel kikapcsolhatják a kormányrázó berendezést, amely veszélyhelyzetekre figyelmeztet, ezen kívül beszereltek a gépekbe egy harmadik, számítógép által vezérelt állásszög-jeladót is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!