Bodnár Zsolt
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?

A Jurassic World szinte semmi újat nem ad hozzá az 1993-as Jurassic Parkhoz, mégis izgulunk, nevetünk és borzongunk rajta. A dinoszauruszok még soha nem néztek ki ilyen jól, és ez pont elég vérfrissítés az eredetihez képest – minden egyes történés kiszámítható, de a nosztalgia, a látvány és az eltalált karakterek hármasa tökéletes nyári moziélménnyé varázsolja a filmet.

Ha csak egy következtetést vonhatnánk le 2015 első felének mozis trendjeiből, akkor az az lenne, hogy gond nélkül lehet szinte tökéletes filmet csinálni egy 20+ éves koncepció újrahasznosításával, mindössze azzal a látványbeli frissítéssel, amit az azóta történt mértéktelen technológiai fejlődés lehetővé tett. Ezt bizonyítja a ’79-es eredeti felturbózásával nagyot szakító Mad Max 4 és most az 1993-as Jurassic Park sármjára építő – mit építő, ahhoz képest igazából semmi újat hozzátenni nem tudó – Jurassic World is.

Úgy tökéletes moziélmény, hogy pontosan tudjuk, hova tart minden egyes történetszál – mert azt is pontosan tudjuk, hogy ez esetben egyáltalán nem ez a lényeg. A Jurassic Worldben ugyanis minden megvan, amit az ember egy ilyen című filmtől elvár: spielbergi szentimentálé, fotorealisztikus dinóparádé, jól eltalált humor, kellő önreflexió, édes nosztalgia és egy nagy adag cool.

Chris Pratt és a raptorok a Jurassic World c. filmben
Uninversal Pictures
Gyorstalpaló az eddigi Jurassic-részekhez

Jurassic Park (1993)

Steven Spielberg egyik ikonikus filmje, a leginkább sci-fiben utazó író, Michael Crichton Őslénypark című regényének adaptációja. A történet az Isla Nublar nevű fikcionális szigeten játszódik, ahová az InGen cég feje, John Hammond (Richard Attenborough) megálmodta az első látogatható dinoszaurusz-parkot. Egy baleset következtében meghív három szakértőt a szigetre, hogy fejtsék ki a véleményüket a parkról.

Alan Grant paleontológushoz (Sam Neill), Ian Malcolm káoszelmélet-matematikushoz (Jeff Goldblum) és Ellie Sattler paleobotanikushoz (Laura Dern) Hammond két unokája csatlakozik egy VIP-túrára, de egy trópusi vihar, egy biztonsági szabotázs és az intelligens őslények szerencsétlen kombója váratlan kalandok elé veti őket.

A máig korszakalkotónak számító digitális trükkökről George Lucas cége, az Industrial Light & Magic gondoskodott, de a realizmusra törekvés jegyében több életnagyságú, robotikus modellt is felépítettek. Tagja az egymilliárd dolláros bevétel határát átlépő 21 filmnek, jelenleg a 17. helyen áll a mindenkori box office-listán, ezzel Spielberg legjövedelmezőbb filmjének számít.

 

Az elveszett világ: Jurassic Park (1997)

Spielberg rendezői karrierjének egyetlen franchise-folytatása az Indiana Jones-filmek mellett – és mindenképpen az egyik legnagyobb mellélövése. Crichton a Jurassic Park filmváltozatának kiugró sikere miatt írta meg regénye folytatását, amiből ez a film készült. Kritikai bukás, 618 milliós kasszarobbantás.

Négy évvel a Jurassic Park történései után járunk, ezúttal az Isla Sornán, ahol eredetileg létrehozták az őslényeket, az Isla Nublarra szállításuk előtt. Egy hurrikán időközben lerombolta a sziget épületeit, és a dinók azóta szabadon élnek a vadonban – ennek tanulmányozására utazik oda Ian Malcolm és paleontológus barátnője, Sarah Harding (Julianne Moore), akik többek közt egy videóssal (Vince Vaughn) is kiegészülnek. Céges hatalmi harcok, trófeára éhes orvvadászok és kapcsolati melodrámák után San Diegóba visznek egy T. Rexet, és egy rossz Godzilla-paródiába csap át az addig csak szimplán jó, de kissé fantáziátlan folytatás.

 

Jurassic Park III (2001)

Itt már Spielberg is feladta, áttolva a rendezői széket a Drágám, a kölykök összementek! és a Jumanji direktora, Joe Johnston alá. Ezúttal már egy teljesen új sztorit kerekítettek a dinók köré, itt-ott elemeiben felhasználva Crichton két regényét, de a látvány végleg a sztori fölé kerekedett, kvázi akciófilmként kezelve a témát – minden lelket, kreatív szikrát sikerült kiölni belőle.

Nyolc évvel járunk az első film történései után, Alan Grant éli az életét, igaz, kissé híján a kutatásaihoz szükséges pénzügyi forrásoknak – ezért elvállalja a tehetős üzletember, Paul Kirby (William H. Macy) ajánlatát egy Isla Sorna feletti repülőútra. Ekkor még nem tudja, hogy igazából Kirby szigeten ragadt fiának megmentése az utazás célja, így nem várt kalandok elé néz – többek közt első kézből megtapasztalhatja feltételezését, hogy a velociraptorok kivételes intelligenciájuknak köszönhetően képesek kommunikálni egymással.

