Tetszett a cikk?

A Velencei Biennálé magyar tárlatának szeptember 12. óta otthont adó szecessziós pavilonba betérő velencei publikum igencsak meglepődhet: ott ugyanis csak egy padlótól plafonig érő, egész falat beborító fehér leplet láthat. De alánéznie tilos. Az ott rejtőzködő alkotást ugyanis „feljelentették".

Az elmúlt évtizedben épült, több mint hatszáz darab hazai lakóházat ábrázoló fotót és a fotókat önműködő leporellóként lapozgató – Csörgő Attila és Szabó Zoltán által kreált – lapozógépet a nyilvános tárlaton nem láthatja senki. „A fotókat a Szép házak című folyóirattól kértük el még januárban, aztán hónapokig tartó levelezés és személyes tárgyalás-sorozat után májusban sem adták oda” – mondja Janesch Péter a Széptől szépig címet viselő kiállítás kurátora. Ezután, júniusban, a Velencei Biennálé nemzeti biztosához, a Műcsarnokot is igazgató Fabényi Júliához fordultak. Tőle kapták azt az információt, hogy a Művészeti Alap jogászai szerint a fotók kiállításához nem kell az azokat publikáló folyóirat engedélye, sőt még a képeket készítő fotósoké sem.

„Mi június elején a nemzeti biztosnak is megírtuk, hogy nem járulunk hozzá a fotók közzétételéhez” – mondta Vogl Elemér, a magazin tulajdonos-főszerkesztője. Szerinte augusztus végén egy internetes lapból értesült arról, hogy a Janesch vezette stáb a lapból kiszkennelt fotókollekciót felhasználó installációt is kiviszi Velencébe. „Ekkor fordultam a minisztériumhoz, és feljelentést tettem a rendőrségen szerzői jogok megsértése címen” – így Vogl, aki szerint mindezzel a fotósok és az építészek érdekeit is védeni kívánja.

Szeptember első hetében a biennálé nemzeti biztosa és a kiállítók újabb jogi szakvéleményt kértek, amelyben a legmagasabb szintű hazai szerzői jogi testület megerősítette a magazin álláspontját. A megnyitó előtti utolsó pillanatokban a kiállítók megpróbálták az építészek és a fotósok beleegyezését megszerezni. Végül aztán mégis letakarták a Velencébe kiszállított és a pavilonban felállított alkotást. Időközben ugyanis az is kiderült, hogy a feljelentés és a Magyarországon megindult nyomozás miatt az olasz hatóságok akár utasítást is adhatnának a tárlat bezárására.

Talán a gondosan leplezett installáció és fotógyűjtemény miatt a magyar kiállítás eddig visszhang nélkül maradt a nemzetközi szaksajtóban.

A HVG által a helyszínen megkérdezett ítészek nem nagyon értették, hogy az alkotók miért nem konzultáltak a művészeti és szerzői jogban inkább járatos szakemberekkel. Érdekes módon hasonló drámai fejlemények játszódtak le a német pavilonban: ott a kisvárosi utcarészleteket és a számítógéppel láthatóvá tett villa-víziókat összemontírozó alkotók kerültek bajba, ám a művészeti szabadságra hivatkozva egész jogászstáb védte az alkotókat. A keresetet elutasították, a panorámaképek ott virítanak a falon.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!