szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A spanyol milicista haláláról készült fotó mind Robert Capa, mind a spanyol polgárháború talán leghíresebb képe. Készítésének körülményeiről régóta vitáznak, egyesek eredetinek, mások beállítottnak tartják a fotón szereplő jelenetet. Egy magyar történész másfél évvel ezelőtt bizonyítékokat sorolt az eredetiség mellett, most viszont egy katalán napilap újságírója azt állítja: a Capa által megjelölt helyszín sem stimmel. A vita pedig csak táplálja a jelenleg épp Budapesten is kiállított Capa legendáját.

A kép nem a Capa által megjelölt andalúziai Cerro Muriana közelében készült a milicista Federico Borrell García haláláról, hanem az 50 kilométerrel odébb, dél-nyugatra fekvő Espejo városhoz közeli hegyoldalban – írja az Independent egy katalán napilap cikkére hivatkozva. Az El Periodico szerzője ugyanis a helyszínen készült fotókkal igyekszik bizonyítani állítását, szerinte az Espejo közelében készült képeken ugyanaz a hegyvonulat látszik, mint a magyar származású fotós képein. A cikk szerzője „égbekiáltó” hamisítványnak nevezte a világhírű fotót, amely – két másik képpel együtt - Capa elmondása szerint a Franco ellen harcoló katonák mozgását mutatja be – szeptember 5-én.

A riport szerzője további adalékokkal is szolgál: Espejaro környékén csak szeptember 22. és 25. között voltak harcok, addigra azonban Capa és (élet- és munkatársa) Gerda Taro elhagyta Cerro Muranát, s a megjelölt időpontban már a francia Vu magazin közölte is a képeket. Abban az időpontban, amikor a fotó készülhetett, Franco csapatai még messze jártak, legalább 15 mérfölddel odébb, Montillában, Cordoba mellett, s a hegyoldal, amire a fotó néz, még a köztársaságpártiak kezén volt. A riport azt állítja, a harcosok nem jelentettek szeptember végéig sem sérülést, sem halálesetet  a térségből, s egy 1936-ban 9 évesen Espejaróban élő ember is megszólal a spanyol szerző cikkében: csak szeptember végén kezdődtek a harcok, addig a városban lófráltak a katonák.

A fotóval kapcsolatban több teória is létezik, mint ahogy arról a Műértő Capa-különszáma a Budapesten nemrég megnyílt kiállítás alkalmából beszámol. A fotót egy bűnügyi szakértő is elemezte, s két dolgot állapított meg: a katona álló helyzetből esett el és valóban meghalt, mivel a bal kézfej nem nyílik ki a természetes reflexnek megfelelően, hogy az esést felfogja, hanem a halott test védtelenségében csukva marad. Annyit lehet még tudni, hogy Capa nem sokat beszélt a fotóról és a készítési körülményeiről. Ami biztos, hogy Death In The Making című könyvének borítójára ezt a képet tette ugyan, de belül nem reprodukálta a történteket és alig ír az időszakról.

Hansel Meith, a Life fotósa a harmincas évek végén, egy beszélgetésre visszaemlékezve, idézi Capát: együtt rohant a katonákkal, közben fényképezett, de egyszercsak komollyá vált a helyzet. Bár eleinte a lövéseket sem hallotta, hozzátette még azt is, hogy az eset azóta is nyomasztja – számol be a Műértő. Egy másik verzió szerint a fotó szieszta idején készült, amelyet mindkét fél tiszteletben tartott. A katonák színészkedtek, pózoltak a kamerának, talán el is sütötték a fegyvereiket, amivel felhívhatták magukra az ellenség figyelmét. A szieszta vége felé felállhatott Borrell, hogy lefotózzák, s a fényképezés pillanatában találhatta el a halálos golyó. 2007 decemberében egy magyar történész pedig azt mondta, két bizonyíték is van a fotó hitelességére:  az egyik a köztársaságiak veszteséglistája, amelyen 1936. szeptember 5-én még szerepelt a milicista neve, a másik pedig egy bőr tölténytartó, amelyet a halott és az ezred minden katonája viselt.

Az új verziót vázoló riportra reagáló életrajzírók és kritikusok a kép szimbolikus tartalmának, Capa hitvallásának, a fotó üzenetének fontosságát hangsúlyozzák. Van, aki azonban úgy véli: fontosak a fotó készülésének körülményei, a fotós szavahihetősége. Tény azonban az, hogy a képet övező érdeklődés és titok, a fel-felbukkanó magyarázatok inkább a fotó és fotósa eddig is népszerű legendáját táplálja.

A magyar állam közel ezer fényképet vásárolt 300 millió forintért a Capa hagyatékból. A fotókból kiállítás is nyílt nemrég a Ludwig Múzeumban (ahol a milicistáról készült többi fotót is megnézhetik).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Shake

Kételyek Capa legendás képe körül

A milicista halála című legendás képet hivatalos változat szerint Robert Capa fotózta 1936. szeptember 5-én, a férfi halálának pillanatában. A kép a spanyol polgárháború és a sajtófotó ikonjává vált. Negyven évvel később azonban kételyek kezdtek felmerülni hitelességével kapcsolatban.

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

Robert Capa kései hazatérése

Robert Capa hazatér? Nos, Magyarországnak van törlesztenivalója az innen elszármazott nagy fotósgenerációval szemben. Kertész, Brassai, Munkácsi, Capa nem nálunk lettek világhírűek. A magyar állam most 300 milliót költött egy nagyobb anyagra a hetvenezer negatívot tartalmazó Capa-életműből. Mit vettünk és miért? S milyen vihart kavart mindez?

MTI Kult

Több mint ezer Robert Capa-fotó került Magyarországra

Robert Capa világhírű magyar származású fotóművész hagyatékából több mint ezer darabos gyűjteményt vásárolt a Magyar Nemzeti Múzeum a New York-i International Center of Photography-tól (ICP); a képeket tartalmazó ládákat ünnepélyes keretek között bontották fel kedden Budapesten.

hvg.hu Kult

Hadszínterek és édes élet: Robert Capa

"Mi a különbség a haditudósító és miden más egyenruhás között? A haditudósítónak több pia, több csaj, több fizetés és nagyobb szabadság jut, mint a katonáknak..." - írta önmagáról Robert Capa. A Milicista halála című fotóját szinte mindenki ismeri a világon, a novemberi fotóhónap kapcsán ismét szerepelnek képei az Ernst múzeum kiállításán és az utóbbi időben két könyv is megjelent róla.