Így tekerjük körbe a Balatont
Kaland körbetekerni a Balatont vagy inkább teljesítménytúra? Mire kell különösen odafigyelni és miben lehetünk spontának? Milyen baráti társaságban és milyen gyerekkel nekiindulni? És egyáltalán… milyen körbetekerni Közép-Európa legnagyobb tavát?
Jonatán eddig kétszer tekerte körbe a tavat, először a családjával két nap alatt, majd egy hat fős társasággal három nap alatt. Utóbbi élményei szerint sokkal kényelmesebbnek bizonyult. „Volt idő megállni a nagyobb városokban egy fagyira vagy sörre. Nagyon kényelmesen körbe lehetett érni, a nem túl edzetteknek sem jelent túl nagy kihívást.”
Viktória kétszer biciklizte körbe a Balatont, ő is három nap alatt kerülte meg a tavat, mindkét csapattal ugyanazt a menetrendet követve: kora reggel indultak, hogy az aznapra kijelölt célt kora délutánig megtehessék. Érkezés után pedig már csak szabad strandot kellett találni, majd egy kis esti borozás után jöhetett a jól megérdemelt pihenés.
A szállás lehet spontán is
Vikiék volt, hogy szállást sem foglaltak előre, ám a pontos előretervezés mindig fontos volt. Minden nap eldöntötték, hogy körülbelül hány kilométert mennek, de volt, hogy más tényezőket vettek figyelembe, például egy jó borászat meglátogatását. Ha valaki mégis egy kicsit céltalanabbul szeretne tekerni, akkor is érdemes utánanézni annak, hogy hol vannak jól kiépített biciklis pihenőpontok és minimum azokhoz igazítani a távokat.
A szállás Jonatánéknak sem jelentett fejtörést: „Balaton körül millió számra vannak szállodák és panziók, mindenki talál magának az igényeinek és pénztárcájának megfelelőt. Mivel mindenhol csak egy-egy éjszakát töltöttünk, ezért nem voltak nagy igényeink.”
Kis program is lehet
Ám nem muszáj több napos programot szervezni a Balaton körül, vallja Éva, aki férjével régóta ugyanazt az utat teszi meg. Autóval szállítják a biciklit, amivel az akarattyai körforgalomnál parkolnak le, majd Kenese felé tartva Tihanyig tekernek, ahol komppal mennek át a déli oldalra. „Ez kis kör, csupán 90 kilométeres. Kényelmesen meg lehet csinálni körülbelül négy-öt óra alatt, egynapos programnak remek. Nyáron vannak szabadstrandok is, ahol közben lehet fürdeni. Ráadásul viszonylag kiegyenlített a terep, a hobbikerékpárosoknak, akik nincsenek emelkedőhöz szokva, jó program."
Átnézett kerékpár, fél egészség
A túra előtt kiemelten fontos, hogy figyeljünk kerékpárunkra. Megéri elvinni egy szervízbe, hogy ott tüzetesen átnézzék, ám ha mégis saját kezűleg vizsgálnánk át a biciklit, a lehető legalaposabban kell eljárni, mondja a magát országúti bicajosnak valló Zoli.
Át kell forgatni a gumikat, ellenőrizni kell a vágásokat, lyukakat, csavarokat, amik defektet okozhatnak – ez különösen fontos a balatoni úton, ahol elég gyakoriak az út minősége miatt a defektek. Figyelni kell, meg van-e a pótbelső, a foltozókészlet, a minipumpa. Emellett ellenőrizni kell az első és hátsó fékeket, a lámpát, meg kell olajozni a láncot lámpát ellenőrizni, ki kell próbálni a váltót és a lehető legjobban beállítani a nyerget, hiszen hosszú útra készülünk.
Ha mindent rendesen ellenőriztünk, az útra elég lesz a kis kerékpáros készlet, csavarhúzóval és különböző imbuszkulcsokkal.
Bicikli online
Ám van más megoldás is, amivel elkerülhető az otthoni hosszas ellenőrzés. Miután Jonatánék úgy vélték, hogy a biciklik elszállítása a Balatonig túl körülményes, így inkább online foglalták le azokat.
„Jó bicikliket kaptunk, nem kellett foglalkoznunk a lámpákkal, szervízeléssel, sőt még bukósisakot és védőmellényt is adtak mellé. Viszont ezek egységes biciklik, a saját biciklimmel kicsit kényelmesebben tudtam volna haladni.”
A biciklik elszállítása valóban problémás tud lenni. Bár a MÁV kínál speciális célzott bringás jegyeket, többek között a Balaton felé is, ez még nem garancia arra, hogy valóban könnyen eljutunk két kerekünkkel a tóhoz, vallja Eszter.
