szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A világ legrégebbi metrós városaiban időről időre felmerül, mit is lehetne kezdeni az elhagyatott metróállomásokkal és alagutakkal. Londonban egy nyertes ötletpályázat tervezője újra beindítaná a közlekedést az egyik belvárosi szakaszon, de metrók nélkül, két kereken vagy éppen két lábon. Biciklisparadicsomot és gyalogos alagutat álmodott a föld alá.

A „metróbiciklik” a Holborn és Grennpark állomások közötti területen futhatnának. A kerékpáros hálózat illeszkedne a meglévő infrastruktúrához és közlekedési rendszerhez, például úgy, hogy hozzákötnék a Temzén átívelő hidakhoz, gyalogutakhoz.

Az elképzelés szerint a föld alatt is lennének dokkolók azoknak, akik nem saját biciklivel szeretnének az egykori metrók nyomvonalán végigsuhanni.

A gyalogosoknak kialakított részekre kávézót, boltokat, rendezvénytermeket, az útba épített intelligens irányjelzőket és színes fényeket álmodtak a tervezők. Az utak, járdák megvilágításához szükséges energiát maguk az arra járók termelnék, méghozzá a biciklikerekek súrlódásakor valamint akkor, amikor a cipőik talpa a padlóhoz ér.

Az ötlet gazdái azzal érvelnek, hogy a földalatti világ kialakításával megkönnyíthetnék azok dolgát, akik a zsúfolt felszíni utakon nem tudnak akadályok nélkül közlekedni, ráadásul a környezetre is vigyáznának.

A The London Underline nevű terv szerda este szakmai díjat nyert. Arról egyelőre nincs hír, van-e esély a megvalósítására és mikor.

A látványtervek egyebek mellett a The Daily Mail oldalán láthatóak.

Párizsban tavaly Nathalie Kosciusko-Morizet polgármesterjelölt készített terveket a nem használt metróállomások újrahasznosításához: ő például uszodát és szórakozóhelyeket álmodott a föld alá.  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!