Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b211ce1d-1de2-479d-91bf-0c451040458c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Samsung SDI egyebek mellett a gödi üzem bővítését finanszírozná a tervezett részvénykibocsátásból.","shortLead":"A Samsung SDI egyebek mellett a gödi üzem bővítését finanszírozná a tervezett részvénykibocsátásból.","id":"20250520_Az-akkugyarak-szenvednek-megis-bovitenek-godi-gyarat-a-penzszerzesre-is-megvan-a-terv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b211ce1d-1de2-479d-91bf-0c451040458c.jpg","index":0,"item":"70851708-c468-4335-8009-c870579b3e82","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_Az-akkugyarak-szenvednek-megis-bovitenek-godi-gyarat-a-penzszerzesre-is-megvan-a-terv","timestamp":"2025. május. 20. 07:53","title":"Az akkugyárak szenvednek, mégis bővítenék a gödi gyárat, a pénzszerzésre is megvan a terv","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd8d4377-66ad-4921-826f-477ae0754483","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendszerváltás utáni Lengyelország első elnöke, a Szolidaritás mozgalom legendás vezetője egy ukrán kitűzővel a mellén jelent meg az Egyensúly Intézet budapesti konferenciáján.","shortLead":"A rendszerváltás utáni Lengyelország első elnöke, a Szolidaritás mozgalom legendás vezetője egy ukrán kitűzővel...","id":"20250520_walesa-romanowski-orban-lengyelorszag-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd8d4377-66ad-4921-826f-477ae0754483.jpg","index":0,"item":"58f3d131-a578-4bc3-a7b5-c035a099911f","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_walesa-romanowski-orban-lengyelorszag-ukrajna","timestamp":"2025. május. 20. 13:16","title":"Lech Walesa bűnözőnek nevezte a Magyarországra menekült volt lengyel igazságügyiminiszter-helyettest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a23984f-f004-4f97-9c5f-15715fc8711f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A leginkább emberi jogi kérdésekkel foglalkozó testület Magyarország ellenőrzéséért felelő tagjai szerint a törvény elfogadása lehetetlenné tenné a civil szervezeteknek és a független médiának nem csak a működését, de a puszta létezését is.","shortLead":"A leginkább emberi jogi kérdésekkel foglalkozó testület Magyarország ellenőrzéséért felelő tagjai szerint a törvény...","id":"20250519_europa-tanacs-atlathatosagi-torveny-kozlemeny-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a23984f-f004-4f97-9c5f-15715fc8711f.jpg","index":0,"item":"7c4ad3fe-843a-4992-97ad-f4097a9bdee8","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_europa-tanacs-atlathatosagi-torveny-kozlemeny-magyarorszag","timestamp":"2025. május. 19. 21:31","title":"Európa Tanács: A magyar parlament függessze fel az átláthatósági törvény vitáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17cb3d02-854c-467a-af5e-f9a632d7e231","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ashli Babbittet egy, a Capitoliumot védő rendőrtiszt lőtte le, utóbbit azóta felmentették a vádak alól. A nő családja 30 millió dolláros kártérítést követelt, végül 5 millió dollárt kapott Donald Trump kormányától.","shortLead":"Ashli Babbittet egy, a Capitoliumot védő rendőrtiszt lőtte le, utóbbit azóta felmentették a vádak alól. A nő családja...","id":"20250520_donald-trump-januar-6-capitolium-ashli-babbitt-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17cb3d02-854c-467a-af5e-f9a632d7e231.jpg","index":0,"item":"ea2aeb1d-9f01-41cd-b595-00164acc76f8","keywords":null,"link":"/vilag/20250520_donald-trump-januar-6-capitolium-ashli-babbitt-usa","timestamp":"2025. május. 20. 