Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"089508e2-8873-46f0-99c9-7b912847ee6a","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"A 20. századi magyar irodalom kimagasló, Kossuth-díjas alakja 1975. március 3-án halt meg.","shortLead":"A 20. századi magyar irodalom kimagasló, Kossuth-díjas alakja 1975. március 3-án halt meg.","id":"20250303_Otven-eve-halt-meg-Nemeth-Laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/089508e2-8873-46f0-99c9-7b912847ee6a.jpg","index":0,"item":"b2e4505a-d472-48b0-9244-7ae48ea58844","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_Otven-eve-halt-meg-Nemeth-Laszlo","timestamp":"2025. március. 03. 10:15","title":"Ötven éve halt meg Németh László","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99ac68c5-8266-40f9-bef8-dfe1f67e82a9","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Közhely, hogy soha ne feküdjünk le haraggal. Ráadásul egy friss kutatás azt mutatja, hogy reggel pozitívabban látjuk a dolgokat. Mégsem biztos, hogy érdemes reggelre hagyni a békülést. ","shortLead":"Közhely, hogy soha ne feküdjünk le haraggal. Ráadásul egy friss kutatás azt mutatja, hogy reggel pozitívabban látjuk...","id":"20250302_Rosszabb-a-kedve-estenkent-foleg-vasarnap-rosszkedv-depresszio-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99ac68c5-8266-40f9-bef8-dfe1f67e82a9.jpg","index":0,"item":"304a3660-eb72-4a57-a83a-644665fc947c","keywords":null,"link":"/elet/20250302_Rosszabb-a-kedve-estenkent-foleg-vasarnap-rosszkedv-depresszio-vita","timestamp":"2025. március. 02. 16:00","title":"Rosszabb a kedve esténként, főleg vasárnap? Nincs egyedül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d867227b-6196-459c-85a6-2a6f012d7f06","c_author":"Szász Lilla","category":"360","description":"A kubai forradalom szociális vívmányai eltűnnek, éppen vagy víz nincs, vagy áram, vagy net, vagy egyik sem. Miért akar bárki itt maradni? Szász Lilla riportja azokról, akik kiszabadulnának a rendszer kötöttségei alól, mégsem hagyják el az országot.","shortLead":"A kubai forradalom szociális vívmányai eltűnnek, éppen vagy víz nincs, vagy áram, vagy net, vagy egyik sem. Miért akar...","id":"20250302_szasz-lilla-kuba-eltunnek-a-forradalom-vivmanyai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d867227b-6196-459c-85a6-2a6f012d7f06.jpg","index":0,"item":"33025fa7-2136-4256-9a46-62db366aa719","keywords":null,"link":"/360/20250302_szasz-lilla-kuba-eltunnek-a-forradalom-vivmanyai","timestamp":"2025. március. 02. 17:00","title":"Ilyen az, amikor egy ország nem működik - riport Kubából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac978af8-bef0-4177-8493-3ddcaee9826d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Huszonkét év után Halle Berry visszaadta, ami járt. ","shortLead":"Huszonkét év után Halle Berry visszaadta, ami járt. ","id":"20250303_adrien-brody-halle-berry-oscar-gala-csok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac978af8-bef0-4177-8493-3ddcaee9826d.jpg","index":0,"item":"caeb19fd-32cd-4292-affc-a7ee1d21cf96","keywords":null,"link":"/elet/20250303_adrien-brody-halle-berry-oscar-gala-csok","timestamp":"2025. március. 03. 07:28","title":"Adrien Brody nemcsak egy Oscar-díjat kapott, hanem egy hatalmas csókot is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4","c_author":"Lenthár Balázs","category":"itthon","description":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","shortLead":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","id":"20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4.jpg","index":0,"item":"9e903797-0d57-4632-bc27-93ac44ae0a03","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","timestamp":"2025. március. 03. 