szerző:
hvg.hu

A Magyar Televízió pár hete jelentette be, hogy szeptembertől elindítja digitális földi sugárzású csatornáját M3 néven, és ezzel egy időben kísérleti jelleggel a közszolgálati csatornák digitális sugárzása is megkezdődik.

A DVB (digital video broadcasting) rövidítés hamarosan csaknem olyan széles körben válik ismertté Magyarországon, mint maga a TV (televízió). A képi tömegkommunikáció ugyanis újabb fejlődési fokával fog megjelenni a hazai piacon, s kezdetét veszi a digitális tévézés. Ez amellett, hogy számos interaktív szolgáltatást kínál – például egy élő közvetítésnél válogatni lehet a különböző kamerák által felvett képek között, vagy különböző nyelveken jeleníthető meg kísérőszöveg, lekérhetők a filmek szerzői adatai, a sportesemények adatai még a verseny közben (mennyi volt Baumgartner Zsolt utolsó körideje a Forma 1-ben, stb.) – tökéletes képminőséget, s CD-minőségű hangot is kínál.

Amennyiben az MTV - terveinek megfelelően - szeptembertől sugározni kezdi az M3 műsorát, úgy ez a csatorna lehetne az első hazai, kizárólag digitálisan sugárzott program. Bár az adatok továbbítására használt formátum gyakorlatilag megegyezik a műholdról már ma is fogható digitális csatornákkal, ha a DVB-T hazánkban is elindul, akkor a háztartásokban tető- vagy (kellő technikai adottságok mellett) akár szobaantennával is foghatóak lesznek a jelek. Az a fogyasztó, aki kevésbé fogékony a műszaki újdonságokra és az említett kép- és hangminőség hidegen hagyja, csak annyit fog érzékelni a technológia váltásból, hogy bizonyos idő elteltével gombamód kezdenek szaporodni az általa is fogható TV csatornák. A digitális műsorfolyam ugyanis lehetővé teszi, hogy egyetlen frekvencián a jelenlegi egy műsor helyett akár 4-5 csatorna is helyet kapjon, így a jövőben a rendszer kiépítéséért felelős Antenna Hungária tervei szerint akár 200 program is elérhetővé válhat – írja piaci elemzésében a ReklámOK marketingkommunikációs folyóirat.

Az új technológia bevezetésének azonban a nézők számára is ára van. A ma kapható tévé-készülékek döntő többsége ugyanis nem képes feldolgozni a digitális jeleket. Ezért egy átalakítóra, az úgynevezett Set-top-box-ra van szükség, amely az analóg tévék számára is kezelhetővé teszi az adást. Mostanában egy közepes minőségű dekódert 25-50 ezer forint között kínálnak a híradástechnikai üzletek, de márkától és szolgáltatásoktól függően az ár akár 200 ezer forint is lehet. Természetesen már beszerezhetők a digitális adás vételére önmagukban is alkalmas készülékek, de ezek szinte kizárólag a digitális műsor vételére alkalmasak, a hagyományos analóg csatornák jeleit nem képesek fogadni. A ReklámOK kérdezősködése során egyetlen kétnormás készülékre bukkant csak, amelynek ára közel 700 ezer forint volt. Egy hasonló kaliberű analóg készülék ára valamivel félmillió forint felett van. Jobb megoldás tehát a set top box beszerzése.

Nyugat-Európa több országához hasonlóan a digitális tévézés meghonosítását az állam Magyarországon is támogatni fogja. Becslések szerint az országos, 15-20 csatornás rendszer kiépítése 20 milliárd forintba kerül majd.

Hazánkban a digitális műsorszórás elterjedése komoly változásokat ígér a média- és a reklámpiacon. Rövid időn belül négy csatorna tulajdonosa is új program indítását jelentette be. A sort a Viasat3 Explorer csatornája nyitotta, majd nem sokkal később a Filmmúzeum főzéssel foglalkozó programja, a TV2 nőket célzó csatornája és a Sport1 által tervezett technikai sportokkal foglalkozó Sport2 csatornájának ötlete került elő.

A magyar háztartások televízió ellátottsága elérte a maximumot, ami egyben azt is jelenti, hogy az új típusú technológia nem tud több nézőt a képernyő elé vonzani. "Azt gondolom, hogy a csatornák ugyanazt a nézőszámot osztják szét. Így nem hiszem, hogy szignifikáns hatása lehetne a nézettségre, bár már ma is látható egy 10 százaléknyi, nagyon sok csatornából álló portfólió, mely megtalálható az országos csatornák nézőtábora mellett, ez pedig nem nevezhető kevésnek. Ám ha valóban digitális műsorszórásról beszélünk, akkor annak rugalmassága könnyebben elkerülhetővé teszi a reklámokat, ami nem vonzza majd a hirdetőket. Ez pedig felveti azt a kérdést, hogy az induló csatornák képesek lesznek-e olyan bevételekhez jutni, hogy minőségi műsorokat készíthessenek?" – tette fel a kérdést a ReklámOK-nak nyilatkozó Somlói Zsolt, a Mindshare médiaügynökség ügyvezető igazgatója, aki legfeljebb egymilliárd forintosra taksálta a digitális tévék hirdetési bevételeinek lehetséges nagyságát.
Csak és kizárólag dízel: itt a 347 lóerős új Audi S5

Csak és kizárólag dízel: itt a 347 lóerős új Audi S5

Mégis miért hisszük, hogy a ház előtti parkolás alapvető emberi jog?

Mégis miért hisszük, hogy a ház előtti parkolás alapvető emberi jog?

Kordonok között engedné csak a Budapest Pride-ot a rendőrség

Kordonok között engedné csak a Budapest Pride-ot a rendőrség

Május 6-án indul az új Takarékbank

Május 6-án indul az új Takarékbank

Nem nyugszanak az E.ON nevével visszaélő csalók

Nem nyugszanak az E.ON nevével visszaélő csalók

Jól megbonyolítják az olimpikonok napirendjét Tokióban

Jól megbonyolítják az olimpikonok napirendjét Tokióban