09:32","title":"Trump kormánya 5 millió dollárt fizet a nő családjának, akit rendőr lőtt le a Capitolium ostroma alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"898409d5-597a-4baa-a884-d0e0f1627639","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Két hetük volt, hogy megutáltassák magukat egymással.","shortLead":"Két hetük volt, hogy megutáltassák magukat egymással.","id":"20250521_Szornyu-volt-Ryan-Goslinggal-egyuttelni-meselte-Michelle-Williams-a-Kek-valentin-forgatasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/898409d5-597a-4baa-a884-d0e0f1627639.jpg","index":0,"item":"44bc72d3-7206-483a-8a2f-cadae74c8dc6","keywords":null,"link":"/elet/20250521_Szornyu-volt-Ryan-Goslinggal-egyuttelni-meselte-Michelle-Williams-a-Kek-valentin-forgatasarol","timestamp":"2025. május. 21. 10:14","title":"Szörnyű volt Ryan Goslinggal együtt élni – mesélte Michelle Williams a Blue Valentine forgatásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha elfogadják a megfélemlítési törvényt, akkor lehet, hogy felhagy a videózással, és külföldre költözik.","shortLead":"Ha elfogadják a megfélemlítési törvényt, akkor lehet, hogy felhagy a videózással, és külföldre költözik.","id":"20250521_Pottyondy-Edina-Csak-az-maradt-hogy-takarodjanak-de-ez-tul-nagy-ambicio-egy-pici-lanynak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9.jpg","index":0,"item":"3ff28cdf-5651-43b3-872c-8f6238562e4d","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Pottyondy-Edina-Csak-az-maradt-hogy-takarodjanak-de-ez-tul-nagy-ambicio-egy-pici-lanynak-ebx","timestamp":"2025. május. 21. 08:58","title":"Pottyondy Edina: Csak az maradt, hogy takarodjanak, de ez túl nagy ambíció egy pici lánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99e3712c-b808-4a6b-8b01-6a86bd30be78","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Jó volt a hangulat a polgármester és a diplomata szerdai találkozóján.","shortLead":"Jó volt a hangulat a polgármester és a diplomata szerdai találkozóján.","id":"20250521_kovacs-gergely-hegyvidek-gronland-dan-nagykovet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99e3712c-b808-4a6b-8b01-6a86bd30be78.jpg","index":0,"item":"3f1381c5-1aea-4fc6-9ee1-8cc6de539565","keywords":null,"link":"/elet/20250521_kovacs-gergely-hegyvidek-gronland-dan-nagykovet","timestamp":"2025. május. 21. 18:44","title":"Kovács Gergely közölte a dán nagykövettel, hogy a Hegyvidékhez csatolták Grönlandot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e0c65fb-f5bf-4d53-8190-ffb58e732b7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók egy olyan gömb formájú objektumra bukkantak az űrben, ami csak egy bizonyos hullámhosszon látható, az alakja pedig tökéletesen szimmetrikus.","shortLead":"Ausztrál kutatók egy olyan gömb formájú objektumra bukkantak az űrben, ami csak egy bizonyos hullámhosszon látható...","id":"20250521_tokeletes-plazmagomb-felfedezes-teleios-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e0c65fb-f5bf-4d53-8190-ffb58e732b7a.jpg","index":0,"item":"a34c3ccc-c475-4433-9dbd-2ca5cefe3f04","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_tokeletes-plazmagomb-felfedezes-teleios-urkutatas","timestamp":"2025. május. 21. 16:03","title":"Tökéletes plazmagömböt találtak az űr mélyén, a tudósok sem tudják, mit látnak pontosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyszerre két, jól ismert márkájával jelenne meg a Forma–1-ben a Volkswagen-csoport. Nem csoda, hogy mostanában kevés gyártó merészkedik az F1 közelébe, de ha valamikor, akkor most lehet érdemes ezzel próbálkozni: 2026-ra minden gyártó a nulláról indulhat a teljesen új motorok tervezésével, és a kiadások erőszakos visszafogásával még arra is van esély, hogy némi nyereséget sikerül elérni.
Ugyan már hónapok óta pletykálják, hogy a Volkswagen-csoport a Porschéval és az Audival is beszállna a Forma–1-be, Herbert Diess, a cégcsoport vezérigazgatója csak most mondta ki nyilvánosan, hogy valóban létezik ilyen terv. Hivatalos bejelentés még így sem történt, a Diess szavairól elsőként hírt adó The Raceúgy tudja, hogy ezt majd a júliusi Osztrák Nagydíjhoz időzíthetik. Ha ez tényleg így lenne, az azt a híresztelést erősítené, hogy a két gyártó közül valamelyik a Red Bull motorgyártójaként szállna be, amely ettől a szezontól a Honda kivonulása után saját kezébe kellett, hogy vegye a gyártást.
