szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

2003. november 26-án repült utoljára a Concorde, mely 27 éven át, szuperszonikusan szelte át a légtereket.

Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Amy Winehouse és a Concorde. Mi a közös? Mindegyik 27 évesen vonult ki az evilágból. A szuperszonikus repülő 1976 és 2003 között volt forgalomban. Az összefogás jelképeként, illetve annak a szinonimájaként is használják a Concorde-effektust a Wikipédia vonatkozó szócikkelye szerint, ha valamilyen projektbe annyi pénzt beleölnek, hogy már csak a presztízs miatt sem állítják le. A pürrhoszi győzelem gazdaságpszichológiai megfelelője az a szuperszonikus gépezet, ami 27 éven keresztül szelte át a légteret, darabja 23 millió fontba került, és akkora zajt csapott, hogy a kezdeti lelkes megrendelők között a legtöbben elálltak, végül az Air France és a British Airways tartott ki a "baráti egyezség, harmónia, szövetség" névre keresztelt jószág mellett, aminek aztán írási módján is összevesztek.

Egy ideig ezért az angol Concord lett a hivatalos, majd később átváltoztatták a frankofón Concorde-ra. De még így is volt némi különbségtétel: a franciák határozott névelővel la Concorde-nak hívták, míg a britek névelő nélkül használták. (Akárcsak a Ponyvaregény híres párbeszéde a Le Big Mac-ről...)

©

1969-ben szállt fel az első csúcsos orrú gép Toulouse-ban, majd még ugyanebben az évben egy párizsi légibemutatón láthatta először a nagyérdemű az első két prototípust. Légiforgalomba csak hét évvel később került, először London–Bahrein és a Párizs–Dakar–Rio de Janeiro útvonalakon, mert az USA betiltotta saját légterében a hangrobbanás elleni tiltakozások miatt. Ezt azonban nemsokára visszavonták, 1983. január 1-jén állította fel a Concorde a rekordot London és New York közötti 2 óra 56 perces menetidejével a szokásos 7-8 órához képest.

©

A Concorde csillaga 2000. július 25-én a Párizs–New York-járatának több mint 100 fő életébe kerülő szerencsétlensége miatt kezdett leáldozni, de a 9/11 utáni légiközlekedési recesszió végképp betett a Concorde-nak, melynek retúrjegy-árai 6000 dollárra fölé rúgtak, illetékek és adók nélkül.  

[[ YouTube Video (v9bVFkDhGPE) ]]

2003-as utolsó repülése mégis hatalmas embertömeget vonzott, a Heathrow-n külön lelátókat kellett építeni, pár évvel később pedig a britek már kellemes nosztalgiával emlékeztek a 30 év alatt elavuló szuperszonikusra, ami a legjobb brit dizájn díját is elnyerte.

©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!