„Nem egyszer vettem bringás jegyet, majd kiderült, hogy néhány település között vágányzár miatt busz jár, amin nem lehet bringát szállítani. Ha fel is jutottam vonatra, rendszeresen nem fér el annyi bringa, mint amennyi helyet eladnak.”
Víz és szendvics nem kell
A biciklin kívül fontos szervezetünket is felkészíteni a túrára. Sokan esnek abba a hibába, hogy úgy gondolják, elég a sima víz is az útra, ám erről itt szó sincs, emeli ki Viki. „Az egyszerű víz nem jó. Kell az energia, valamilyen enyhén cukros ital formájában.”
Mivel a balatoni kerékpárút minden nagyobb balatoni városon átmegy és rengeteg kisebb települést érint, az étkezéssel biztosan nem lesz probléma, még ha nagyon olcsón nem is lehet megoldani. Míg napközben elég egy-egy szendvics vagy hotdog – inkább kisebb adagokat együnk, az energiapótlás kifejezetten fontos, de teli gyomorral nem jó hajtani – este már fogyaszthatunk nagyobb adagot.
Szendvicset ne nagyon cipeljünk, maximum néhány müzliszeletet, ha SOS kell az energia. Mivel a kerékpározás hosszabb távon alapvetően megerőltető, nincs szükség arra, hogy plusz terhet cipeljünk, vallja Viki.
„Elég egy praktikus bringás táska. Sokat kell szelektálni, hiszen végig mi magunk cipeljük a súlyt, de azért figyelni kell arra, hogy megfelelően fel legyünk szerelkezve szélsőséges időjárás ellen is.”
Ezt maga Jonatán is tanúsítja, aki átélte már, hogy milyen, ha egy nagy vihar zúdul az ember nyakába a Balatonon. „Szerencsére mindenkinél volt biciklis esőkabát és vízálló nadrág. Azonban szakadó esőben tekerni esőkabátban sem kellemes.” Vagyis ha látjuk, hogy beborult az ég, kár hősködni és áthajtani egy újabb pihenőn. Inkább jobb megvárni az eső érkezését és távozását.
Problémák a Balatonon
Bár a Balaton körül már kiépített bicikliút van, a változás még bőven ráfér. Viki az eligazító táblák hiányát emelte ki, Eszter pedig egyenesen egy újabb utat javasolt. „Kellene olyan opció, hogy ne kelljen minden településen átmenni, majd lemenni a tópartra és ismét bemenni a falvakba, 4-5 percet bicajozva a tóparton. Jó lenne edzeni és haladni a tó körül. Így a gyorsabb bringások zavarják a lassabbakat és vica versa. Ráadásul balesetveszélyes is.”
Ferenc szerint, aki már fiával is végigtekerte a Balatont, a probléma nem csak az, hogy nem tartják igazán karban az utakat, de ráadásul azokat sokszor macskakőből készítik, ami alaposan rázza az embert.
A leginkább déli szakaszra jellemző falubeli sűrű betérők Zsiga szerint – aki kerékpárutakat is szervez – leginkább a kisgyerekesek miatt lehetnek problémásak. „Nyáron és jó időben az embereket kell kerülgetni, ahelyett, hogy normálisan lehetne kerékpározni, nem is beszélve a kisméretű autóforgalomról. Egyrészt nem alkalmas arra, hogy valaki komoly távokat csináljon meg, másrészt például a gyerek sem tud jönni mellettem vagy mögöttem.”
Mivel a tó körüli út pályája nem teszi lehetővé minden esetben, hogy kisgyerek is velünk tartson, érdemes átgondolni, hogy a család induljon-e el a nagy útra, vagy inkább baráti társaságban gondolkodjunk.
Az étkezésre és dehidratálásra kulcsfontosságú odafigyelni, ahogy kiemelten fontos a megfelelő kerékpáros felszerelés és a megfelelő kerékpár is. Ferenc szerint viszont más is fontos: „Ismerni kell a képességeinket. Így tudjuk, milyen távra tervezünk, mire van szükségünk. Tudnunk kell mennyit és mennyi ideig tudunk kerékpározni, a megállókkal is így kell számolni.”
Bár akik teljesítménytúrára számítanak, azok sokszor csalódnak a Balaton körüli útban, hiszen a gyors haladás általában lehetetlen, akik azért indultak el, hogy jól érezzék magukat, nem bánva, ha belefutnak egy borfesztiválba vagy egy strandba útközben, csak jó élményekkel tértek haza.
Úgy néz ki, a Balaton kétkerekes megközelítésből is inkább szórakozásra való – bár lehetne máshogy is, ha orvosolnák a hibáit.