szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Idén január 1-jétől van lehetőségük a cégeknek elektronikus jótállási jegy kiállítására. Több nagyobb kereskedelmi láncot kérdeztünk arról, továbbra is sorban kell-e állni a vevőszolgálatokon vagy kérhetjük e-mailben, netán mobiltelefonra a számlát és a jótállást. Mivel a fogyasztóvédelmi törvényben csak lehetőségként szerepel az online jótállási jegy, a boltok nem nagyon törik magukat érte. Körkép.

2021-től megváltoztak a jótállási szabályok, ami egyebek közt azt is jelenti, hogy a papíralapú jótállási jegy mellett bevezették az elektronikusat is. Ennek lényege, hogy akár telefonra vagy mobilalkalmazásra letölthető e-számlával is intézhető egy elromlott termék javítása.

Az e-jótállási jegy alkalmazása a vállalkozásoknak nem kötelező, a jövőben is dönthetnek úgy, hogy inkább papíralapú dokumentumot állítanak ki. Az új lehetőségnek azonban több előnye is van: egyrészt nem lesz mit elhagyni, másrészt egyszerűbb az adminisztráció és kevesebb a nyomtatási költség. És még inkább megkönnyíti a kereskedők dolgát, hogy a jövőben az elektronikusan kiállított számla egyben jótállási jegy is lehet, ha tartalma megfelel az előírásoknak.

AFP / CAIA IMAGE

Az új rendelkezés szerint a jótállási jegyen rajta kell lennie:

  • a vállalkozás nevének, címének,
  • a fogyasztási cikk nevének és típusának, gyártási számának,
  • a gyártó nevének, címének,
  • a szerződéskötés, valamint a fogyasztási cikk átadásának vagy üzembe helyezésének időpontjának
  • a jótállás végső időpontjának.

A szabályozás megjelenése után több nagyobb üzletláncot is megkerestünk, arra voltunk kíváncsiak, elérhető-e náluk az e-jótállási jegy.

Mivel az elektronikus jótállási jegy a rendelet értelmében az online vásárlás esetén jelent meg lehetőségként, az áruházi vásárlások esetén rövid távon nem tervezzük ennek bevezetését, középtávon mérlegeljük ezt a lehetőséget. Online vásárlás esetén viszont a vásárlók e-mailben kapják a jótállás jegyet a számlával együtt

– írta megkeresésünkre az Euronics marketingigazgatója, Hunyady Beatrix.

A Tescónál jelenleg nem érhető el az e-jótállás – közölte a brit multi magyarországi sajtóosztálya, hozzátéve, hogy nem zárkóznak el a bevezetés lehetőségétől.

Ezzel szemben az eMAG-nál a vásárlók a saját fiókjukba belépve bármikor letölthetik valamennyi, online vásárolt termékük jótállási jegyét. Ugyanitt elérik az egyes készülékekre vonatkozó jótállási időt, beleértve a lejárat pontos dátumát is. Ha valami elromlik, azt is online lehet intézni, az eMAG internetes oldalán elérhető űrlapon.

Az Extreme Digitalnál a vásárlók fiókjukból jelenleg a garanciális ügyintézésük állapotát tudják nyomon követni. Azt nézhetik meg, hol tart a javítás, jogosultak-e esetleg cserekészülékre.

Reviczky Zsolt

Az Ikea megkeresésünkre azt közölte, hogy a garanciát számlával vagy a vásárláskor használt Ikea Family Kártya felmutatásával vehetik igénybe a vásárlók. „A számlák hátoldalán jótállásra vonatkozó feltételeinket módosítottuk, minden esetben a szabályozásoknak megfelelően járunk el” – tették hozzá.

Mire jó a sávos jótállás?

A jótállás szabályozásánál azonban nem ez az egyetlen újdonság. A 2021. január elsejétől megvásárolt, 10 ezer és 100 ezer forint közötti áron vásárolt árucikkekre a továbbiakban is egy 1 év jótállás jár, a 100 ezer forintnál drágábbakra azonban 2, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig 3 év. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy például egy 200 ezer forintos okostévére januártól 2, míg egy 280 ezer forintos hűtőre 3 év garanciát kell vállalniuk a forgalmazóknak, szemben a korábbi, jellemzően 1 éves garanciaidővel. A rendelkezésről bővebben ebben a cikkben írtunk:

Nem mindig a vásárló jár jól az új jótállási szabályokkal

Megszaporodhatnak a 99 és 249 ezer forintos termékek az új jótállási szabályok miatt. Bár azok elvileg a vevőknek kedveznek, van olyan új szabály, ami nem annyira előnyös számukra. Mutatjuk, mire érdemes figyelni.

A cégektől megkérdeztük azt is, mit gondolnak a sávos jótállás bevezetéséről. A Tesco részt vett a szabályozás kidolgozásában. Azt írták, az általuk javasolt és a gyakorlatban már jelenleg is alkalmazott eljárási szabályok visszaköszönnek az új rendelkezésekben, például ilyen a jótállási sávok bevezetése.

Az Extreme Digital forgalmának túlnyomó részét közepes és nagy értékű elektronikai eszközök képezik. Egy felső közép-, vagy felsőkategóriás okostelefon esetében eddig sem volt ritka, hogy a gyártó az alap egy éven felül önkéntesen több év garanciát kínáljon. Azzal, hogy januártól a 250 ezer forintnál drágább műszaki eszközökre 3 év jótállást kell garantálniuk a forgalmazóknak, az Extreme Digital szerint tovább javulhat a magyarországi vásárlók bizalma a drágább eszközök internetes megrendelése iránt.

Az Ikea továbbra is fenntartja a korábban önként vállalt jótállási feltételeit: az áruházakban és az online vásárolt új termékekre 2 év, a leértékelt árukra pedig 1 év jótállást kapnak a vásárlók. Azoknál a termékeknél, ahol az ár meghaladja a 250 ezer forintot, 3 évre szól a garancia.

Ahogyan arról korábban a hvg.hu is beszámolt, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége elégedetlen az új fogyasztóvédelmi törvény jótállásra vonatkozó szabályaival. Baranovszky György feleslegesnek tartja a most életbe lépett sávos jótállást, szerinte hosszabb határidőket és nagyobb értékhatárokat kellett volna meghatározni.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!