szerző:
Selmeczi Szonja
Tetszett a cikk?

Ha a ruháink nem hangsúlyozzák ki eléggé a személyiségünket, és valami stílusosabbra vágyunk, fordulhatunk profihoz. Még ajándéknak is jó lehet egy personal shopper vagy egy stylist, aki megmondja, mi áll jól.

Rémlik még az Egy cipőben című film, amiben Cameron Diaz a diszlexiás, semmirekellőnek tűnő Maggie-t játssza – és állandóan ellopja nővére cipőit? Végül Miamiban találja meg hivatását: idős hölgyeknek segít divatosan öltözködni, pénzért. A szakma a valóságban is létezik: a nyugati országokban nagy népszerűségnek örvendenek a personal shopperek.

Angliában például a nagyobb, Oxford streeten is tündöklő ruházati áruházak – a Marks and Spencer, a Debenhams, a John Lewis, a House of Fraser – szakembereket alkalmaznak, akik míg a vásárló a teáját szürcsöli, ők összegyűjtik és bemutatják a hozzá illő ruhákat. A ruhavásárlást az ügyfél igényeihez igazítják: történhet úgy, hogy a shopper az üzletben körbevezeti a vevőt, de sokan kérik a ruhák házhoz szállítását. Ilyenkor a personal shopper házhoz meg, az ügyfél felpróbálja a kiszállított ruhákat és a szakember segítségével választják ki a legcsinosabb darabokat.

Vannak üzletek, amik ingyen kínálják a personal shopper szolgáltatást, és a vásárlás után bármikor újra fel lehet őket keresni. Több üzlet személyi profilt készít a szolgáltatást igénybe vevő vásárlóról, hogy személyre szabott ajánlatokat küldjenek, és a következő vásárlásnál már az ügyfél igényeinek megfelelő kollekciót ajánljanak. Van shopper, aki kifejezetten első gyermeküket váró szülőkre specializálódott: a babakocsitól a ruhákig és játékokig segít a megfelelő holmik begyűjtésében.

Personal shopper vagy személyi stylist?

Magyarországon is vannak már hasonló szolgáltatók. Szemes Nóra például évek óta divattal foglalkozik: korábban modellként dolgozott, most pedig ő látja el tanácsokkal a hozzá forduló, divathoz kevésbé értő embereket. Szolgáltatásai között nem csak stílustanácsadás, hanem gardróbrendezés és közös vásárlás is szerepel.

Segítő kezek - képünk illusztráció
Fülöp Máté

Szemes Nóra úgy látja, mára a personal shopper és a személyi stylist fogalma szinte összemosódott a divatszakmában. Ő magát személyi stylistnak tartja. Szerinte egy personal shopper kevésbé hatékony, mint egy jól megtervezett közös vásárlás. A personal shopper által házhoz vitt ruhákból általában néhány olyan darab van, amit az ügyfél megvásárol, egy közös bevásárlótúra után nem ritka, hogy 50-60 új szerzeménnyel térhet haza az elégedett vásárló.

Miben segít a stylist?

Először érdemes gardróbrendezéssel kezdeni. Ilyenkor a stylist házhoz megy, és együtt nézik át a ruhatárat. Egy ilyen alkalom alatt kiderül, melyik ruha áll jól és miért, illetve melyik darabokat érdemes száműzni a szekrényből. A végén elméleti oktatást is kap az ügyfél, és ha elég nyitott és érdeklődő, ő maga is megtanulja, mit érdemes hordania.

A másik hasznos szolgáltatás a közös ruhavásárlás. Az igények felmérése és a lehetőségek átbeszélése után egy nyolcórás vagy két négyórás túra során komplett ruhatárat lehet összeállítani. A vásárlás során több száz ruhát néznek meg együtt, és ezekből választják ki a legelőnyösebbeket.

Nóra sminktanácsokat nem ad, de ha valaki kéri, szívesen elirányítja a megfelelő szakemberhez. Mivel a legtöbb nő nem felel meg a klasszikus konfekcióméretnek, sok esetben érdemes átszabatni a ruhákat, ilyenkor szokott varrónőt is ajánlani.

Luxus vagy spórolás?