15:40","title":"Bencsik András a Szovjetunióra fenekedő Ursula von der Leyentől óvja követőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar kihívásaival, annak terjeszkedésével, ami új gyárak építésével jár. És bizony itt van mit ellesni Ázsiától.","shortLead":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar...","id":"20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121.jpg","index":0,"item":"3f2d4ed1-287b-4502-8ed4-d61253823b58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","timestamp":"2025. március. 03. 18:03","title":"Kétszer annyiba kerül, kétszer olyan hosszú ideig tart az USA-ban, mint Tajvanon: mi lehet az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fdee17a-0a3d-4e43-8b8b-7cf8ecd31023","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Rohadó csövek, furcsa fekete folyadék a földön, giliszták. Videón a János-kórház pincéjének egy szakasza.","shortLead":"Rohadó csövek, furcsa fekete folyadék a földön, giliszták. Videón a János-kórház pincéjének egy szakasza.","id":"20250303_janos-korhaz-alagsor-horror-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fdee17a-0a3d-4e43-8b8b-7cf8ecd31023.jpg","index":0,"item":"3f559c98-b1da-4420-8926-1128328e8a67","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_janos-korhaz-alagsor-horror-video","timestamp":"2025. március. 03. 10:02","title":"„Ez penész, vagy egy növény?” – gyomorforgató jelenetek a János-kórház pincéjéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő írott üzenetet küldött.","shortLead":"A katolikus egyházfő írott üzenetet küldött.","id":"20250302_A-korhazbol-uzent-Ferenc-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e.jpg","index":0,"item":"0f5787e4-cc8c-4ebe-8430-8c9ea5af5cec","keywords":null,"link":"/elet/20250302_A-korhazbol-uzent-Ferenc-papa","timestamp":"2025. március. 02. 15:31","title":"A kórházból üzent Ferenc pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városi légitaxik piaca a következő három évtizedben 150 ezer járművel milliárd dollárosra nőhet a világon. Máshol a légitaxizás már terjed, itthon még gyerekcipőben jár, és most a Forma-1-es nagydíj miatt került megint az érdeklődés középpontjába.
Szokatlan zajt tapasztalhattak a budapesti belvárosban élők a hétvégén: a Hungaroring idei versenyhétvégéjén gyakorlatilag reggeltől estig helikopterek szelték át a pesti oldalt, a szolgáltatást 290 eurótól vehették igénybe azok, akik Mogyoródra igyekeztek. A helikoptertaxik miatt Karácsony Gergely főpolgármester is felháborodott, Facebook-posztjában arról írt, „amikor néhány ember kényelme érdekében egy egész városnak kell feladnia a hétvégi nyugalmát, az ellenkezik minden közösség írott és íratlan szabályaival".
A poszt alatt Déri Tibor IV. kerületi polgármester jelezte, hogy hasonló szolgáltatás eddig is volt, ami változott, az az útvonal: amíg eddig Újpesten keresztül lehetett eljutni helikopterrel a Forma-1-es futam helyszínére, most ennél délebbre. Így az észak-pestiek számára zajmentes lett a hétvége, a zuglóiak számára annál zajosabb.
Noha a városi helikoptertaxizás a budapestiek számára szokatlan, a szolgáltatás azonban – egy döntő technológiai változás miatt – közelebb lehet a felfutáshoz, mint hinnénk. Egy egészen új iparág bontakozik ki a szemünk láttára: megjelenik ugyanis a városi légi közlekedés, a teljesen elektromos, függőlegesen fel- és leszálló légi járművek elterjedésével.
Mire számíthat, aki helikopterrel taxizna Budapest környékén?
A hungaroring.hu oldala azoknak a vendégeknek, akik a versenyre helikopterrel kívántak kilátogatni, két szolgáltatót, a Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t tüntette fel, belvárosi járataikat mindkettő az Árpád híd közelében található Buda Riverside Heliportról indította. Ezek mellett viszont más szolgáltatók is vállaltak helikoptertaxi-járatokat a verseny helyszínére, ilyenek például a Vipheli és az Airheli.