Dr. Herbert Diess, a Volkswagen cégcsoport vezérigazgatója
Az újonnan beszálló motorgyártókat nagyrészt az motiválja, hogy 2026-tól új szabályok fognak vonatkozni a motorokra. Az F1 döntéshozói belátták, valamit kell kezdeniük azzal, hogy az övék a világ egyik leginkább környezetkárosító sportja, hosszú távon ez a marketingjük számára is súlyos károkat okoz. Ezért aztán azt ígérték, hogy a mostani hibrid motoroknál egyszerűbb és kevésbé környezetkárosító erőforrások használatát fogják előírni.
Hogy ennek mik lesznek a pontos részletei, arról még nem hoztak döntést, az viszont egészen biztos, hogy megéri az új rendszer elején ott lenni. A Volkswagen-csoportnál úgy számolnak Herbert Diess szavai szerint, hogy ha nem egy nagy szabályváltoztatásnál lépnének be a versenybe, amikor mindenkinek új alapokra kell helyeznie a motor tervezését, hanem akkor, amikor a többi gyár a már meglévő motorját fejleszti tovább, akkor 5–10 évükbe telne felzárkózni az élmezőnyhöz.
A Forma–1 felé venni az irányt önmagában elég nagy vállalás egy gyártótól, egy cégcsoportnak rögtön két különböző motorjával megjelenni pedig eddig példa nélküli lenne. Nem mondhatni, hogy tolonganának a cégek az F1 körül: az idén versenyző tíz csapatot összesen négy gyártó látja el motorral. A Ferrari a saját gyári csapata mellett az Alfa Romeónak és a Haasnak ad motort, a Mercedes szintén a gyári csapata mellett a McLaren, a Williams és az Aston Martin beszállítója, a Renault egyedül a sajátjainak, az Alpine-nak adja a motort – 2020-ig Renault néven futott a csapat, az átnevezés nem azt jelentette, hogy eladták volna –, a Red Bull és az Alpha Tauri pedig azt a motort használja, amelyet még a Honda gyártott (a japán cég 2021 végén kiszállt az F1-ből, idén még a tavaly legyártott motorok üzemeltetését vállalta, 2023-tól pedig a Red Bull tavaly megalapított motorgyára veszi át a munkát, de tervben van egy új gyártó bevonása).
Annak, hogy ennyire kevés gyártó van ott az autóversenyzés csúcssorozatában, az oka viszonylag egyszerű:
óriási befektetéssel lehet csak profitot szerezni.
Remekül hangzik például, hogy a Mercedes gyári csapata 13,6 millió font, vagyis 6,2 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el 2020-ban (a 2021-es pénzügyi adatokat még nem hozták nyilvánosságra), csakhogy ezt úgy hozták össze, hogy 324,9 millió fontot kellett elkölteniük. Hasonló arányokat látunk a Red Bullnál is, ott évről évre 300 millió euró környékén jártak a kiadások, a profit pedig a jobb években elérte a 10 millió eurót. És ezek a sikeres csapatok – a Williams például 2019-ben 13 millió dollár veszteséget hozott össze azzal, hogy akkor és az előző évben is sok pénzt költöttek gyenge autóra.
A Williams csapat szerelője dolgozik egy versenyautójukon
AFP / Vladimir Astapkovich
A PlanetF1.com készített erről egy nagyon részletes számítást: egy motort legyártani e szerint körülbelül 11 millió dollárba kerül, a gumikra évente mintegy 450 ezer dollárt kell költeni, az orr és az első szárny együtt 300 ezer dollár körül van, a karosszéria többi része mintegy 650 ezer dollár, a kormány 70-100 ezer dollárba kerül, és évente nagyjából 500 ezer dollárba kerülő üzemanyagot fogyaszt egy autó. A felszerelések mozgatása a csapat központja, a tesztek és a versenyhelyszínek között a becslésük szerint nagyjából évente 8 millió dollárt jelent. Nyilván egy motorbeszállító kevesebb kiadással megúszhatja ezt, mint egy gyári csapat; az eddigi híresztelések szerint a Porsche és az Audi sem önálló csapatként szállna be, hanem valamelyik meglévő egyesületnek készítene motorokat.
