szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem döntötte meg a tavalyi látogatócsúcsot, sőt, idén a tavalyi nézőszám alá ment a Sziget Fesztivál. Nem ez volt minden idők legjobb szigetes line-upja, de minden napra jutott néznivaló. A Sziget továbbra is sziget a magyar popkulturális térképen, és ez továbbra is egyszerre jó és zavarba ejtő. Aludtunk rá kettőt, most összegzünk.

Sziget 2019
Ed Sheerannel nyit, és a fesztivál történetének legdrágább zenekarával, a Foo Fightersszel zár az idei, szám szerint 27. Sziget. Ennek megfelelően az első és az utolsó napra is teltházat várnak a szervezők. De minket az is érdekel, hogy mi lesz a kettő között. Ott leszünk, kövesse velünk ezt az egy hetet!
Friss cikkek a témában

2017-es útelágazódás és a 2018-as visszaerősödés után akár azt is mondhatnánk, hogy tulajdonképpen eseménytelen évet zárt a 2019-es Sziget Fesztivál. Persze nem mondhatjuk, mert ott van az a bizonyos első nap, ami felvet kérdéseket. S persze van még más említenivaló is. De várjunk egy kicsit, indítsunk némileg hátrábbról.

A két évvel ezelőtt brit-amerikai többségi tulajdonosok kezébe került cég a csúnya 2017-es Sziget-betlit egy évvel később igen erős fellépőlistával orvosolta. Valójában nem is történhetett ez másképp, hiszen egy olyan nagy rendezvény, ami a jegyvásárlóinak jelentős részét nem a honi piacról, hanem Európából reméli, egész egyszerűen

nem engedheti meg magának, hogy kizárólag az úgynevezett „Sziget-fílingre” bazírozzon. A konfetti és a buli mellé kontentre is szükség van.

A Sziget, ha idén nem is rántott össze olyan impresszív felhozatalt, mint tavaly, 2019-ben is iparkodott, üzembiztosan hozta azt a tartalmat, ami egy ilyen nagyságú, piaci pozíciókkal és ilyen ambíciókkal rendelkező fesztiváltól elvárható. A felállás maradt a régi: az igazi izgalmakat és a legfinomabb jutalomfalatokat ebben az évben is a Mastercard Stage By A38, köznyelvi nevén az A38 sátor hozta (bár tegyük hozzá, az A38 színpados kínálat is volt már erősebb, mint idén).

©

A világzene mint súlyponti elem végképp eltűnni látszik a fesztiválról – igaz, van world music helyszín, de a korábbi Világzenei Színpad helyett csak egy Global Village nevű kisebb programhelyszínen láthatunk ilyen típusú produkciókat.

Tavaly azt írtuk, a magyar közönség visszatért a Szigetre: ez az idei évre is igaz, de az is, hogy ez a fesztivál továbbra is zárvány a hazai popkulturális rendezvényporondon. Elsősorban nem a magyar nézőkről és nem a magyar nézőknek szól a Sziget. A már említett felhozatal sem feltétlenül (zárójel: az továbbra is mulatságos – nem: elképesztő –, hogy még a nagyszínpados fellépők jelentős része sem fér fel hazai tévés-rádiós médiafelületekre), a jegy- és az étel-ital árak meg nagyon nem.

Ahol egy pizzaszelet több mint egy ezres, egy lángos meg két ropi, azt a helyet nyilvánvalóan nem a magyar pénztárcák számára találták ki.

Ilyen értelemben az sem meglepő, hogy magyar zenekarokat a Dan Panaitescu Nagyszínpadon mutatóban láthatunk, meg persze ott a Petőfi Rádió Színpad, ahol az egyébként több ezer ember előtt zenélő hazai együttesek/előadók jóval kisebb közönség előtt játszanak. Tulajdonképpen – és ebben nincs semmi cinizmus – inkább az a meglepő, hogy játszanak még magyar fellépők a Szigeten.

A Sziget már jó ideje elemelkedett a magyar fesztiváltérből. A helyén ott a VOLT, meg a soproni csúcsfesztivál mögött nyomuló további nagyok, a Campus, a Sound, a SZIN, a Strand és így tovább. Meg a rétegigényeket kielégítő, de egyre profibb kicsi-kézművesek, a Kolorádó meg a Bánkitó, valamint a bölcsészfalunapok, a Művészetek Völgye és az Ördögkatlan.

Kádár Tamás
©

Szóval a Sziget játszótere továbbra is a nemzetközi piac. „Az új tulajdonosi kör folyamatos növekedést vár el tőlünk, ez nem meglepő”, mondja Kádár Tamás, a Sziget ügyvezető igazgatója, aki azt is hozzáteszi, a fesztivál nem hozta a tavalyi látogatószámot (ahogy a cég, azaz a Sziget Kft. egésze összes fesztiváljával sem tudta hozni a tavalyi bevételi számokat). „Minden bizonnyal marketingterületen kell majd belehúznunk – mondja Kádár –. a hosszú jegyeinket, azaz az öt- és hétnapos bérleteket kell majd jobban értékesítenünk”.  Világos, értelemszerűen ezek a termékek biztosítják a fesztivál stabilitását.

