Tetszett a cikk?

Az előző kormány zeneimádó kultuszminisztert állított ki, a mostani érában pedig izgalmas képzőművészeti kiállítások szereztek újabb híveket a kulturális élvezeteknek. Mindkét kormány kiállt tehát a kultúráért, csak éppen más-más Múzsa kegyeiért. Egy verseny, amelynek egyelőre győztesei vagyunk.

Köztudott, hogy a Fidesz kultuszminisztere, Rockenbauer Zoltán zenemán volt, ez meg is látszott miniszteri pályafutásán, a világ legnagyobb zenekarait szoktatta rá, hogy fellépjenek Magyarországon, a zenei élet káprázatos pezsgésben volt, itt járt Pierre Boulez, Kurt Maazel, Nikolaus Harnoncourt, Philippe Herreweghe a Londoni Filharmonikusok, a Berlini Szimfonikusok, az Orchestre de Paris, a Collegium Vocale, s sokáig folytathatnánk a felsorolást.

A jelenlegi kormány is választott magának Múzsát, ők a képzőművészetet támogatják, s meglepően kidolgozott programmal álltak elő. Rájöttek, ha látogatókkal is meg akarják tölteni a kiállítótermeket, nehéz dolguk lesz, mert a magyar közönség igen csak elszokott a múzeumlátogatástól. Így előszörre olyan anyagot gyűjtöttek össze, ami nagyot szólt, s a Szépművészeti Múzeum sosem látott tömegeket vonzott a kiállításra. Monet és barátai 200 ezres látogatottságot hoztak, hála a nagyszabású képeknek, s nem utolsó sorban a kemény marketingnek, amellyel azt az érzést sugallták, ez a kiállítás legalább annyira kihagyhatatlan, mint a Barátok közt következő része vagy a foci VB. A szakma egy része fanyalgott, de valójában csak a szőlő savanyodott meg a szájukban, ugyanis az ide szállított képanyag legalább annyira színvonalas volt, mint a hozzá kapcsolódó PR-tevékenység.

Eközben Mednyánszkyt láthattunk a Galériában, nagy ívű tárlat mutatta be a művészt, átgondolt, jól szerkesztett kiállítás képei komorlottak a falakon. Dicséretes kaland volt, bár talán sikerét az is alátámasztotta, hogy szerkezeti bravúrját össze lehetett hasonlítani a Monet kiállítás sokak által átgondolatlannak tartott eklektikus szerkesztési koncepciójával, s „futamgyőztesként” ki lehetett állítani Mednyánszkyt. Aztán jött a Schiele, Klimt és Kokoschka nevével fémjelzett kiállítás a Galériában, itt már a minisztériummal kissé elszabadult a ló. Ez ugyanis az átverés kiállítása volt, nagyon szép magyar anyagot gyűjtöttek össze, de a fent említett három művész alig képviseltette magát a tárlaton. Mint később kiderült, az eredeti cím nem a három művész nevét foglalta volna magában, a művészettörténészeknek eszükben nem volt átverni a közönséget, de a minisztérium úgy gondolta, a látogatót az ismert nevek hozzák, s tán nem is veszi észre a hiányt. Sajnálatos módon észrevette, de különös módon mégsem pártolt el a tárlatlátogatástól.

A Szépművészeti Múzeumban a Giacometti szobrait bemutató elegáns, finom kiállítás már nem kívánt többet állítani magáról, mint ami: néhány, gyönyörűen berendezett terem, néhány felejthetetlen alkotással. Picasso könyvillusztrációinak tárlatát a Műcsarnokban az ötvenes évek spanyol művészetének; festményeknek, szobroknak, iparművészeti alkotásoknak grandiózus bemutatója kísérte. Mégsem ez utóbbi, hanem Picasso neve volt az igazi PR-érték, mert bár a művész kevés (s nem is a legjobb alkotásaival) jelent meg a falakon, a Műcsarnok kiállítása több mint 50 ezer látogatót számlált. A Galériában a Modernizmus kiállítás grafikái kápráztatták el a nézőket, a Szépművészeti Múzeumban pedig Miró képei és szobrai.

De ahogy egy városban egy-két ház felújítása a környezetet is előbb utóbb rekonstrukcióra indítja, úgy pezsdíti meg egy-két kiállítás az egész kulturális életet. A kisebb múzeumok és galériák is meglepően nagyszabású kiállítással lépnek elő, hisz látják a látogatók igényét és persze azt is észreveszik, hogy e pillanatban a kultúrának ez a tere támogatást élvez. Az állami támogatást élvező Kiscelli Múzeum például 60 milliós költségvetésű, lenyűgöző Máriazell kiállítást rendezett a Templomtérben, a Budapest Galéria Vajda Lajost, Vajda Júliát és Bálint Endrét állította ki. Eközben a műgyűjtők és a magán galériák sem tétlenkedtek, a szentendrei Erdész Galéria például impresszionista kiállítást rendezett első osztályú nevekkel, szintén szentendrei műgyűjtők három emeletnyi kortárs anyaggal álltak elő a Művészetmalomban, a KoGart pedig Péreli Zsuzsát mutatja be.

Persze minden kiállítóterem és galéria a saját színvonalán mutat be, a saját nézőközönségére számít. Akármit is gondolunk egy-egy kiállításról, tagadhatatlan, hogy a képzőművészet pezseg. Zajlik a kulturális élet, nem unton unt, fáradt tárlatok nehezednek ránk. Szokásunkká válhat a tárlatlátogatás, és ha még nem is tartunk ott, mint Bécs vagy Párizs, hogy a múzeumok kövein csúsznak-másznak a gyerekek, hogy mindenhol iskolás csoportok vannak, hogy a hét szerves része egy képkaland. A képzőművészet csendes és szívós harcának köszönhetően a programok tervezésénél egyre többször vetődik fel a kérdés: ma melyik kiállításra menjünk?

S hogy mi jön ezután? Azt azért ne feledjük, hogy a zenei élet csak kissé lanyhult a Rockenbauer-éra után, és ha nem is olyan sok a nagyszabású zenei rendezvény, mint volt akkoriban, azért panaszra nincs okunk. Csak remélhetjük, hogy a tárlatok is tovább szaporodnak. S a pezsgőbb kulturális élet reményében csak azt kívánhatjuk, akármilyen legyen is a következő kormány összetétele, válasszon magának Múzsát. S talán majd amikor az idők során mind a kilenc Múzsa újjáéled itt, Párizs, Róma, Bécs, Prága, Berlin, New York kultúrakedvelő közönsége jár majd Magyarországra, egy jó színház, koncert, felejthetetlen irodalmi est vagy éppen egy szenzációs kiállítás miatt.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!