szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Mozart operáját, A varázsfuvolát mutatja be szombaton a malmői operaház nemzetközi szereposztásban, magyar alkotógárdával: a rendező Ascher Tamás, a jelmezeket Szakács Györgyi, a díszletet Khell Zsolt, a fényeket Bányai Tamás tervezte. A premiert a neves karmester, Leif Segerstam vezényli.

"Érdekes pillanatban talál meg kérdésével az újságíró” - mondja a rendező. “Egy héttel a premier előtt az 1300 fős befogadóképességű színház hatalmas színpadán szinte minden instrukció a gépezet helyes működtetetésére vonatkozik. Az ember inkább érzi magát hadmérnöknek vagy művezetőnek mint a végső nüanszokat összecsiszoló művésznek. Egy hónapnyi ihletett próbatermi munka meggyőzött róla, hogy a soknemzetiségű szereplőgárda nagyszerűen tud együttműködni és az olyan fajta operaénekesek közé tartoznak mindnyájan, akik nagy kedvvel és kíváncsisággal adják át magukat a színészi munkának is. S mivel Mozart operája valójában daljáték, prózai jelenetek tarkítják. Ezeket gyakran erősen meghúzzák, ezúttal azonban úgy éreztem, hogy a némileg homályos és rejtélyes történet megértéséhez a hosszabban előadott jelenetek közelebb visznek és jól előkészítik a zenében kibontakozó csúcspontokat. Márpedig a történet elmesélése volt számomra a legfontosabb.

Nem mintha nem tudnék elképzelni egy, a sztorit elhanyagoló és kommentárokból építkező előadást, vagy a régmúlt történetet más korba helyező, aktualizáló felfogást. De úgy éreztem, hogy a távoli, mesebeli múltba helyezett történet színpadra vitele adja vissza legjobban a nagyszabású példázat erejét.

A Varázsfuvola a felnőtté válás gyötrelmeiről és az erényes útra való rátalálás kockázatairól szól, a halálközelség, a szerelem megmentő ereje felkavaró zenékben jelenik meg, melyek egyértelmű instrukciók a rendező számára. Az elmúlás szorongását fergeteges kabaréjelenetek oldják időről időre. Számomra a a tragikus és víg elemek csak együtt és egymásból értelmezve érvényesek. Erre törekedtünk a közös munka során, és a masinéria működtetése közben megcsappanó ihletet újra és újra próbatermi munkával igyekeztem újraéleszteni.

Néhány éve Novák Eszterrel készítettünk már egy Varázsfuvolát, akkori végzős osztályunknak. A kamara-változat lehetőséget adott a könnyedségre a szellemes idézőjelekre, igazi kihívás ennek egy törekedét átmenteni a súlyokkal terhelt nagyoperai közegbe.

Mozart mindkét énjének benne kell lennie az előadásban: a haláltól megérintett géniusznak és a lüke, mohó kispolgárnak, aki Papagenóban testesül meg. Ebben nagyszerű partner a világhírű, nagy tudású karmester, Leif Segerstam, aki ellenállhatatlanul inspirálja a zenekart és az énekeseket. Nem idegen tőle sem a sodró szenvedély, sem a harsány humor”.

Az opera kettős, nemzetközi  szereposztásban lesz látható az Öresund-hídon tizenöt perc alatt elérhető, Koppenhágával jószerével szomszédos svéd városban. Míg például az egyik Sarastrót a híres német basszus, Reinhard Hagen formálja meg, az Éj királynőjének szerepén a magyar Miklósa Erika és a norvég Hege Gustava Tjønn osztozik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Műemléki védettséggel mentheti meg a kormány a Márványmenyasszonyt és a Wichmann épületét

Műemléki védettséggel mentheti meg a kormány a Márványmenyasszonyt és a Wichmann épületét

A kapus félelme szabadrúgásnál: nem mindig kell sorfal

A kapus félelme szabadrúgásnál: nem mindig kell sorfal

A4-es papírra nyomtatta a húszezreseket egy tiszaföldvári férfi

A4-es papírra nyomtatta a húszezreseket egy tiszaföldvári férfi