Mire készül egy Oscar-díjas a dohos pesti gangon?
Mióta a karakán gyerekkórusról szóló Mindenki című rövidfilmje másfél éve Oscart nyert, elvesztettük szem elől Deák Kristófot. Egy Andrássy úti bérházban bukkanunk rá, ahol ávósok több mint egy tucat embert ejtettek túszul egy lakásban. Az Oscar-díjas rendező épp Foglyok című tévéfilmjét forgatja Szamosi Zsófiával, Fekete Ernővel, Sodró Elizával. A levéltárból előásott, valóban megtörtént esetből olyan abszurd humorú fekete komédiát szeretne gyúrni, mint amilyen az Isten hozta, őrnagy úr! Ez lesz az első egész estés filmje, amúgy Hollywoodban készül egy gyerekasztronautákról szóló családi mozira.
Ötvenes évek eleje, Budapest, szürke, poros bérház. Hajnali órák. Fékez egy nagy, fekete autó, kiszáll belőle két férfi. Fel az emeletre, dörömbölnek. Bespriccelnek a lakásba, úgy viselkednek, mintha otthon lennének, de nem mondják, mit akarnak. Viszont akárki érkezik a lakókhoz, régi szobalány, barát, rokon, ottfogják őt is. Senkit nem engednek ki, lassan húsz ember zsúfolódik össze a lakásban. Ez az alapszituációja a Foglyok című tévéfilmnek.
Beszippant a lakás
Az eset valóban megtörtént, öt napig maradtak a karhatalmisták egy Pozsonyi úti lakásban. Vörös András bukkant rá a sztorira, hosszas levéltári kutatás, interjúk után írta meg a forgatókönyvet. Nem akartak mozifilmet belőle, mert „moziban ritkán működik egy 90 százalékban lakásbelsőben játszódó film, tökéletes tévéfilmnek gondoltuk” – mondja erről a producer Dreissiger László. Ezért nem a Filmalaphoz, hanem a Média Mecenatúrához adták be a pályázatukat, még akkor, amikor kiderült, a Mindenki Oscart nyert, de Deákot még nem szippantotta be Amerika.
„Amikor először meghallottam ezt a történetet, egyből az Isten hozta, őrnagy úr! jutott eszembe” – meséli egy díszletágyon ülve Deák Kristóf. „A hatalom képviselője beteszi a lábát az átlagemberek otthonába, és megváltozik minden.” A rendező szerint A tanú humora és stílusa sem áll távol a filmtől, sőt Az ötödik pecsét sötét hangulata is visszaköszön majd. „Amikor elkezdtük forgatni, rájöttem, hogy Szamárköhögés is van benne.”
„Többféle reakció kerül elő, ezzel játszik a film. Felsejlik, ki az, akinek van a rendszertől félnivalója, ki az, aki biztos benne, hogy nincs, aztán mégis bemeséli magának, és ki az, aki próbálja kiszolgálni ezt az egészet” – meséli a történetről Dreissiger.
„Kompakt és sokrétű történet, élő, nem fekete-fehér figurákkal” – summázza a Mindenki rosszfej tanárnőjeként megismert, hamarosan pedig a Cannes-ban díjazott Egy napban látható Szamosi Zsófia, aki Deák Kristóf új filmjében Ilonát, a feleséget alakítja. A férjét, vagyis a főszereplő figurát Fekete Ernő játssza, Szamosi Zsófia féltestvérét pedig Sodró Eliza, akit nemrég mutattunk be a legmenőbb fiatal magyar színésznőket összegyűjtő cikksorozatunkban.
A huszonéves lány a Műszaki Egyetemen tanársegéd, az ő szemén keresztül látjuk majd a történéseket. Barta Ágnes, cikksorozatunk egy másik szereplője is játszik a filmben, ő alakítja azt a szolgálólányt, akinek a kisbabája a lakáson kívül marad. Neki még verekednie is kellett a forgatáson.
Köpj ki a gangra
Ha egy magyar film az ötvenes években játszódik, kihagyott ziccer lenne nem szerepeltetni benne Jászberényi Gábort, mert neki van leginkább a korra jellemző fizimiskája a magyar férfi színészek közül. Ő játssza az egyik ávóst. A forgatáson ingujjban cigarettázik a lépcsőn ülve, Őze Lajos fanyar szikársága köszön benne vissza.
Döbbenetesen hiteles volt két éve A martfűi rém ártatlanul meghurcolt főhőseként, Deák Kristóf is akkor figyelt fel rá, írt neki ismeretlenül egy levelet, amiben az alakítását dicsérte. Majd behívta próbafelvételre. „Mond egy olyan gesztust, ami a jelenet szempontjából mellékes, de rögtön megfest egy karaktert – meséli Jászberényi a rendező munkamódszeréről. – Például pöcköld le a cigidet, köpj ki a gangra. Vagy úgy szállj ki az autóból, hogy fáj a derekad. Nem azt mondja, hogy három másodperccel többet várjál, hanem hogy ott szívjál egy mély slukkot a cigiből. Ez azonnal helyrerakja a jelenetet.”