Az árakban már jelentősebbek voltak az eltérések: míg a Budapest – Hungaroring egyirányú út a Fly-Coop-nál 290 euróba került, az oda-vissza út pedig fejenként 500 euróba, addig a Fly4Less-nél Mogyoródra, vagy onnan a belvárosba egy útért 480 eurót kellett fizetni, míg a retúrért 810 eurót kértek. Nagyságrendileg hasonló volt a Vipheli és az Airheli díjszabása is.
Aki Ferihegyről egyből az autóverseny helyszínére kívánt utazni, vagy a verseny után ment ki a nemzetközi repülőtérre, annak fejenként csak oda 800 eurót kellett kifizetnie, míg oda-vissza 1500-at, addig a Fly4Less itt négy és öt főre adott meg árakat, 3000 és 3600 eurósat, viszont oda-vissza kedvezményt nem biztosított.
Természetesen a versenyek idején túl is több szolgáltató vállal helikopteres légitaxi-szolgáltatást, melyekre megrendeléstől függően egyedi árakat határoznak meg.
A Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t is megkérdeztük arról, hány utasuk van egy átlagos napon, és mekkora forgalmat bonyolítottak a verseny alatt. Amint a válaszuk megérkezik, cikkünket frissítjük.
Az elektromos technológia hozza el a nagy változást
Az elektromos technológiára épülő légi járművek célja nem az, hogy kiváltsa a városi közösségi közlekedést, a metrókat, villamosokat, de 5-6 ember gyors elszállítására alkalmasak lesznek, ami a mai taxikhoz, iránytaxikhoz vagy autómegosztó szolgáltatásokhoz lehet hasonló, amikor a 2030-as években megjelennek. Így inkább kiegészítik majd a meglévő földfelszíni és föld alatti közlekedési infrastruktúrát.
Természetesen már ma is vannak nagyvárosok – New York vagy Rio de Janeiro –, ahol elterjedt, hogy helikopterrel szállítják be a jól fizető utasokat például a repülőtérről a belvárosba, ebből pedig néhány vállalkozás igen jól profitál. Ez azonban jelenleg elsősorban ott fordul elő nagyobb számban, ahol problémát jelent a repülőtér és a városközpont közötti kapcsolat.
Az olyan elektromos hajtóművek megjelenése viszont, melyek lehetővé teszik a légi jármű függőleges fel- és leszállását, a városi légi közlekedés drámai fellendülését fogja okozni
– vetítette előre Dr. Balázs Gergely György, a Rolls-Royce Magyarország ügyvezető igazgatója, annak a fejlesztőközpontnak a vezetője, amely ilyen, a környezetet helyileg kevésbé szennyező repülőgép-hajtóműveket fejleszt.
Dr. Balázs Gergely György
Veres Viktor
A fejlődést segíti, hogy az új elektromos technológiának köszönhetően egyrészt jelentősen csökkenthetők az üzemeltetési költségek, azaz nyereségesebbé válnak az ilyen szolgáltatások, így pedig szélesebb körben, körülbelül a mai taxik árának megfelelő összegért bárki igénybe veheti majd ezeket a járműveket; másrészt a technológia csökkenti a környezetszennyezést, és lehetővé teszi a városi környezetbe beilleszthető függőleges fel- és leszállást, valamint a helikoptereknél sokkal csendesebb és biztonságosabb üzemelést.
Az utóbbi szempontoknak úgy felelnek meg, hogy ezekhez a többmotoros járművekhez lassú forgású légcsavar is fejleszthető, ezáltal sokkal kisebb zajt generálnak. Emellett nagyon fontos, hogy jelentősen növelhető a biztonság, mivel ezek a repülők hat vagy akár nyolc hajtóművel működnek, amelyek közül több meghibásodása esetén is biztonsággal lehozható a jármű. Különösen lényeges ez a városi környezetben történő használatuk esetén, hiszen a pilóta és az utasok védelme mellett itt fontos a lakosság védelme is.
