Három fiatal magyar animációs rendező, akire érdemes lesz odafigyelni 

Az első magyar Oscar-díjas animációs rövidfilm, A légy (1980) és a Macskafogó (1986) óta nehéz nem úgy tekinteni az animációra, mint a magyar filmgyártás egyik megkerülhetetlen részére. Hogy mennyire tehetséges animátoraink vannak, azt jól példázza Buda Flóra Anna francia támogatással megvalósult, számos nemzetközi díjat besöprő 27-jének tavalyi sikere. Most pedig rövid időn belül két alkalommal is előtérbe került a műfaj: októberben a Friss Kakas Animációs Filmnapok főszereplője volt a magyar animáció, november végén pedig 22. alkalommal tartják Budapesten az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivált. Ebből az apropóból mutatunk be három friss magyar animációs rendezőt és munkájukból némi ízelítőt. 

  • Mátrai Anna Mátrai Anna
Három fiatal magyar animációs rendező, akire érdemes lesz odafigyelni 

Az utolsó dobás 

Rendező: Tőkés Anna 

Az utolsó dobással egy olimpiára készülő ritmikusgimnasztika-csapat életébe pillanthatunk bele. A főszereplő, Kata kezdetben lelkesedett azért, hogy csapatával közösen olimpikonná váljon egy nap, ám kitartása egyre csökken a rá nehezedő nyomás hatására, amit az elnyomó edzői magatartás még elviselhetetlenebbé tesz számára. Tőkés Anna filmje egyszerre szól megfelelési kényszerről és mutatja be a sportvilágnak azt a részét, amely többnyire rejtve marad a sportrajongók előtt: az edzői túlkapásokat. A filmbeli edző karaktere ezeknek a túlkapásoknak a megtestesítője. 

Az utolsó dobás szerepelt már a Szarajevói Filmfesztiválon, és idén bekerült Manchesteri Animációs Filmfesztivál, valamint a Londoni Animációs Filmfesztivál programjába is.  

Üvegház 

Rendező: Sárdi Katalin 

A háromszereplős animáció egy forgatás történetét meséli el. A két színésznő és a rendező is metaforikus megjelenítése mindannak, ami a rendezőben zajlik egy-egy alkotói folyamat alatt. A filmen belüli film két színésznője az Üvegház rendezőjének két alkotói oldalát szimbolizálja: az alkotni vágyót és a szigorúbb, feladatokat előtérbe helyezőt, és rajtuk keresztül nyerünk bepillantást abba, hogy milyen utat jár be a művész, mire elkészül a filmmel. A rendező pedig – ahogy ezt a film alkotója is megerősítette – egy ponton a kiégéssel azonosítható. 

GLASSHOUSE (2024) Trailer – Animated Short Film

TRAILER ENG The glasshouse is a metaphorical space in the head of an artist, in which the characters symbolize different feelings and thoughts towards creation. These characters meet up to shoot a film (make art), however the process leaves an unexpected impact on each of them.

Sárdi Katalin filmjének hangulata megidézi a nyolcvanas-kilencvenes évek neonvilágát, miközben a korszak japán animéinek hatása (mint a Revolutionary Girl Utena) is felsejlik a karakterábrázoláson. 

Fülig szerelem 

Rendező: Balogh Mirjana 

Képzeljünk el egy világot, ahol minden egyes szakításnál meg kell válnunk valamelyik testrészünktől. Mégpedig attól, amelyet a partnerünk választ, cserébe pedig megkapjuk az ő testrészét. A film főhőse a szakításaival már számos testrészét elcserélte, köztük az egyik fülét, amely egyszer csak metafora lesz a filmben. A főszereplő ugyanis egyszer csak meglátja a saját fülét egy idegen lányon, akibe beleszeret, és a segítségével elindul az önelfogadás útján. 

Fülig szerelem / Wish you were ear by Balogh Mirjana teaser

Uploaded by Mirjana Balogh on 2024-10-28.

Balogh Mirjana egy idézetből indul ki a film alapgondolatát illetően, amely így szól: másnak kölcsönbe, míg önmagunknak örökbe adjuk magunkat. Ennek nyomán keresi a választ, arra miként változtatnak rajtunk a kapcsolataink, az ezzel járó változást pedig hogyan válik a részünkké, és hogyan tudjuk elfogadni azt.