"A koncepció lényege, hogy az alsó tagozat legyen hasonlatos a család nem szelektív világához" - magyarázza a törvény tervezett módosítását Nagy Péter Tibor, az Oktatáskutató Intézet oktatáspolitikai csoportjának vezetője. A századforduló óta nőtt annak az álláspontnak az elfogadottsága, amely szerint az iskola a gyermekkori szocializáció színhelye, nem pedig - ahogy korábban gondolták - a felnőtt életet szimuláló intézmény.
A buktatás negyedik osztályig való beszüntetésének legfontosabb hatása lehet, hogy csökkenti a jobb illetve rosszabb családi háttérrel rendelkező gyerekek iskolai eredményei közti különbséget. Ha a társadalmilag rosszabb helyzetben lévő diákokat - például a roma gyerekeket - nem lehet sem évismétlésre kötelezni, sem két évismétlés után kisegítő iskolába irányítani, nagyobb az esély számukra, hogy felzárkózzanak. "Ha egy iskolai rendszerben később van az osztópont, amikor eldől, hogy a gyerek milyen formában tanul a továbbiakban, az csökkenti a családi háttérből származó hátrányokat" - állítja Nagy Péter Tibor. Hasonló a helyzet a hétvégi házifeladatok megszűnésével is: azok a gyerekek vannak előnyben és kapnak jobb jegyeket nagy valószínűséggel, akiknek nyugodt a családi hátterük, s tudnak nekik segíteni a szüleik.
A hétvégi házifeladat eltörlése mélyítheti is a különbségeket, mivel így több szabadidejük lesz a gyerekeknek, aminek kisebb-nagyobb részével a szülők rendelkeznek. Ők pedig, ha meg tudják és akarják fizetni a különórákat, járathatják gyerekeiket nyelvórára vagy kiegészítő képzésre, ezzel növelve a gyerek sikeres iskolai szereplésének esélyeit. "A követelmények is csökkenhetnek, hiszen egy rendszer nem bírja el, ha bizonyos mennyiségnél többen buknak meg" - mondja Nagy Péter. Ha a követelményrendszer megmarad, az átadott tudás viszont csökken, tömeges bukás várható egy idő után: az évismételtetés kiküszöbölése a negyedik osztályig csak a probléma elodázását jelenti. Márpedig az átlagosan átadott tananyag mennyiségének a csökkenése is várható, ha hétköznap nem pótolják a manapság hétvégére feladott tanulnivalót.
Tanár úr, én készültem!
2004-től nem lehet majd az általános iskola negyedik osztályáig hétvégére és tanítási szünnapokra házifeladatot adni a nebulóknak, s megbuktatni sem lehet őket - áll az Oktatási Minisztériumnak a közoktatási törvényt módosító javaslatában. Kevesebbet fognak tudni ettől a gyerekek? Vagy csak felszabadultabbak lesznek? Ön szerint milyen hatása lehet a változtatásnak?

Orbán Viktor Hatvanpusztáról: Édesapámnak van egy gazdasága, de még nem működik
Frankfurter Rundschau-elemzés: Veszélyesen él a német autóipar az Orbán-rendszerben
A német autógyárak továbbra is invesztálnak az orbáni gazdaságba, aminek lehetnék még kedvezőtlen következményei.
Megszületett az USA és az EU közötti vámegyezmény
Ha elmaradt volna az alku annak komoly hatása lett volna az 1700 milliárd dollárt kitevő kétoldalú kereskedelemre.