Kihasználta a járványt, büntetést kapott az Ékszer TV a versenyhivataltól

Valótlan kedvezményeket ígért a cég, és azzal próbálta vásárlásra bírni a nézőket, hogy azt sulykolta: a termékekből Európa-szerte hiány van.

  • MTI MTI
Kihasználta a járványt, büntetést kapott az Ékszer TV a versenyhivataltól

Koronavírus-járvány

Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.

Lezárta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt a vizsgálatát, amelyet az Ékszer TV koronavírus-járvánnyal összefüggő termékeket értékesítő adásai miatt indított. A műsor a pandémia első hulláma idején, tavaly tavasszal országos tv-csatornákon keresztül értékesített a védekezéshez használt eszközöket: kéztisztító gélt, légzésvédelmi maszkot és immunerősítő multivitamint.

A versenyhatóság megállapította, hogy az adásban látható kedvezmények valótlanok voltak. A műsorban hirdetett kéztisztító-csomag csaknem 60 ezer forintos „eredeti” árról indult, az eljárás azonban feltárta, hogy a kiinduló árak fiktívek: a cég korábban soha nem alkalmazta őket.

A GVH szerint jogsértőnek bizonyult a műsor nézőinek sürgetése is: a fogyasztókat többek között visszaszámláló óra, illetve a termékek korlátosságának, készlethiányának sulykolása biztatta mihamarabbi vásárlásra. Példaként a „Hiánycikk Európában, mi is a lehetetlennel küzdünk”, illetve „Sajnos a készleteink kimerültek, és a következő időszakban nagy valószínűséggel nem lesz kapható” mondatokat említették. Kiderült ugyanis, hogy a termékek beszerzése a cég számára nem járt sem különösebb nehézséggel, sem többletköltséggel, így azokat a hiánnyal fenyegető folyamatos reklámüzenetek ellenére hónapokon keresztül azonos feltételekkel tudta kínálni a műsorban.

A versenyhatóság a jogsértések miatt

85 millió forintos bírságot rótt ki a műsort üzemeltető Emporia Style Kft.-re.

A hivatal döntésében a GHV figyelembe vette többek között, hogy a járvány első hullámának idején a fogyasztók a védekezést segítő eszközökből nagyobb volumenben, akár a korábbinál sokkal drágábban is hajlamosak voltak vásárolni. A nézők így az ilyen termékek készleteivel, elérhetőségével kapcsolatos üzenetekkel szemben kiszolgáltatottá, a reklámokra különösen érzékennyé váltak.

A hatóság – többek között a jogsértő reklámokra való közvetlen ráhatás hiányában – egyúttal megszüntette az eljárást a műsorokat sugárzó ATV-vel, illetve egy érintett reklámügynöki céggel szemben.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek