Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?

Vasárnap kiderült, hogy a Nagy-Szín-Pad! három döntőse közül melyik léphet fel a Szigeten Rihanna előtt a Nagyszínpadon, és hogy ki képviselheti hazánkat a Eurosonicon, ahol a külföldi szakemberek már a jövő tehetségeit keresik. A tavalyihoz képest pozitív irányba változott a műsor, de jövőre érdemes lenne újra levonni a tanulságokat a zsűri szerepéről és a zenekarok kiválogatásáról. A döntőt végül a Bohemian Betyars nyerte.

Az etno-punkos Bohemian Betyars, a stoner rockban utazó Run Over Dogs, vagy az erdélyi Punnany Massifként emlegetett Bagossy Brothers Company nyeri a lehetőséget idén, hogy a Sziget Nagyszínpadán és a hollandiai Eurosonicon léphessen fel? Ez volt a Nagy-Szín-Pad! idei döntőjének fő kérdése.

A döntős koncertek este 9-kor kezdődtek az Akváriumban, mostanra már mindhárom zenekar előadta negyedórás műsorát, így a szavazás már lezárult. A döntőn vendégként fellépő Soerii & Poolek koncertje után derült ki melyik zenekarral találkozhatunk a legtöbbször a nyári fesztiválokon. A győztes végül a Bohemian Betyars lett. Ezzel a tavalyi év után újra egy folkos punkprodukció kapta a legtöbb szavazatot (2015-ben az Ocho Macho nyert). A zenekar a magyar fesztiválokon nagy siker lehet, de lejjebb kifejtjük miért nem biztos, hogy nekik kellene utazni a holland showcase-fesztiválra.

Idén erősebb volt a mezőny, de volt néhány érthetetlen döntés

Idén harmadjára indult el a Petőfi TV tehetségmutató programsorozata, a Nagy-Szín-Pad!, és mielőtt rákanyarodnánk arra, mi a baj a jelenlegi lebonyolítással, gyorsan szögezzük le, hogy győztestől függetlenül ez volt az eddigi legjobb széria. Most volt a legszínesebb a fellépők mezőnye, és most már a szakma (néhány zeneipari szereplő, kritikus, rádiós szerkesztő) is beleszólhatott a végeredménybe, és a zenekarok is több időt kaptak a bizonyításra az elődöntőkben. A javulás főleg az egy nappal korábban lefutott műanyagpopos giccsparádéhoz, a dalversenynek csúfolt Eurovízióhoz képest szembetűnő.

Az elődöntők során a korábbi 15 perc helyett például ezúttal 20 perc ment le minden egyes fellépő műsorából a Petőfi TV-ben. Ráadásul a zenekarok egy teljes koncertet adhattak az Akváriumban, amire több résztvevőnek is lehet, hogy egy évet, vagy éveket kellett volna várnia.

A lebonyolítás tehát változott, és a hangsúlyok eltolódását már akkor lehetett érezni, amikor kihirdették az idei elődöntős produkciókat. Ott volt a mezőnyben a már korábban nálunk is bemutatott Szabó Benedek és a Galaxisok, a Run Over Dogs, az Esti Kornél, a Mongooz an the Magnet vagy a legfrissebb albumát épp a műsor elődöntői után bemutató Fran Palermo. Minden esély megvolt rá, hogy idén tényleg olyan zenekaroknak adjon lökést a szereplés, akik nem szólnak túl sűrűn a Petőfi Rádióban, és egyelőre csak álmodhatnak egy-egy magyar fesztivál nagyszínpadáról.

A Fran Palermo az elődöntős koncerten
©

A kiválasztás kritériumai azonban továbbra sem teljesen tiszták.Tavaly is az okozta a műsor legnagyobb ellentmondását, hogy megversenyeztettek egy stabil rajongótáború Ocho Machót (akik végül nyertek is) több alig ismert, lemez előtt álló zenekarral. Az abszolút rendben van, hogy egy-egy zenekarnak már a fellépés és az a pár percnyi tévés szereplés is sokat számít, mégis igazságtalannak tűnt a rendszer.

Idén már nem volt akkora különbség a zenekarok ismertsége között, azonban azt továbbra sem értjük, mit keresett például az Euróvízióra utazó Freddie a Nagy-Szín-Pad! mezőnyében. Egyrészt Freddie-nek A Dal című műsor már elég nagy ugródeszka volt, nem biztos, hogy szüksége volt még egyre. Másrészt -- és ez a nagyobb hiba – Freddie, és a hozzá hasonló, egy személyre épülő popprodukciók nem passzolnak a nagyrészt élőzenés fellépők közé. A Dal tökéletes terep nekik, a Nagy-Szín-Padot viszont az alulról építkező, nagyobb figyelmet érdemlő produkcióknak kéne fenntartani. A két világ máshol is simán megfér párhuzamosan egymás mellett.

Azért ha a zenekarok Facebook-lájkjait nézzük (ami inkább csak jelzésértésű), még így is akadtak nagy különbségek. A végül döntőbe kerülő Bohemian Betyars 22 ezer követőjéhez képest a szintén továbbjutó Run Over Dogs a műsor előtt kb. 3 ezer rajongóval rendelkezett Facebookon. Nem hiába nyilatkozott kérdésünkre teljesen ellentétesen a két zenekar. A Bohemian Betyarstól Fehér Gábor úgy fogalmazott, mindenképp döntősek akartak lenni, míg Czeglédi Szabolcsot a Run Over Dogsból már teljesen meglepte a továbbjutás.

A Run Over Dogsot a Zsűri mentette meg
©

Az sem túl igazságos rendszer, hogy míg a Petőfi Rádió például Freddie, a Bagossy Brothers Company, vagy Marge dalait sűrűn játssza, az alternatívabb elődöntősökről mintha megfeledkezett volna.

Legalább a verseny idején többet lehetne játszani a máskor elhanyagolt magyar zenekarokat, ha már Nagy-Szín-Pad! legfontosabb médiafelülete a Petőfi TV és rádió, ráadásul a rádió zenei szerkesztője, Pető Zoltán is ott volt a zsűriben. (Érdemes ezügyben rákeresni néhány elődöntősre a Petőfi havi lejátszási listájában.)

A zsűri szerepe ellentmondásos volt

„Abszolút váratlanul ért minket a döntőbe jutás. Azt is mondhatjuk, hogy a zsűri mentett meg minket” – mondta kérdésünkre a Run Over Dogs énekese, és ezzel el is jutottunk a Nagy-Szín-Pad egyik sarkallatos pontjához, a zsűri szerepéhez.

Ha már tehetségek, akkor egy.két.há

Nemrég itt a hvg.hu-n indítottunk egy.két.há címen egy több figyelmet érdemlő előadókról, zenekarokról szóló sorozatot. Főleg azért, mert azt gondoljuk, a magyar zenei élet jelenleg egy kifejezetten izgalmas időszakát éli, ám ez nem feltétlen jelenik meg a mainstream felületeken. A sorozat eddig részei:

Mongooz and The Magnet

Muriel

Jónás Vera Experiment

Grand Mexican Warlock

iamyank

Esti Kornél

Blahalouisiana

A szabályok szerint ugyanis a 25 tagú zsűri pontszámainak átlagai erősen befolyásolták egy-egy zenekar sorsát a közönség szavazatai mellett. Az ötlet jó volt, de még lesz mit finomítani rajta. Egyrészt ahogy Fehér Gábor fogalmazott, a 25 zsűritag egyszerűen sok volt: „ha két teljesen különböző ízlésű embertől egy előadó egy 2-est meg egy 10-est kapott, azzal ki is oltották egymást.” A Bohemian például Zacher Gábortól 2-est, Gerendai Károlytól viszont 10-est kapott. Varga Attila "Sixx" sem  fukarkodott a rossz osztályzatokkal, ő négy zenekarnak is csak 2 pontot adott. A nagy szigor egyáltalán nem baj, sőt, de a 25 ember miatt egyszerűen elveszett a súlya egy túl pozitív vagy egy kifejezetten negatív kritikának.