És akkor még egy szó sem esett a fizetésekről. Ebben nem is mindig a versenyző gázsija a legnagyobb tétel, hanem az, hogy több száz olyan dolgozónak kell jó fizetést adni, akik külön-külön is a legjobb autóipari szakembereknek számítanak, ezt a kiadást pedig az sem ússza meg, aki nem saját csapatot indít, hanem beszállítóként vesz részt az F1-ben. A versenyhétvégéken néhány tucatnyian dolgoznak a csapat körül, de ennél sokkal nagyobb a gyárban lévő háttérstáb. A legtöbb csapatnál 500-700 alkalmazott van, de például a Ferrari létszáma az ezer főt közelítette a 2021-es szabályváltoztatások előtt, innen próbálják csökkenteni a létszámot legalább 700 fő körülire.
Azóta ugyanis próbálták egy fokkal elviselhetőbbé tenni a helyzetet, az F1-et irányító Liberty Media és a csapatok olyan új pénzügyi szabályokban egyeztek meg, amelyek szerint tavaly 145, idén 140, 2023-tól 135 millió dollárt lehet egy évben elkölteni csapatonként az első 21 versenyre, utána minden további futamra még 1,2 milliót (idén ez két plusz versenyt jelent a 21-en felül). Ez csökkenti az egyenlőtlenségeket, de még így is nagyon komoly befektetésre van szükség ahhoz, hogy olyan eredményeket hozzon egy csapat, amiért már megéri bent lenni a sportágban. Ebből jött ki az, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy számolt az idei szezon elején: végre van esély arra, hogy mind a tíz csapat nyereséges legyen.
A Ferrari 700 fő körüli számra próbálja csökkenteni csapata létszámát
AFP / Andrei Isakovic
Egy nagy visszatérő és egy majdnem újonc jöhet
A Porsche először 1958 és 1962 között vett részt a Forma–1-ben, 1961-ben a konstruktőr-világbajnokság harmadik helyéig jutott. A gyári csapat megszűnése után privát csapatoknak még 1964-ig adott autókat. Az igazi sikertörténete 1983 és 1987 között jött el, ráadásul nem a saját nevén: a McLarennek gyártotta a motorokat, amelyekkel Alain Prost kétszer, Niki Lauda egyszer, a csapat pedig kétszer világbajnok lett, de a motorokat a fejlesztési programjukat finanszírozó TAG óragyártóról nevezték el. Jellemző, hogy a McLaren azért cserélte le a céget a Hondára ezek után, mert a zsinórban két konstruktőr-világbajnoki második hely, amelyből csak egyet kísért egyéni világbajnoki cím, már kudarcosnak számított. 1991-ben még volt egy totális kudarcot jelentő visszatérés: a Footwork csapatának adtak motort, de miután az első hat versenyen egyszer sem sikerült célba érni, a csapat kirúgta a motorgyártót.
Az Audi raliban és a Le Mans-i versenyeken volt jelen eddig az autósportban, az F1-ben újoncként lehetnek ott. De a teljes történet egy kicsit komplikáltabb: 1932-ben az Audi és három másik gyár összevonásával jött létre az Auto Union – ennek a Nyugat-Németországba került részeit 1958-ban a Daimler-Benz vette meg, tőle viszont hat évvel később a Volkswagen, amely aztán visszanevezte Audira. Így pedig már van némi múlt: az Auto Union versenyautói 1935 és 1939 között vettek részt Grand Prix-versenyeken, amelyeket akkor még nem szerveztek meg egységes Forma–1-es világbajnoksággá.
