Öt kiváló lemez - hallgasson új zenéket a hosszúhétvégén
Városi mesék folkos gitárpoppal, remek modern blues, varázslatos artpop Amerikából, egy gitárlegenda új nagylemeze és izgalmas elektronikus tánczene - töltse hasznosan a hétvégét és hallgasson friss könnyűzenét! Öt vadonatúj nagylemezt kínálunk.
Németh Róbert
Jamie T: Carry On The Grudge
Jamie T egyszerre átlagos, archetipikus és nehezen összetéveszthető figura: egy kicsit folk-bárd (à la Bob Dylan), egy kicsit olyan, mint a Clash, egy kicsit hiphopos brit utca-hírmondója, mint mondjuk a néhai Streets. Mások egyszemélyes Arctic Monkeys-nak nevezik, (az előző két párhuzam nem véletlen, ugyanabban a nagyvárosi tájleíró popköltészeben utazik, mint Alex Turner, és a Streets, azaz Mike Skinner), eszünkbe juthat róla a britpop csibészsége is, mondjuk a fiatal Damon Albarn, egyébként pedig ülhetne egy kocsmában, Camdenben, egy korsó sör mellett.
Kis túlzással: az angol hiperkarma. Öt éve nem hozott ki albumot - előtte kettőt is, két nagyszerűt, a 2007-es Panic Preventiont és a 2009-es Kings & Queenst -, legutóbbi megjelenése egy közös kislemez volt Tim Armstronggal, az amerikai punkzenekar, a Rancid frontemberével 2012-ben. Közben csavargott Amerikában, ha minden igaz, kicsit megcsócsálta és megráncigálta az élet is, az év eleje óta azonban ezen a most megjelent lemezen dolgozott.
Megérte a hosszú hiátus, hiszen a Carry On The Grudge kitűnő, egyszerre szórakoztató és megindító lemez. Ott van rajta minden, ami az idén 28 éves énekes-dalszerzővel történt: London alulnézetben, az érzelmi sérülések, a drogok, lélegző démonok, vérző fogak és vérben forgó szemek - utóbbi két fordulat a lemez Zombie című dalában hallható, erről a számról pedig zárójelben jegyezzük meg, hogy nem csak nagyszerű dal, de tőrőlmetszett sláger is.
My Brightest Diamond: This is My Hand
Az hagyján, hogy Kate Bush a poptörténelem egyik legfontosabb női szólóelőadója, de az is egészen biztos, hogy a kétezres évek legjobb női előadói közül számos az ő köpönyegéből bújt ki, de legalábbis megkerülhetetlen lehetett sokuk számára. Florence and The Machine, Marina and The Diamonds, Fiona Apple, Regina Spector, Joanna Newsom, St. Vincent, hogy csak néhány nevet említsünk - mind kötődnek ahhoz az artpop-hagyományhoz, melyet Kate Bush képvisel.
Ebbe az illusztris névsorba illeszthető a szólóprojektjét My Brightest Diamond néven futtató New York-i dalszerző-énekes-multiinstrumentalista, Shara Worden, aki korábban Shara, Session I és AwRY néven készített felvételeket. A This is My Hand a klasszikus zenei képzésben részesült Worden negyedik szólólemeze (az előzőek: Bring Me the Workhorse, 2006; A Thousand Shark's Teeth, 2008; All Things Will Unwind, 2011).
A My Brightest Diamond zenéje (nem meglepő módon) egyesíti-keresztezi a klasszikus hangszerelésű popzenét, az elektronikát, az artpopot, a kabarét és az operát, és szór egy csipetnyit a komolyzenéből is. Az elmúlt években dolgozott az amerikai artpop egyik wunderkindje, Sufjan Stevens zenekarában (Stevens csúcslemeze, a 2005-ös Illionoise turnéján volt közreműködő, s e turné után vette fel a My Brightest Diamond nevet), s énekelt az egykori Talking Heads-vezér, David Byrne és Fatboy Slim közös lemezén, a Here Lies Love című albumon.
A This is My Hand finom, szellemes, színes és magával ragadó - ott a helye az idei év fontos lemezeinek listáján.
Johnny Marr: Playland
Ha sorba vesszük a könnyűzene-történelem legfontosabb gitárosait (Duane Eddy, Keith Richards, Jimi Hendrix, Jimmy Page, Eric Clapton, Mark Knopfler, The Edge, Jonny Greenwood - a lista ennél természetesen sokkal hosszabb), akkor azon az ír felmenőkkel rendelkező angol Johnny Marrnak mindenképpen helye van. Az egykori Smiths-zenész stílusát, annak összetevőit, és hatását a nyolcvanas évek, majd a későbbi évtizedek gitárzenéjére hosszasan elemezhetnénk, legyen elég annyi, hogy nélküle nehezen lenne értelmezhető az, ami az elmúlt harminc évben hat húron történt.
Anyazenekara - melyben nem csak gitárosként, hanem dalszerzőként is korszakosat alkotott - feloszlása után keresett session-zenész lett. Játszott a Pretenderszel, Bryan Ferryvel, a Talking Headszel, a The The-vel (amellyel már korábban is együttműködött), a Pet Shop Boyszal. Electronic néven zenekart alakított a Joy Divisionből és a New Orderből ismert Bernard Sumnerrel, később (ez már a kétezres évek) beszállt az amerikai art-pop Modest Mouse-ba, majd az angol garázsrocker Cribszel (velük Magyarországra is eljutott, a Szigeten léptek fel).
Időközben megpróbálkozott a kvázi-szólókarrierrel, 2003-ban Johnny Marr & The Healers címmel hozott ki egy eléggé felejthető nagylemezt. A világ nagyjából-egészében elkönyvelte, hogy Marr korszakalkotó gitáros, de abból él, amije van, a szólókarriert meg inkább hagyjuk.
