Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az Alitalia egykor Olaszország büszkesége volt, és korszerűségének szimbóluma, majd pénzügyi rémálommá vált. A kormány átvette a légiközlekedési vállalatot, és ITA néven átszervezte. Olyannyira sikeresen, hogy a privatizációval komoly pénzhez juthat.
„Tekintetbe véve az Alitalia múltját ez történelmi siker” – nyilatkozta a TRA Consulting főnöke a brüsszeli Politicónak. Miről van szó? Egy kozorcium, mely a Lufthansából és a hajózási óriásból, az MSC-ből áll, 1,2–1,5 milliárd eurós ajánlatot tett az ITA-ra. Ők többségi részesedést szeretnének az olasz légitársaságban. Kisebbségi részesedésre pályázik egy másik konzorcium, mely az Air France/KLM óriásból és a Certares pénzügyi befektetőből áll. Ugyancsak kisebbségi részesedés iránt érdeklődik az amerikai pénzügyi befektető Indigo Partners, amely több fapados légitársaságba invesztált már. Közéjük tartozik például a magyar gyökerű Wizz Air.
Befutónak az első pályázó látszik, mert az meg akarja venni a részvények 70–80%-át, vagyis az olasz kormánynak csak kisebbségi szerep jutna. Ez megfelel Mario Draghi miniszterelnök elképzelésének. Ő a pályázat kiírásakor hangsúlyozta, hogy európai megoldást szeretne, és kisebbségi részesedést Olaszroszág számára. Ez utóbbi azért lenne előnyös az olasz kormánynak, mert az eladás után részesülhetne a cég profitjából.
A Draghi-tényező
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az olasz kormány 1,35 milliárd eurót költhet összesen az ITA feltőkésítésére 2023-ig: 700 milliót tavaly, 400 milliót idén, jövőre pedig 250 milliót. Már az előző olasz kormány is próbálkozott valami hasonlóval: egy 3 milliárd eurós tervet terjesztett elő Brüsszelben, ahol nemigen bíztak az euroszkeptikus populistákkal teli kormányban, ezért visszadobták a kérést. Amint Draghi lett Olaszroszág miniszterelnöke, megváltozott a helyzet. Az uniónak és az atlanti iránynak elkötelezett kormányfőt másképp fogadták Brüsszelben , ahol jóváhagyták az ITA feltőkésítését, amiből az utolsó részletet talán a kormánynak nem is kell majd befizetnie, ha a tervek szerint alakulnak a dolgok.
Májusban kell kötelező ajánlatot tenniük a pályázóknak. A Lufthansa-MSC-ajánlat kissé túlságosan optimistának tűnik annak fényében, hogy az ITA egyelőre veszteséges. A Covid-válság és az ukrajnai háború nem tett jót a cégnek, ezenkívül sok a fapados versenytárs. Idén az első két és fél hónapban 170 millió euró a veszteség, ezért sokan kételkednek abban, hogy a privatizálás után az ITA nyereséges lehet. Az, hogy az ITA az eladásig milyen pénzügyi eredményt produkál, meghatározhatja a végső árat is, amennyiért az olasz kormány eladhatja a légitársaságot – nyilatkozták a szakértők a privatizációról a brüsszeli Politicónak.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A szexet kínálók és a digitális izgalomra vágyók Covid alatti egymásra találása röpítette az egekbe az OnlyFanst, melyen most jó pénzért túladna a nyilvánosságot kerülő tulajdonosa.
A Tisza Párt elnöke Szabó Tündére utalva reagált a Róka Rékáról szóló hírekre.
Az „aki akar, az dolgozhat” kijelentés ugyanakkor számos vidéken nem több, mint hiú ábránd.
Többek között Dés László, Presser Gábor, Spiró György is felszólalt a terroristákat éltető északír raptrió koncertje ellen.