Bár első hallásra egyértelműen luxusszolgáltatásnak tűnik a személyi stylist, rövid matek után kiderül: lehet, hogy jobban meg is éri. „Részben luxusszolgáltatás, viszont hosszú távon befektetés, hiszen ezzel  időt, energiát és pénzt lehet spórolni” – érvel Nóra. Sokan egyébként is elköltenek 200-300 ezer forintot ruhákra, csak kevésbé feltűnő, ha apránként szerzik be az új darabokat, mint amikor egyszerre vásárolnak sokat. Az sem mindegy, hogy az ember többórás bolyongás után 3-4 ruhaneművel tér haza, vagy pedig egy egész napos irányított vásárlás után több garnitúra ruhaszettel gazdagodik. Egy nagybevásárlás alkalmával átlagosan 150-200 ezer forintot költenek az ügyfelek, de 50-700 ezer forint közötti a költési hajlandóság. Akinek kevesebből kell gazdálkodnia, annak is megéri a személyi stylist, hiszen a segítségével 100 ezer forintból akár ötven ruhadarabot is vásárolhatnak turkálóban.

A szolgáltatások árai 25-45 ezer forint között mozognak, de vigyázni kell, ha másnak adnánk ajándékba. Nem mindenki örül, ha mások próbálják megváltoztatni az öltözködési szokásait. Nóra is tapasztalta, hogy azok az ügyfelek, akik ajándékba kapták a szolgáltatását és maguktól nem biztos, hogy igénybe vették volna, eleinte gyakran bizalmatlanabbak vele szemben.

Tévhitek a turkálóról

Nóra kihangsúlyozta, rengeteg tévhit él az emberekben a turkálókkal kapcsolatban. Valójában ugyanolyan ruhaüzletek, csak a ruhák nem méret, hanem szín és típus szerint vannak szétválogatva. Nagy előnyük a plázás boltokkal szemben, hogy olyan darabokat vásárolhatunk, amik nem jönnek szembe másnap az utcán. A legtöbb áru Angliából, Írországból és Skóciából érkezik, így sok olyan márka is képviselteti magát a turkálókban, amik Magyarországon máshol nem kaphatók. Bár az átlagvásárló nem feltétlenül veszi észre, de a klasszikus üzletekben szűk a választék, ezzel szemben a turikban nagyobb eséllyel találunk divatos és hozzánk illő darabokat. A legtöbb helyen olyan ruhákat árulnak, amiket korábban sosem hordtak, sokszor a cetli is rajtuk van. Egyébként első ránézésre meg lehet állapítani, mennyire használt az adott ruha. Nem utolsó szempont, hogy Nyugaton gondolnak a teltebb vásárlókra is: míg nálunk 44-es konfekcióméret felett kínszenvedés csinos ruhát találni, Angliában 46-56-os méretekben is készítenek nőies darabokat.

Kabát másodkézből
Fazekas István

Divatbakik

Öltözködés terén a férfiaknál gyakori hiba, hogy a sajátjuknál egy-két mérettel nagyobbat hordanak, mert azt érzik kényelmesnek. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy hiába drága egy öltöny, nem biztos, hogy jó minőségű, és esélyes, hogy nem is áll jól. Érdemes szakemberrel egyeztetni drága holmik vásárlása előtt, mert ha valaki nem ért hozzá, könnyen rásózzák a méregdrága, de előnytelen darabokat.

A nők általában a testalkatukat és a színtípusukat nem veszik figyelembe, ami az összes többi tipikus hiba kiváltó oka: onnantól borul a minta-, anyag- és stílusválasztás.

Sokan gátlásokkal küzdenek, mert meggyőződésük, hogy az ő alakjukat célszerű nagy leplekkel elfedni. A személyi stylist abban is segít, hogy el merje fogadni az ügyfél a testét olyannak, amilyen. Nóra szerint az elégedettség nem testsúlytól függ, hanem fejben dől el. „Volt olyan ügyfelem, aki 46-os méretben is nagyon vidám és jókedvű ember volt, szerette a testét, és olyan is volt, aki 34-es méretben is teljesen elégedetlen volt magával, mert felszedett másfél kilót.”

A stylist szerint szomorú, hogy a nők itthon nem igazán mernek divatosan, csinosan öltözködni, kerülik a szoknyát és a magassarkút,  mert tartanak attól, hogy idegenek megnézik őket az utcán. „Ha valamit változtatnék az utcaképen, az az, hogy a nők sokkal bátrabban vállalják fel önmagukat, a saját  testüket, a formáikat, és ne higgyenek a reklámoknak. Sokáig dolgoztam a divatszakmában, és egyik modell se úgy néz ki élőben, mint a plakátokon.” Talán meglepő lehet, de a modellek is elégedetlenek a testükkel: ha nem is a méreteikkel vagy arányaikkal, akkor a körmükkel, hajukkal vagy a fogaikkal. „Ne akarjon senki a plakátlányokhoz hasonlítani, ők nem léteznek.”

Kövesse a hvg.hu Élet+Stílus rovatát a Facebookon is!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!