A fejlesztőközpont vezetője úgy látja, hogy a Rolls-Royce számára is hatalmas üzleti lehetőségnek ígérkezik ez az új piac. A városi légi közlekedés 2030-ra néhány ezres járműdarabszámmal működhet, 2050-re azonban már 150 ezer működő járművet prognosztizálnak a szakértők, ami egy közel százmilliárd dolláros piacot feltételez. Különösen Ázsia és Csendes-óceán régióiban várható óriási fejlődés, itt 82 500 függőlegesen fel- és leszálló elektromos repülőgép üzemelhet 2050-re – az összes ilyen légi jármű több mint fele –, 36,9 milliárd dolláros becsült szolgáltatási bevétellel – ami a globális bevétel több mint 40 százalékát adhatja. Földrajzi elhelyezkedésük miatt Szingapúrból, Tokióból és Szöulból jöhet a legtöbb érdeklődő. Becslések szerint 2050-re Japánban 16 400 függőlegesen fel- és leszálló légi jármű üzemelhet, mintegy 14,3 milliárd dolláros árbevétellel, Dél-Korea 3,8 milliárd dollár, Szingapúr pedig 350 millió dollár kereskedelmi lehetőséggel rendelkezik az elkövetkezendő kevesebb mint három évtizedben.
Veres Viktor
Mik a legfőbb nehézségek?
Komoly korlátjai is vannak a légi járművek ilyen mértékű elterjedésének. Ha nem egy-két helikopter repdes majd felettünk, hanem valóban 150 ezret megközelítő elektromos repülőre lehet számítani 2050-re, akkor jelentős hiány keletkezhet mind pilótából, mind légiirányítóból, különösen, hogy már ma is többmilliós fizetésekért, lasszóval fogják a dolgozókat ezeken a területeken. (Éppen a napokban számoltunk be arról, hogy komoly fennakadásokat okozott, és több ezer légijáratot kellett törölni az Egyesült Államokban részben a légiirányítás kapacitáshiánya miatt a nyári utazási szezon első forgalmas hetében.)
Balázs Gergely György szerint a 2030-as években, amikor megjelennek az első elektromos városi légi járművek, feltehetően még pilóták fogják vezetni, 2050-re azonban pilóta nélküli, önvezető járművek veszik át a helyüket, a fejlesztések legalábbis ebbe az irányba mutatnak. Ez a változás várhatóan sokkal biztonságosabbá is teszi a rendszert.
A legtöbb sci-fi-ből az a kép rajzolódhat ki előttünk, hogy rengeteg légi jármű össze-vissza repül, de természetesen a repülés egy nagyon erősen szabályozott iparág – teszi hozzá a szakember –, ami ezekre a városi elektromos repülőkre is érvényes. Ez azt jelenti, hogy csak meghatározott útvonalakon, meghatározott magasságokon közlekedhetnek. A fejlesztés során a hatóságokkal való folyamatos együttműködés is zajlik, hiszen erre a fajta városi légi közlekedésre nincsenek még előre kidolgozott szabályok, azok a hatóságokkal való együttműködés során alakulnak ki.
A regionális légi közlekedésben is nagy átalakulást hozhat
Az 50–250 kilométer közötti regionális közlekedés számára is jól használható lesz az új légi technológia. Noha a városival ellentétben a regionális légi közlekedés nem új iparág, így is nagy átalakulás előtt áll. A Tecnam repülőgépgyártó például komoly bizniszt csinál a P2012-es repülőjével, amely egy kis hatótávolságú regionális közlekedésre képes kilencszemélyes gép. Norvégiában a legnagyobb légitársaság (Widerøe) fő tevékenysége ilyen regionális utakon alapszik. Ha pedig az elektromos és hibrid-elektromos hajtásnak köszönhetően jelentősen csökkennek az üzemeltetési költségek, úgy az iparág számára is új lehetőségek nyílnak.