Bryce Dallas Howard, Chris Pratt, Nick Robertson és Ty Simpkins a Jurassic World c. filmben
Uninversal Pictures

A Jurassic World készítői már rendelkeztek azzal az előnnyel, hogy látták az előző filmek pontos helyét a popkultúrában, és meghozták a lehető legjobb döntést: úgy tettek, mintha a két folytatás meg sem történt volna.

Visszatérünk az Isla Nublarra, ahol már 22 éve kifogástalanul működik a látogatható őslénypark – csakhogy fokozatosan csökken a népszerűség, az emberek kezdik unni a háziasított, simogatható, betanított dinókat. Az önreflexió tökéletesen jelenik meg Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), a park ügyvezetője szavaiban: 20 éve még varázslatnak számított a kihalt állatok újjáéledése, ma meg már úgy néznek a gyerekek egy sztegoszauruszra, mint egy elefántra az állatkertben. A közvélemény-kutatások szerint valami új, valami még nagyobb és félelmetesebb kell az embereknek. Nem tud elmenni a fülünk mellett a filmes trendekre vonatkozó áthallás.

A megoldást dr. Henry Wu (BD Wong), az egyetlen visszatérő szereplő laboratóriumában kotyvasztják ki: egy intelligens T.-rex–raptor keverék, amit még sok más állat DNS-ével turbóztak fel, hogy garantáltan elkápráztassa a tízezer számra érkező látogatókat – hát, el is kápráztatja, ha nem is úgy, ahogy azt tervezték. Merthogy ugye már mindenki kitalálta, vajon mi történik a szuperbiztonságos körülmények közt őrzött Indominus Rexszel? Pontosan.

A film egyik nagy vonzereje a valóban nem túl bonyolult, de veszettül jól megrajzolt karakterekben rejlik. Chris Pratt (A galaxis őrzői, A Lego kaland) személyében a jelek szerint megtaláltuk a 2010-es évek első nagy, Brad Pitt- és Johnny Depp-szinteken mérhető mozisztárját (ki gondolta volna ezt a Parks & Recreation első évadjai idején?), aki puszta jelenlétével emeli a film színvonalát. Főleg, ha egy olyan cool-faktorral bíró karaktert írnak neki, mint a dinó–ember kapcsolat kölcsönös tiszteletében szentül hívő velociraptor-idomár, Owen Grady. Ne csodálkozzunk, ha tényleg Pratt lesz az új Indiana Jones.

Történetünk kezdetén a válófélben lévő házaspár (Judy Greer és az Office-ból ismerős Andy Buckley) elküldi két fiukat, a leszarom-lázadó tini Zach-et (Nick Robinson) és a dinókönyvek adatait kívülről fújó kisiskolás Grayt (Ty Simpkins) a Jurassic Worldbe, hogy ott töltsék a karácsonyt nagynénjük, Claire felügyelete mellett. Vajon a két gyerek élete veszélybe kerül, vagy kimaradnak a dinóbuliból? Jól tippel.

Fontos szerepe van még a Kubrick-féle Acéllövedék Pyle közlegényének, Vincent D’Onofriónak, aki Owennel szöges ellentétben nem lát mást a raptorokban, mint potenciális háborús fegyvert. De láthatjuk az Életrevalók-kedvenc Omar Sy-t is, mint raptornevelőt, az indiai színészisten Irrfan Khant mint Hammond szellemi utódját és a Jurassic World tulajdonosát, és az eredeti Jurassic Park-logót pólóján viselő Jake Johnsont is, mint, ööö, valami számítógép mögött gombokat nyomkodó emberkét. Na jó, tényleg elég felszínesen lett megírva néhány karakter.

Vincent D'Onofrio a Jurassic World c. filmben
Uninversal Pictures

Azoknak is jut fricska, akik azért temették már előzetesen a filmet, amiért nem felel meg a tudomány mai álláspontjának a dinóábrázolás, és nem borítják tollak az őslényeket: világosan elhangzik a filmben, hogy az élménypark tulajdonosa kifejezetten kérte, ne tudományosan alkossák meg a dinók kinézetét, hanem úgy, ahogy azok az emberek fejében élnek.

Colin Trevorrow rendező igazi fanboy, a Spielbergen nevelkedett J.J. Abrams-iskola legújabb diplomása. Ráadásul nála nagyobb mázlista nincs ma Hollywoodban: eddigi egyetlen rendezése egy 2012-es függetlenfilm, a 750 ezer dollárból készült Kockázatos túra (Safety Not Guaranteed), erre most megdobják 150 millióval, hogy ugyan rendezze már meg a világ egyik legnagyobb filmes franchise-ának legújabb részét. Ahogy a Super 8-ban Abrams, úgy a Jurassic Worldben Trevorrow is olyan elképesztő szakmai pontossággal idézi Spielberget, hogy közben hozzáadja saját stílusát, és nem lesz belőle egy ócska másolat.

Ha elfogadjuk az olyan húzásokat, mint a giccses lassított felvételen egymásnak feszülő dinók, a raptorhaverok társaságában baljós tekintettel motorozgató Chris Pratt, vagy az elmaradhatatlan utolsó pillanatban megmenekülés-dömping, akkor egy igazán élvezetes két órának nézünk elébe. Kevés olyan libabőrözős pillanat adatik meg a moziban, mint amikor a frissen a szigetre érkezett kisfiú kinyitja szobája ablakát, és lenyűgöző panoráma tárul elénk az emberektől nyüzsgő, dinókkal telített élményparkról, miközben felcsendül John Williams legendás szerzeménye.

A Jurassic World 2015. június 11-től látható a magyar mozikban, az UIP-Duna forgalmazásában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!