Ez annak fényében hiba, hogy a Nagy-Szín-Pad! elsősorban szakmai eseményként hirdeti magát. Ezt jelzi a fődíj is: a közönségnek és a zsűrinek a szimpátia mellett azt is figyelembe kell vennie, ki érett meg egy Sziget-nagyszínpadra és kinek kellene hazánkat képviselnie a 100 százalékig zeneipari eseménynek számító, és elég fontos groningeni Eurosonic fesztiválon. (Ottani élményeiről mesélt nekünk korábban a Middlemist Red.Korábban ezen a fesztiválon olyan előadók léptek nagyot a világhír felé, mint Jake Bugg, a Bastille vagy a Franz Ferdinand.)

Szép Fruzsina, a Sziget korábbi, a berlini Lollapalooza jelenlegi fesztiváligazgatója nem véletlenül nyilatkozta korábban az Indexnek, hogy az Ocho Macho tavalyi győzelménél bizonyosodott meg arról, hogy egy ilyen döntést nem lenne szabad közönségszavazatok alapján eldönteni. „Az a zenekar, ami otthon koncerthelyszíneket tölt meg, nem feltétlenül éri el ugyanezt külföldön. Ez csalódás lehet a zenekarnak és az őket delegáló szervezeteknek” – érvelt Szép. A Nagy-szín-pad idei zsűrijében ezért kaptak helyet hazai zeneipari szakemberek, de a hármas döntőt elnézve, a véleményük nem érvényesült. Egy nemzetközi showcase-eseményen, ahol mindenki a jövő nagy befutóit keresi árgus szemekkel, egyszerűen értelmezhetetlen egy magyarul éneklő produkció.

Ez nem bántás, de a döntősök közül a két magyarul éneklő csapatra, a Bagossy Brothers Company-re és a Bohemian Betyarsra sem valószínű, hogy felkapnák a fejüket egy ilyen eseményen.

Bagossy Brothers Company
©

Ennek tükrében az sem meglepő, hogy szinte az összes zsűritag a Fran Palermót hiányolta a legjobb háromból. Ők kapták a legjobb átlagpontszámot a zsűritől, emellett fiatalok, angol szövegeik kifejezetten működnek, van stílusuk, szóval ők igazán passzoltak volna egy nemzetközi felhozatalhoz.

Több győztesnek kellene lennie

Amikor arról faggattuk a zenekarokat, hogy miben változtatnának a lebonyolításon, akkor a legtöbben válaszukban a zsűri és a közönség befolyásának variálását vetették fel. A Bagossy Brothers Company tagja, Tatár Attila szerint például

az elődöntőt lehetne a közönségre hagyni, míg a döntőben már csak a szakmai zsűri döntésének kellene érvényesülnie.

Az is megfontolandó javaslatnak tűnik Tatártól, hogy a döntősök között lehetne szétosztani a nyereményeket. Így például más kapná a Sziget-Nagyszínpad lehetőségét, és más a külföldi fellépés jogát. Czeglédi Szabolcs szerint ezzel el lehetne kerülni, hogy olyan együttes utazzon Groningenbe, aki onnan várhatóan csalódással térne haza.

Jövőre a legszívesebben mi nézőként is a fentieken változtatnánk: legyen egy nemzetközileg érett győztes, akinek valódi ugródeszka lehet a Eurosonic; és legyen egy Szigeten, Volton, Strandon jó időpontot kapó győztes is, akik pont a nagyobb koncertközönséget érdemelnék meg. Ha ez megvalósulna, a Nagy-Szín-Pad! lehetne a legértelmesebb tehetségkutató/mutató zenei műsor Magyarországon.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Az internetezők rájöttek, hogy A Korona ausztrál jeleneteit nem Ausztráliában forgatták

Az internetezők rájöttek, hogy A Korona ausztrál jeleneteit nem Ausztráliában forgatták

Külföldön élő fiatal magyaroknak indít ösztöndíjprogramot a kormány

Külföldön élő fiatal magyaroknak indít ösztöndíjprogramot a kormány

Az idei legszebb magyar szerelmes filmet nevezzük be az Oscarra

Az idei legszebb magyar szerelmes filmet nevezzük be az Oscarra