Balla István
Balla István
Tetszett a cikk?

Végre eljutott Budapestre is az utóbbi évek legfigyelemreméltóbb szerző-előadója, a néhány év alatt hatalmas kritikai és közönségsikert besöprő Courtney Barnett, aki két társával valószínűleg az év egyik legjobb koncertjét nyomta le az Akváriumban.

Kicsit countrys, kicsit bluesos, kicsit punkos, garázsrockos zene, ausztrál lazaság, semmi faxni. Barnett olykor már-már nyeglén kántálja, de ha kell, üvölti az amúgy nagyon is szellemes, ironikus szövegeit – ezt írtuk 2015-ben Barnett debütáló albumáról. Azt is megjegyeztük akkor, hogy az ausztrál énekes-gitáros-zeneszerző zenéje és egész lénye olyan, mintha mindig is ismertük volna, mintha a szomszédunk lenne, akinek hétvégente lejárnánk a próbáira, ide a sarokra.

Máté Péter

És ez azóta sem változott, pedig bejárta a világot – óriási koncert adott például Glastonburyben, a Melbourne Fesztiválon pedig lenyomták Patti Smith Horses című albumát –, az azóta két albumot (plusz Kurt Vile-lal egy duettalbumot) is megtöltő dalai a berobbantak a legkülönbözőbb toplistákra, sőt, őt magát Grammy-re jelölték. A legjobb hír volt tehát, amikor kiderült, hogy fellép Budapesten is. Csodálkoztunk is, hogy nem telt meg teljesen az Akvárium egy – ma már – ekkora névre, de ez legyen mindenki baja, aki nem jött el.

Ugyanis ez a csaj csodát tett. Kijött két társával, a varázslata alá biztos, kemény alapokat biztosító dobos és basszusgitáros kollégákkal, és mindent megmutatott abból, hogy milyen is volt valaha, és milyennek kellene ma is lennie a rock and rollnak.

Máté Péter

Mert, amit láttunk, arról beugorhatott Patti Smith és a Nirvana (az nagyon), időnként a Clash, a Ramones is. A punk lehengerlő dinamikája és a pszichedelia elszállása. Ez a pólós, pengető nélkül gitározó csaj berohangálta a színpadot, a közönséghez nem sokat szólt (kb a mindenki jól vanra és a köszönömre terjedt a verbális kommunikáció), de minden rezdülésével együtt élt velünk.

Majdnem számonként cserélgette a gitárját, hiszen amit művelt a hangszerrel, azt nem köszönik meg a legerősebb húrok sem. És akkor erről meg az jutott eszünkbe, hogy a gitárhoz való hozzáállása időnként valami olyasmi, mint amilyen Jimi Hendrixé volt, máskor a nagy punkhősöké.

Máté Péter

Voltak pillanatok, amikor egy konkrét punkkoncerten érezhettük magunkat, például a bő egy órás főblokkot lezáró Charity és Pedestrian at Best zúzásnál, máskor hagyta kicsit pihenni az egyre hálásabb közönséget a zseniális Deprestonnal, a Need a Little Time-mal (igaz végén azért ezeken is volt egy-két csavar), vagy az első ráadásban a - Kurt Vile-lal a közös lemezükre írt – egy szál gitáros Let It Góval.

De amúgy is végig ezzel a dinamikaváltással operált a dalokon belül (és akkor itt megint citáljuk elő a Nirvanát, ahol ugye általában úgy épültek fel a számok, hogy a ritmus-basszusra lecsupaszított részekre robbant rá a torzítós zúzda – ezt a sémát sokszor használja Barnett is), és a koncert programjának összeállítása során is.

 

Máté Péter


De nem érdemes itt sokat okoskodni, vagy megfejteni a titkot: ez a csaj egyszerűen tele van energiával, iróniával, látszik, hogy élvezi, amit csinál, és mindez átragad a közönségre.

Ahogy a Rolling Stones (ja igen, Keith Richards hanyag-elegáns gitárjátéka is felsejlett időnként) énekelte valamikor: It’s Only Rock And Roll But I Like It.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!