A lezárt lakásban kiköt a házmester is, Sajgó Rezső, akit a remek kolozsvári színész, Molnár Levente játszik. Jászberényihez hasonlóan Molnár sem egy tipikus 21. századi figura, gyakran hívják kosztümös filmekbe, emlékezetes alakítást nyújtott például a Szürke senkikben, a Saul fiában és a Napszálltában is.
Nemes Jeles László és Deák Kristóf is arra példa, hogy ha csökönyösen azt csinálod, amit szerinted csinálnod kell, és megvan hozzá a kellő intelligenciád és érzékenységed, akkor lehet, hogy egyszer összejön
– mondja két fiatal Oscar-díjasunkról.
Rhys Ifans bulizik a földszinten
Nagyon rövid idő alatt kellett leforgatni a Foglyokat, így nem volt sem idő, sem pénz felépíteni egy lakásbelsőt, muszáj volt megtalálni a film hangulatához illő lakást. Az Andrássy úton rá is bukkantak egy bérházra, amit „mintha ránk rajzoltak volna”, meséli a producer.
Az volt a bökkenő, hogy a földszinten egy szórakozóhely üzemelt, amit egy időre ki is bérelt egy külföldi produkció. A Berlin Station című amerikai tévésorozat egy nagyszabású diszkójelenetét vették fel kétszáz statisztával és Rhys Ifansszel, azzal a brit színésszel, aki Hugh Grant dilinyós lakótársát játszotta a Sztárom a páromban. Rendesek voltak, akkor döngették a technót, amikor a magyaroknál épp állt a kamera.
Két míting között egy film
Fél évvel a Mindenki Oscar-díja után Deák Kristóf rendező már egy nagy Los Angeles-i ügynökséghez szerződött (ugyanahhoz, amelyik Antonio Banderast és Stephen Kinget képviseli), ekkor jelentették be az első amerikai filmjét is. A Cosmic című családi kalandfilmmel kapcsolatban még zajlanak a tárgyalások hollywoodi stúdiókkal, Deák emiatt az elmúlt év nagy részét Los Angelesben töltötte. A történet egy 13 éves fiúról szól, aki egy különös rendellenesség miatt felnőttnek néz ki, majd Kínában köt ki egy gyerekasztronautákat kiképző központban.
Nem két perc, mire egy ilyen méretű produkció összeáll Hollywoodban, de Deák addig sem vonta ki magát a forgalomból: tavaly nyáron leforgatta itthon A legjobb játék című rövidfilmet, amit idén júliusban a tévében is lehetett látni. Az idei nyarat a Foglyokkal töltötte, majd októberben utazik is vissza Los Angelesbe, hogy tovább gründolja az asztronautás amerikai filmet.
Deák Kristóf annak a fiatal magyar rendezőgenerációnak a tagja (ide sorolható még Zomborácz Virág, Madarász Isti, Nagypál Orsi, Reisz Gábor és Ujj Mészáros Károly is), amelyiknek fontos, hogy a közönség igényeit is szem előtt tartsa.
Nekem mindig óriási lelkiismeret-furdalást okoz, ha arra gondolok, hány lélegeztetőgépet lehetne venni egy film árából, de közben tudom azt, hogy iszonyú fontos, hogy készüljenek magyar filmek, mert olyat tudnak adni, amit pénzben nem lehet kifejezni.
Hozzávágtak egy Oscart
Akárkit kérdeztünk a stábból, mindenki azt hangsúlyozta, Deák Kristóf mennyire figyelmes, közvetlen figura, akin nem érződik, hogy a polcán ott az aranyszobor. „Jókedvvel csinálja ezt az egészet, nem azonosította magát a díjjal. Jár a maga útján, és közben becsúszott egy Oscar” – mondja Sodró Eliza. Ő már forgatott Oscar-díjas rendezővel: Szabó István két filmjében is játszott. „Szabó nem a kamera mögül kiabált oda a színészeknek, hanem félrevont minket, és csendesen, négyszemközt beszélt velünk – ezt az érzékenységet érzem Kristófban is.”
Mintha öt éve lett volna, mondja Szamosi Zsófia az Oscarról. Ő is ott állt tavaly februárban a színpadon, amikor Deák Kristóf átvette a díjat, de sok minden történt azóta. Például született egy kislánya, aki most kilenc hónapos – az egész család összefogására szükség volt, hogy a színésznő végig tudja csinálni a húsznapos forgatást. „Akkor kell dolgozni, amikor lehetőség van rá” – mondja a telefonban, miután elköszönt a bébiszittertől, és kocsiba ült, hogy visszajöjjön a forgatás helyszínére.
A Foglyok a Magyar Média Mecenatúra Program 120 millió forintos támogatásával készült, a tervek szerint jövőre kerül majd képernyőre.