Díjfizetéses autóforgalom London belvárosában
Péntek az utolsó olyan hétköznap, amikor ingyen lehet behajtani London tágabb értelemben vett belvárosába: hétfőtől Ken Livingstone főpolgármester rendelete értelmében kezdetét veszi a világ eddigi legnagyobb városi forgalomkorlátozási kísérlete. A belvárosi autóközlekedésért fizetni kell, a fizetési módok között internetes, emelt díjas sms-es díjfizetés is szerepel.
A közlekedési "forradalom" lényege: a Hyde Parktól a Tower Bridge-ig terjedő, 8 négyzetmérföldes körzetbe munkanapokon 5 fontért - csaknem 2 ezer forintért - lehet csak négy- vagy többkerekű, benzin- vagy dízelmotorral hajtott, magántulajdonú járművel behajtani reggel hét órától este fél hétig.
Az ötfontos díj naponta tetszőleges számú behajtásra jogosít, de este 10 óráig mindenképpen ki kell fizetni az összeget, különben azonnal 10 fontra emelkedik a tarifa. Ha az autós éjfélig sem fizet, 80 fonttal adósa Nagy-London tanácsának. Három ki nem fizetett 80 fontos számla után az autóra kerékbilincs kerülhet, sőt el is szállíthatják a kocsit.
A bilincs eltávolításáért, illetve a kocsi szállítási díjáért a hatóság 170 fontot számláz, és elszállítás esetén még napi 15 font tárolási költséget is felszámol. Fizetni viszont a zóna határainál nem lehet. Lehet viszont előzetesen vagy utólagosan - az este 10 órás határidőt nem feledve - interneten, telefonon, mobiltelefonról egy megadott számra küldött sms-sel, illetve benzinkutaknál és újságárusoknál.
Az autók rendszámát és típusát az övezet határán és belterületén felszerelt hétszáz kamera, valamint tíz mozgó felvevőegység rögzíti. A több százmillió fontért kiépített rendszer az előzetes számítások szerint évi 130 millió - napi félmillió - font bevételt hoz; ezt az összeget a polgármester ígérete szerint a londoni tömegközlekedés fejlesztésére fordítják. A fő cél azonban a londoni belváros autóforgalmának 10-15 százalékos csökkentése. A bírálók szerint a díj főleg a munkába kényszerből - például háromműszakos munka miatt - autóval járó, alulfizetett alkalmazottakat érinti súlyosan, akik évente akár egyhavi bérüket is a "dugódíjra" költhetik.
A Munkáspárt hagyományos balszárnyát képviselő, a jelenlegi neoliberális Labour-irányzattal szembefordult Ken Livingstone-t független jelöltként választotta 2000-ben London a thatcheri időkben tetszhalálra ítélt, majd a Munkáspárt 1997-es választási győzelme után feltámasztott nagy-londoni tanács élére. (MTI)