szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem a vásári búcsúba való, mert 3-4 hétbe telik felszerelni, de a 80 méteres szörnyetegen szinte minden automata .

A világ legnagyobb szállítható óriáskereke 80 méter magas és 750 tonna súlyú gigászi acélszerkezet. A Maurer Germen Wheels müncheni vállalat által a Bussink Design tervei alapján épített "szörnyeteg" 74 méter átmérőjű forgórésze két vagy négy fordulatot tud megtenni óránként úgy, hogy 16 utast szállít a 27 gondolájának mindegyikében.

Miközben Münchenben előkészületben van az R80XL típusszámot viselő szerkezet újabb példánya, az első már Pueblában (Mexikó) rója a köröket 2013 nyara óta. A szerkezethez a Siemens szállította a hajtásláncot, és az elektro-, valamint az automatika-technikát is.

Óránként 2-4 fordulattal 80 méter magasságig juttat el
Siemens

A mobil XL-óriáskerekeket nem vidéki vásárokra vagy népünnepélyekre szánták, mert a szerkezet 3-4 hét alatt építhető fel, illetve bontható le, így inkább átmeneti turista-attrakcióként szolgál.

A rendszer egésze a biztonság köré épül, két rendszere is van az esetleges áramkiesések kezelésére, és még arra is figyeletek a tervezők, hogy a kerék mindig súlypontjával lefelé gördüljön, így az utasok a szerekezetből áramszünet esetén is ki tudnak szállni.

A biztonság mellett az automatika a leginkább jelllemző az XL-re, automata a hajtáslátcvezérlés, és automata táplálja vissza a fékezési energiából nyert áramot a hálüzatba.

De az utasok beszállása is automatizálva van: valamennyi gondola állapot-információt küld magáról az üzemeltetőnek, aki a jegyvásárlás alapján a várakozó utasok számát is ismeri. A gondolák így automatikusan úgy állnak meg a beszállításhoz, hogy a kerék mentén mindig optimális súlyelosztás alakuljon ki.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!