MTI / Lakatos Péter
Az új technológia természetesen nem tud és nem is akar konkurenciát jelenteni a 300–400 kilométer per órás sebességre és egyszerre sok utas szállítására képes gyorsvasúttal. Olyan területeken viszont jól használható lesz, ahol nincs kiépült infrastruktúra: az észak-európai országok, például Norvégia távoli régióiban, skót szigeteken vagy Ázsia és Csendes-óceán több térségében, köztük a Himalájában, és sok más ritkán lakott területen, ahol földrajzi okok miatt nehéz a közúti vagy vasúti közlekedést kiépíteni. Ezeken a helyeken a teherszállításban is fontos szerepet játszhat.
A fejlesztők célja, hogy a felhasználástól függően lehessen választani, hogy belső égésű motor, elektromos vagy hibrid-elektromos meghajtás a legalkalmasabb és a leginkább költséghatékony az adott szolgáltatás számára.
Légimentésben is jól használható lesz
Az utóbbi hetekben többször hallottuk, hogy hatezer méter feletti magasságokban a helikopteres hegyimentők már nem tudnak dolgozni. Kevesen tudják azonban, hogy ennek az az oka, hogy a helikopterek motorjai nehezen bírják ilyen magasságban az oxigénszegény környezetet. Sokkal hatékonyabban működhetne tehát a hegyimentés, ha a helikoptereket fel lehetne váltani, hiszen az elektromos motorok működéséhez nem kell oxigén, a több propeller pedig könnyebben megbirkózik a ritkább levegővel, így akár a Csomolungmára is felrepülhetnének.
AFP / Prakash Mathema
Hazánkban elsősorban szintén a sürgősségi, vészhelyzeti mentés az a terület, ahol elsőként bevethető lehet az új technológia. A légimentést jelenleg helikopterekkel látjuk el, az elektromos repülőknek viszont várhatóan sokkal alacsonyabb lesz az üzemeltetési költsége – nem csupán az üzemanyagköltség, de a karbantartás is –, emellett jóval kisebb zajterheléssel működnek.
Az új iparág fejlesztésben nagyon magas a magyarországi hozzáadott érték
A Németországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Szingapúrban és Norvégiában jelenlévő Rolls-Royce Electrical üzleti terület részeként a Rolls-Royce Magyarország fejlesztési részlegén 120 fő dolgozik Budapesten. Fő fejlesztési területük a hibrid-elektromos hajtásrendszer fejlesztése, emellett egy turbógenerátoros rendszerhez a generátor fejlesztése zajlik itt. Németországban fejlesztik a turbinát, itt Magyarországon fejlesztik hozzá a generátort, ami együtt egy áramelőállító egységként tud szolgálni, például hibrid repülőkben. Vannak további komponensek, a többi között egy energiaelosztó berendezés, amelyet szintén itt fejlesztenek. E mérnöki csúcstechnológiás munkáknak a következő fejlesztési szintre emeléséhez idén három évre 1,7 milliárd forint állami támogatást is kapott a hazai részleg, aminek keretében további 20 új munkahely nyílik mérnökök számára.
Nyitóképünkön a Magyar Honvédség AS 350 B Écureuil helikoptere az augusztus 20-i légi parádé főpróbáján Budapesten, a Duna felett 2022. augusztus 15-én. Képünk illusztráció. Fotó: MTI / Illyés Tibor
A drónok rendkívül sok célra használhatóak, a videók magasból történő készítésétől a csomagok kiszállításán át a katonai feladatokig bevethetők, és most az Imperial College London, valamint az EMPA Research kutatói azon dolgoznak, hogy a tűzoltásban is használni lehessen őket.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.