London: nem okozott zavart a belvárosi autótarifa
Alig fél nappal elindulása után az üzemeltető társaság sikeresnek ítélte a London belvárosában bevezetett közlekedés-adóztatási rendszert. Hétfőn reggel 8 óráig 34 ezer autós vásárolta meg az 5 fontos belépőjegyet a belvárosba, s a változás nem okozott fennakadást a brit főváros közlekedésében.
A hétfő reggel 7 órától életbe lépett rendszer lényege, hogy csökkentse London belvárosának forgalmát: a rengeteg autó miatt itt az utóbbi években már 15 kilométer/óra alá csökkent az átlagos közlekedési sebesség. Mától azok az autósok, akik a belváros felé veszik irányukat, csak napi 5 fontos (közel 2000 forint) adó megfizetését követően hajthatnak be a város szívébe, s 800 kamera figyeli, hogy a belvárosban közlekedő autósok valóban megfizették-e a belépődíjat. A behajtásért reggel 7 és délután fél 7 között kell csak fizetni, hétfőtől péntekig. Amennyiben valaki este 10 óráig nem fizeti meg az 5 fontot, a díj a duplájára emelkedik, majd éjfélt követően akár a 80 fontot is elérheti.
Michele Dix, a rendszert üzemeltető társaság igazgatója szerint az összes fizetési csatorna - telefonos hívóközpont, internet, bolthálózat, mobiltelefon - jól működik - írja a CNN. Ken Livingstone londoni polgármester - akinek széke sokak szerint a fizetős rendszer sikerességén múlik - a forgalomirányító központból szemlélte a belvárosi forgalom alakulását. Livingstone úgy véli, csak a lakosság tiltakozása miatt lehetnek problémáik, de szerinte legkésőbb húsvétig mindenki megérti a rendszer bevezetésének szükségességét. "A kérdés soha sem az volt, hogy maga a technológia jó-e, hanem hogy az emberek tolerálják-e" - mondta. Közvélemény-kutatási adatok azt mutatják, a londoniak 56 százaléka támogatja, 42 százaléka ellenzi a rendszert.
Paul Watters, az Automobile Association elnöke ugyan elismerte a CNN-nek, hogy a rendszer valóban sok autóst tart távol a belvárostól, ám ennek nagy ára is van: a belvárosi cégeknek fontmilliárdokba kerül majd, hogy sokan fogják elkerülni a város belső negyedeit.