Pedig tudott volt, hogy az idén másfél millió euróval többet költöttek a Sziget-fellépőkre, ennek jelentős részét a Nagyszínpad, azon belül is az utolsó nap (a Twenty One Pilots és a Foo Fighters) vitte el. Érzékletesen:

augusztus 13-ra annyi pénzt költöttek el, mint 2016-ban a Nagyszínpad összes fellépőjére.

Twenty One Pilots
©

Ami pedig az első (Ed Sheeran-)napi tumultuózus jeleneteket illeti, Kádár szerint a beengedés kifejezetten gördülékenyen ment (igen, ezzel nekünk sem volt gondunk), de úgy látja, a nézők kijutása sem hagyott kívánnivalókat maga után (ebben nem teljesen értünk egyet vele).

„Egy tizenkétezres arénakoncert után egy óra a kijutás ideje, ehhez képes nem teljesítettünk rosszul” – mondja Kádár. És hogy be lehet-e engedni ennyi (95 ezer) embert a Szigetre? Kádár szerint – aki azt is hozzátette, nem ez volt az első ilyen nézőszámmal lement telt házas Sziget-nap – ennyi a katasztrófavédelem által engedélyezett plafon.

©

Ismét rákérdeztünk a K-híd szintén sokat tárgyalt statikai problémájára, arra, hogy az Ed Sheeran-koncert utáni éjszakán a normálisnál sokkal jobban kilengett az egyébként ipari műemlék-státuszban lévő 120 tonnás monstrum. Kádár azt mondja, a főváros tulajdonában lévő építmény felújítására évek óta készen állnak a tervek – leginkább arról van szó, hogy a jelenlegi vázat megtartva, továbbra is autós-gyalogos hídként újítanák fel a Sziget emblematikus bejáratát, de volt ötlet, mely szerint egy teljesen új hidat húznának fel, esetleg csak a gyalogosforgalom számára (hiszen az autós teherforgalmat a közeli H-híd biztosítja).

Idén sem szerettük a port, idén sem esett jól, hogy néha azt éreztük, a kevesebb kicsit, sőt sokkal több volna. És akkor itt most nem régiszigetezünk és nem is régenmindenjobbvoltozunk – a szabadság szigetén a szabadságot talán eggyel jobban élhetnének meg, ha tényleg több lenne a szabad tér, ha nem feltétlenül érne az egyik valami a másik akármibe, ha nem szólna onnan is valami teljesen irreleváns gépzene, ahonnan egyáltalán nem kellene.

Viszont bírtuk, hogy a Sziget nagy erőkkel tolja a zöld tematikát. Hogy többek közt Jane Goodall felléptetésével, a repoharakkal, a papír szívószálakkal, a fenntarthatóság felé mutató többirányú kommunikációval, a műanyag cuccok korlátozásával (és így tovább) a rendezvény társadalmi felelősséget vállal és példát mutat. Szerettük, hogy idén kifejezetten flottul (az elmúlt évek összehasonlításában minden eddiginél gördülékenyebben) lehetett bejutni a Szigetre.

Jane Goodall
©

Jó, hogy még mindig van Csónakház és fasírtos zsemle; lassan afféle Sziget-skanzennek is ki lehetne nevezni azt a szegletet, már csak az kéne, hogy mutatvány-patkányos punkokkal és -tarhálókkal, meg kannás bor-kóstolással dobják fel a spontán retró-csomósodást.

Végül is a Sziget már történelem, amihez különféle generációknak más és más a viszonya. A kevés még mindig vállalható história egyike ennek az országnak az elmúlt 25-30 évéből.

Cikkeinket a 2019-es Szigetről itt olvashatja.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gyükeri Mercédesz Kult

Foo Fighters a Szigeten: így nem lettem most sem rajongó

Erős kezdés után nem kevésbé erős volt a Sziget lezárása: tűzijáték helyett Dave Grohl zenekara, az amerikai rockzene egyik legnagyobb sztárja, a Foo Fighters zenélt két és fél órán át, épp mielőtt lecsapott volna a vihar. Talán az kicsit izgalmasabbá tette volna a gigakoncertet.

Németh Róbert Kult

Jött, láttuk és megfejtettük Ed Sheeran titkát a Szigeten

Azok után, hogy aktuális turnéjával csúcsot döntött, a Szigeten (és a Szigetnek) is feljebb rakta a lécet a mai könnyűzene vörös üstökű hőse. Minden idők legnagyobb szigetes közönsége előtt zenélt a szomszédsrác. Ott voltunk az elképesztő tömegben.

Retro húrokat penget ez a Ferrari-alapú új sportkocsi

Retro húrokat penget ez a Ferrari-alapú új sportkocsi

Marabu Féknyúz: Orbán bábszínháza

Marabu Féknyúz: Orbán bábszínháza

A Vasfüggöny utolsó áldozata éjfekete Trabanttal érkezett Magyarországra

A Vasfüggöny utolsó áldozata éjfekete Trabanttal érkezett Magyarországra