Folyamatosan hallgathatjuk azokat az ígéreteket is, hogy a világ egyre több helyén és a médiában is nagyobb népszerűséget kap majd a sportág, amelyből a bevétel is nő. Az egészen biztos, hogy a versenyek számának növekedése pluszbevételt hoz – idén hárommal több versenyt rendeznek, mint tíz éve, és hattal többet, mint húsz évvel ezelőtt –, és folyamatosan próbálnak nyitni az Európán kívüli nézők, valamint a fiatalok felé. Ez azért is különösen fontos, mert egészen 2016-ig Bernie Ecclestone vezetése alatt az F1 marketingje ott ragadt valahol az 1990-es években, a közösségi média megjelenésével járó minden változási lehetőséget kihagytak, azóta a Liberty Media megérkezésével pánikszerűen próbálják menteni a menthetőt.
Az F1 egyik fő bevételi forrása nem az egyes csapatokhoz érkezik, hanem a versenysorozat szervezőihez. Ezért különösen fontos az, hogy a csapatok és Liberty Media szerződésében ezeknek a bevételeknek a sorsát is rendezték. A 2021-től fokozatosan bevezetett új pénzügyi szabályok a bevétel elosztásában is új világot hoztak el, a korábbinál jobban járnak most a közepes és kis csapatok.
Joakim Bonner egy Porsche 718-assal és Lorenzo Bandini egy Ferrari 156-al versenyeznek 1962-ben a Monacói Nagydíjon
AFP / Roger-Viollet / Roger-Viollet via AFP
Nézzük részletesen, miként osztják szét a pénzt:
az összprofit 47,5 százalékát (2021-ben ez az előzetes adatok szerint 1,38 milliárd dollár lesz) osztanak el, a többinek a nagy részét visszaforgatják a versenyszervezésbe,
a kifizetett pénz 50 százalékát a Liberty Media részvényesei kapják,
23,75 százalékot a csapatok között egyenlő arányban osztanak szét,
további 23,75 százalékot a konstruktőr-világbajnokság eredménye alapján súlyozva adnak oda a csapatoknak, úgy, hogy ennek a 14 százalékát kapja a világbajnok csapat, 6 százalékot a tizedik, a kettő között fokozatosan csökken az összeg,
ha tíznél több csapat volna, akkor az előző két tétel csak az első tízre vonatkozna, a többiek szerény 10 millió dollárt kapnának,
a maradék 2,5 százalékot pedig megkapja a Ferrari – nagyon furcsán hangzik, hogy egy sportverseny egy résztvevője automatikusan több pénzt kapjon a többieknél, de az olasz csapatnak annyira nagy marketingereje van, hogy ezt is ki tudta harcolni.
Ezen kívül kiosztják még a bevétel 650 millió dollárt meghaladó részének 20 százalékát, egyenlően az előző év három legsikeresebb csapata – 2021-ben a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari –, valamint az F1 történelmének négy legsikeresebb, most is a mezőnyben lévő csapata – a Ferrari, a Williams, a McLaren, és a Renault-jogutód Alpine – között, de mivel most a Ferrari mindkét kategóriába beletartozik, ezúttal nem hét-, csak hatfele oszlik az összeg.
Mindebből az lehet a feltűnő, hogy az egyéni világbajnokság a pénzdíj szempontjából egyáltalán nem számít. A szervezők úgy számolnak, a versenyzőknek és menedzsereiknek úgyis van annyi érdekérvényesítési képességük, hogy a csapataik pénzdíjaiból elég magas fizetést kérhessenek, amire még rájönnek a szponzori pénzek is.
És persze ott van az, ami közvetlenül nem jelenik meg az F1-es csapat vagy motorgyártó profitjában, hanem az anyavállalat jár jól vele: a hatalmas reklámérték. Ezzel annyi a baj, hogy nem lehet precízen számszerűsíteni, mennyi pénzt hoz a Ferrarinak vagy mondjuk a Mercedesnek az, hogy a neve több százszor elhangzik megjelenik minden F1-közvetítés két órájában és az összes, a sportággal foglalkozó cikkben, de az egyértelmű, hogy ha jól megy a csapatnak, az komoly reklámot jelent. Ez pedig akkor is igaz lehet, ha csak motorgyártóként van jelen egy vállalat, nem gyári csapattal.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.