szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elmúlt három évben rekordszintet ért el a gyermekkori elhízás. De ki a felelős, s mit tehetünk ez ellen? A gyermekkori túlsúlyosság sikeres megelőzését és kezelését otthon kell elkezdeni, így itt az ideje, hogy változtassunk étkezési szokásainkon.

A tudatosság általános érvényűvé vált életünk szinte minden területén, ám hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, amikor étkezési szokásainkról van szó. Hogyan nyerjük vissza az egészségünk irányítását és következésképpen gyerekeinkét? Bármilyen meglepő, mindössze önkontroll kell, nézzünk magunkba, s változtassunk bátran rossz szokásainkon. Összegyűjtöttünk öt módszert, amelyek segítenek szembeszálni az elhízással.

1. A testsúly családi ügy

A tudatos táplálkozást tanulni kell
© Stiller Ákos
Annak érdekében, hogy egészséges étkezési szokásokra szoktassuk gyermekeinket, időt kell szánnunk a megfelelő táplálkozási szokások tökéletesítésére és tanítására. Mik a tudatos táplálkozási szokások? Egyszerűen fogalmazva: megszokott döntések, amiket az étel kiválasztásakor az adott étellel kapcsolatos ismereteink alapján hozunk. Minél jobban ismerjük a számunkra elérhető ételeket, annál jobb döntést hozhatunk. A csomagoláson feltüntetett összetevők tanulmányozása kezdetnek nem is rossz, de itt még ne álljunk meg. Tudjunk meg többet azokról az összetevőkről, amelyek teljességgel ismeretlenek. Ráadásul ott vannak az adalékanyagok is, amelyek alapos tanulmányozása is ajánlott. Az interneten fellelhető leírásokból könnyen kitalálhatjuk, mit is eszünk, illetve ezek milyen következményekkel lehetnek a családunk tagjaira. Fontos, hogy egyénileg és családként is végezzük a kutatást. Tanuljunk együtt, kezdjük korán.

2. Ne csapjuk be a testünket

Mindenki öregszik, de kizárólag saját szokásainkon múlik, hogyan lépünk át az öregkorba, és szülőként hogyan segíthetünk gyerekeinknek, hogy ők is elérhessék ezt a kort. Felelősséget kell vállaljunk testünk állapotáért. Az öregedés nem feltétlenül kell azt jelentse, hogy a testünk felmondja a szolgálatot, vagy legalábbis nem idejekorán. Megfelelő étkezés, napi testmozgás és egyéb tevékenységek segítenek életerőnk fenntartásában, amit a gyerekeinknek is megtaníthatunk, s ha már elég idősek hozzá, vonjuk be őket is az általunk végzett testmozgásba. Inkább a szabadban töltsenek több időt és ott kapcsolódjanak ki, mint a tévé előtt. Saját maguk fogják megtapasztalni, hogy a testünk csak ritkán hagy cserben minket, mi viszont gyakran hagyjuk őt cserben, ha szükségeinek nem teszünk eleget.

3. Ismeretlen terület a konyha?

Akár mindkét szülő dolgozik, akár egyedülálló szülő vezeti a háztartást, az eredmény ugyanaz. Az ilyen családokban élő gyerekek számára a konyha jószerivel ismeretlen fogalom, amikor alapvető főzési ismeretekről esik szó. Ez hová vezethet? Felnőve gyorséttermekre és másokra támaszkodnak, hogy ők főzzenek helyettük, ami elhízást és idősebb korban betegségekre való fogékonyságot eredményez. A konyha nem lehet ismeretlen terület sem az egyénnek, sem a családnak. Mutassuk be gyermekeinknek a főzést minden nézőpontból, és miközben bevonjuk őket a folyamatba, segítsünk nekik eligazodni a konyhában. Nemcsak az egészséges táplálkozás fontosságát és az ételek elkészítését fogják megtanulni, hanem a konyhában betartandó alapvető óvintézkedéseket is.

A cikk második része (Oldaltörés)

4. Legyen szórakozás a bevásárlás

Nézzük meg, mit rakunk a kosarunkba
© sxc.hu
Sok szülő számára rémálom a bevásárlás, főleg akkor, amikor a gyerekeket is be kell vonni. Nem egyszerű megőrizni a józanságunkat, amikor, folyton nyaggatnak, hogy “anyu vedd meg ezt, apu nekem az kell!”, és szeretnénk minél előbb túlesni rajta. Mindazonáltal gyakran nem vesszük észre, hogy ezt a fajta viselkedést továbbadjuk a gyerekeinknek, a bevásárlás iránt érzett ellenszenvünk miatt a legkönnyebben elérhetőt, nem pedig a legjobbat választjuk. Ha szokásaink nem megfelelőek, a lehető legrosszabb alapanyagokat fogjuk választani. Kezdetként engedjük meg a gyerekeknek is, hogy részt vegyenek a bevásárlólista elkészítésében. Ne feledjük, hogy a gyerekeket az egészséges élelmiszerek vásárlása felé irányító tevékenység mindig jó dolog. Bátorítsuk őket arra, hogy magas tápértékű élelmiszert válasszanak a heti vagy havi bevásárláskor, és ők is keressék meg ezeket a boltban.

5. Ne siessünk az evéssel

Létfontosságú tudni és megérteni, hogyan is eszünk, és legalább ugyanilyen fontos, mit is eszünk. Nézzünk egy igen egyszerű folyamatot, a rágást. Mennyire fontos megtanítani a gyerekeket az alapos rágásra? Az étel megrágása az emésztési folyamat első lépése. A nyálban található erőteljes enzimek az ételt már a szájba kerülés pillanatában elkezdik lebontani. Ha csak felületesen rágjuk meg az ételt, akkor az nagy darabokban jut át az emésztőrendszeren. Az alapos rágás az egyetlen módja annak, hogy olyan kis darabokra őröljük az ételt, amekkorából az emésztőrendszer a lehető legtöbb tápanyagot tudja kivonni. Szokjunk le a stresszes körülmények között történő étkezésről. Tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy este 7 óra előtt vacsorázzunk. Csak így tudjuk erőnket visszaszerezni, és a testünk is így képes gyógyulni a napi tevékenységek után, nem pedig egy teli gyomorral viaskodva.

Ezekkel a lépésekkel előzhetjük meg, hogy gyerekeink túlsúlyosak legyenek. Ideje a megelőzésen dolgozni, nem pedig a következményekkel harcba szállni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Tech

Minden második európai túlsúlyos

Minden második európai ember túlsúlyos, s minden ötödik kórosan kövér, ám világjelenségről van szó, amelynek két fő oka az élelemhez való korlátlan hozzáférés és a testmozgás hiánya - hívták fel a figyelmet a gasztroenterológusok európai tanácskozásán.

MTI Plázs

A túlsúlyosoknál gyakoribb az asztma

A túlsúlyos vagy kövér emberek esetében az asztma kialakulásának esélye 50 százalékkal nagyobb, mint a normális testsúlyúaknál - mutatták ki nemrég amerikai kutatók.

MTI Plázs

Túlsúlyos gyerekek: hamarabb öregszenek?

Egy új vizsgálat szerint már a kövér gyerekek is olyan szívelváltozásokat mutatnak, amilyenekről korábban az orvosok azt hitték, hogy csak felnőttkorban, hosszú ideje fennálló súlytöbblet következtében jelennek meg.