Tetszett a cikk?

A kereskedelmi törvény egyik pontjáról mondta ki a testület többsége, hogy homályossága miatt az Alaptörvénybe ütközik, tehát nem alkalmazható.

2020-ban került be a törvénybe, hogy a vendéglátó üzletek és szálláshelyek nem köthetnek olyan megállapodást, amely szerint az üdítő- és gyümölcsital, gyümölcslé és gyümölcsnektár, valamint ásványvíz és szikvíz (szódavíz) több mint 80%-át ugyanattól a gyártótól szerzik be, és kötelesek termékenként legalább két különböző gyártó termékeit árusítani. (Ugyanez vonatkozik a sörre is, de ezt a mostani panasz nem érintette.) Egy céget a Gazdasági Versenyhivatal elmarasztalt e szabály megsértése miatt. A vállalkozás ennek felülvizsgálatát kérve bírósághoz fordult, az pedig az Alkotmánybírósághoz, mert úgy látta, hogy az alkalmazandó jogszabály homályos.

Egyrészt: bármily meglepő, jogilag nincs világosan meghatározva, hogy mi a gyümölcsital, a gyümölcslé és a gyümölcsnektár, illetve különböző előírások egymással ütköző megfogalmazásokat tartalmaznak. Továbbá az újonnan beiktatott pont „a jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozásokra vonatkozó szabályozás” című fejezetben található, de ez is nehezen értelmezhető: a törvényszöveg a fogalom meghatározása nélkül gyártóról szól, de a különböző gyártók gyakran nem egyazon vállalkozáscsoportba tartoznak, valamint a címkén a gyártó sokszor nem szerepel, hanem csak a palackozó és/vagy forgalmazó ismerhető meg. Egy sarki büfének kellene kinyomoznia, hogy két üdítőital-fajta ugyanattól a gyártótól származik-e, amihez se szakértelme, se ideje nincs – írta a panaszos.

A korabeli indoklás egyébként az volt, hogy a kisebb piaci szereplőket hátrányosan érintő versenykorlátozó hatást kívánták csökkenteni a kizárólagos termékértékesítési szerződések visszaszorításával. Az érintett cég szerint azonban csak az adminisztráció nőtt meg. Az Igazságügyi Minisztérium az Ab kérdésére kitartott álláspontja mellett, és azt írta: a jogszabály „világosan értelmezhető, és nem veti fel ellentmondásos vagy önkényes jogalkalmazás lehetőségét”. A versenyképesség gazdasági és jogi feltételrendszeréért és a kereskedelemért felelős Nagy Márton minisztert viszont hiába kérdezték – ilyet ritkán lehet olvasni Ab-határozat indoklásában –, ugyanis „nem tett eleget válaszadási kötelezettségének”.

Az Ab többsége – 14 alkotmánybíró közül 11 – a panaszossal és az ügyet az Ab-hoz küldő Fővárosi Törvényszék Huber Gábor vezette tanácsával értett egyet: az üdítő- és gyümölcsital, gyümölcslé és gyümölcsnektár, valamint ásványvíz és szikvíz (szódavíz) vonatkozásában „a szabály értelmezhetetlen volta olyan súlyú jogalkotási hiba, ami a norma – jogbiztonságnak megfelelő – alkalmazását nem teszi lehetővé”, továbbá valóban nincs benne a törvényben az sem, hogy kit kell gyártónak tekinteni, így „a jogalkalmazó nincs abban a helyzetben, hogy meg tudja határozni, hogy a különböző értelmező rendelkezések közül melyiket kell alapul vennie a jogalkalmazás során”.

Ezért az Ab az idézett jogszabályhelyet megsemmisítette. A testület szokás szerint hangsúlyozta: célszerűségi, gazdaságpolitikai szempontokat nem vizsgál. Az Országgyűlés hozhat olyan törvényt, amellyel a 2020-ban elérni kívánt célt szolgálja, de tegye ezt az Alaptörvénynek megfelelő módon.

Varga Réka lett az Alkotmánybíróság elnökhelyettese, és később akár elnök is lehet

Varga Rékát választották az Alkotmánybíróság (Ab) elnökhelyettesének. Mivel az alkotmánybírói megbízatása 2035-ig tart, ezzel hosszabb távra megoldották az intézmény vezetését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!