szerző:
HavariaPress
Tetszett a cikk?

180 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal két multinacionális kozmetikai cég hazai érdekeltségét, az általuk forgalmazott ránctalanító és bőrfiatalító készítmények megtévesztő reklámozása miatt - értesült a HavariaPress.

A versenyhatóság szerint a Johnson&Johnson és a Beiersdorf hirdetései minden fogyasztónak biztos hatást ígértek, ám ezt még a saját kutatási eredményeik sem támasztották alá.

A Johnson&Johnson Kft. ellen azért indított vizsgálatot a Versenyhivatal, mert a vállalkozás több termékéről is megtévesztő állításokat tett közzé 2007-2008-ban. Bár a reklámokban feltételes módot használtak, összességében a versenyhatóság szerint mégis azt sugallták, hogy a termék használatával kedvező változás következik be valamennyi fogyasztónál. A vizsgálati adatokból viszont kiderült, hogy a reklámüzenet valótlan volt, s az ígért kedvező változás a fogyasztók egy számottevő részénél nem következett be. Egy másik, babaápolási készítményről pedig kiderült, hogy a reklámjának üzenetét egy 10 évvel korábbi vizsgálat eredménye alapján fogalmazták meg.

Hasonló jogsértések miatt marasztalta el a GVH a Nivea termékeket forgalmazó Beiersdorf Kft-t is. A cég ugyanis az egyik ránctalanítójáról azt ígérte, hogy az folyamatos energiaellátást nyújt a bőrsejteknek, így bizonyíthatóan megelőzi az új ráncok keletkezését; a versenyhatóság által felkért külső szakértő azonban megállapította, hogy ez önmagában nem akadályozza meg a ráncok kialakulását. Egy másik termék reklámja is hasonló, minden fogyasztónak szóló kategorikus ígéretet tartalmazott, de az elvégzett hatékonysági termékteszt azt mutatta, hogy a kategorikus ígéret megalapozatlan. Ráadásul a Beiersdorf egy termékének a kozmetikai hatáson felül kifejezett gyógyhatást is tulajdonított, noha a jogszabályok szerint kozmetikai termékekre ilyen kijelentések nem alkalmazhatók.

Mindezek miatt a GVH a Johnson&Johnson Kft-re 70 millió, a Beiersdorfra pedig 110 millió forint bírságot vetett ki, a fogyasztók megtévesztése miatt. Súlyosbító körülményként értékelték, hogy a kozmetikai piac jelentős szereplőjének számító vállalkozásokról, valamint több termékről volt szó, amelyek ráadásul széles fogyasztói réteget érintenek. Enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a Johnson's Baby termékek kapcsán a vállalkozás önként eltávolította a honlapjáról a megtévesztő kijelentést.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Minden ötödik kozmetikum rákkeltő

Minden ötödik kozmetikai szerben rákkeltő nitrozamint talált a Bajor Egészségügyi Hivatal szúrópróbaszerűen elvégzett vizsgálatai során, és elsősorban a szempillafestékek és a szemceruzák érintettek nagy mértékben - jelentette a Der Spiegel című német hírmagazin online kiadásában.

hvg.hu Plázs

Arcátlan kozmetikusok: meddig mehetnek el?

A kozmetikusnak ma már szinte doktori státusza van, aki mindenre tanácsokat osztogat. De vajon mennyit tudhat egy kozmetikus, és meddig tart a jó tanács? Honnan kezdődik az önbizalom megnyirbálása, csak azért, hogy a kezelésektől függővé tegyék a pácienst?