Aztán, láss csodát, 2013-ben megjelentetett egy igazi szólóalbumot, a saját nevén, toldalék és utóka nélkül, s a helyzet az, hogy a The Messenger című lemez egy elég jó, izgalmas, vérbő gitárpop-album, melynek egyik igazi erőssége, hogy Marr meglehetősen limitált énekhangját okosan és intelligensen kezeli.
Ez a helyzet a most, egy év szünet után kiadott Playlanddel is: a desztináció a nyolcvanas évek poszt-punk, new wave gitárpopja, az a keret, amelyben Johnny Marr otthonosan és jól érzi magát, s amely narratíva amúgy is érvényes és sokat idézett zenei hivatkozás az elmúlt években, szóval még csak nem is értelmezhetetlen retró. A Playland nem kiemelkedő lemez, de egy igazi pophős stílusos és élvezettel hallgatható névjegykártyája.
SBTRKT: Wonder Where We Land
Jól fogalmaz a mai elektronikus tánczenei színtér egyik legizgalmasabb, legegyedibb figurája, az Aaron Jerome néven anyakönyvezett SBTRKT (azaz: subtrackt) új sorlemezének címe: az arcát fellépésein különleges dél-amerikai maszkok mögé rejtő zenész több stílusból vagy éppen több stílust egymás mellé pakolva álmodta, álmodja meg saját világát. Azaz: mindig érhet minket meglepetés azzal kapcsolatban, hogy éppen hol landolunk.
Ha stíluskategóriákkal akarjuk definiálni SBTRKT zenéjét, akkor mindenképp előkerül a bass music kifejezés, vagy olyan szavak, mint a poszt-dubstep, az elektro, a kísérletező hiphop vagy a neo soul.
Ami még izgalmasabbá teszi a SBTRKT-univerzumot, hogy Jerome egyszerre produceri, szerkesztő és dalszerzői alapállásból készít számokat és lemezt - új, második stúdióalbumán is többségben vannak a dalformába álmodott vagy a felé gravitáló, vokális (vagy a szöveges) darabok, egész pontosan a tizenöt szerzeményből tizenegyben vendégénekes vagy rapper szerepel. Négy dalban hűséges útitársa, Sampha énekel, de amúgy elég erős a közreműködők névsora: a brit soul-énekesnő, Jessie Ware, a Vampire Weekend frontembere, Ezra Koenig, a New York-i Chairlift frontleánya, Caroline Polachek, a fiatal atlantai dalszerző-énekes-rapper Raury, a jamaikai származású londoni énekesnő, Denai Moore, a New York-i hiphopper, ASAP Ferg és az indie-gitárpop csajzenekar, a Warpaint.
Ami jó ebben a lemezben, a sok mindent sok mindennel ütköztető radikális eklektika, a már emlegetett szerkesztői attitűd, az persze egyben kihívás is, melynek a Wonder Where We Land talán eggyel kevésbé felel meg, mint SBTRKT első nagylemeze, a 2011-es cím nélküli albuma.
Gary Clark, Jr: Live
A blues mindenféle formákban túlélte az életet, sőt, egészen virulensen ott pezseg az elmúlt tizenegynéhány év zenéjében, elég csak, ha a White Stripes-ra, Jack White szólócuccaira, a Black Keys-re vagy a megint más zenei kontextust képviselő John Mayerre gondolunk. És itt van például az afro-amerikai gitáros-énekes, a Grammy-díjas Gary Clark Jr. is.
Clark a texasi Austinból startolt, tizenévesen kezdett gitározni, ugyanabban a klubban kezdett, ahol annak idején Stevie Ray Vaughan is fellépett, ráadásul egy másik Vaughan, Stevie Ray testvére, Jimmie egyengette a pályáját. 2011-ben a Rolling Stone a legjobb ifjú tehetségnek nevezte a gitáros-énekest, aki időközben zenélt Sheryl Crow-val, Alicia Keys-zel, Nas-zel, Eric Claptonnal és a Rolling Stones-zal is.
Első két nagylemeze, a 2004-es 110 és a 2008-as Worry No More egy kis kiadónál jött ki, 2012-es Blak and Blu (melynek címéről nem tudunk nem a Rolling Stones Black and Blue című 1976-os lemezére asszociálni) már egy nagy lemezcégnél, a Warnernél jelent meg. E lemez két dala is Grammy-t hozott Clark számára: az Ain't Messin Around című számért 2013-ban a legjobb rock dal-kategóriában, míg egy évvel később újabb a Please Come Home című dal nyomán, a legjobb tradicionális R&B-előadás nomináltjaként.
Amit Gary Clark Jr. csinál, arra nem azt mondanám, hogy egyszerre autentikus és modern, mert ez így magában még nem mond semmit - inkább úgy fogalmaznék, hogy élő és jelen idejű hagyomány, nem egy tradíció jobb-rosszabb, modoros vagy unalmas toszogatása (ez utóbbira számos hervasztó példát ismerünk). Benne van Robert Johnson, Chuck Berry, BB King, Jimi Hendrix, a Motown soul, a Rolling Stones, de benne van a hiphop- és a punk rockos-, garázsrockos-attitűd is.
Amit ezen a most megjelent, tizenöt dalt (saját számokat és feldolgozásokat egyaránt) tartalmazó dupla koncertalbumon hallhatunk, az egészen egyszerűen magával ragadó és lebilincselő.
Isten kiválasztott népének tartják magukat, talán másfél millióan lehetnek, az egyik legnagyobb diaszpórájuk Dél-Amerikában van, a zsidók a legjobb barátaik és gyanakodva néznek a megjuhászodott dzsihádistákra, akik Szíriát vezetik.