HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

A barátkozás folyamatát hosszú évek során tanuljuk meg. Sikereink, kudarcaink segítenek ahhoz, hogy barátokat találjunk és megtartsuk a barátságot.

A szülő számára aggasztó lehet, ha a gyermekének nincs barátja. Talán a gyerek működik másként? Vagy valamit nem tanított meg neki? Mi állhat egy kisgyermek vagy egy kamasz magányossága hátterében?

Az egyedüllét minden életkorban mást jelent. Egy csecsemőnek nincs igénye barátra, ételre és biztonságra van szüksége. Csak kisgyermekkorban, másfél-kétéves kor körül nyitnak a kicsik a külvilág felé. Akkor jutnak el a szocializációban arra a fokra, hogy érdeklődjenek a társak iránt, akkor kezdődik a barátkozás folyamatának megismerése.

Kisgyermekkori játszótársak

Rendelje meg online!

Látunk ilyen korúakat, akik szinte azonnal odaperdülnek a másik gyerek mellé a játszótéren vagy a bölcsődében, és egy-két mondat után már rövid közös játékba kezdenek. Ők a nyitott személyiségű gyerekek. De nem mindenkinek megy ez ilyen könnyen. Ekkor válik fontossá a szülő segítő szerepe. „Menj oda hozzá, és kérdezd meg, játszhatsz-e az autójával te is!” – szinte spontán módon segítenek a szülők.

A sokadik alkalom és biztatás után a gyerekek megtanulják, mik az alapvető kapcsolatteremtési szabályok, módok, és anyai, apai segítség nélkül is képesek lesznek kapcsolatba lépni kortársaikkal. Előfordulhat, hogy a gyermek ebben a korban nem barátkozik, ami egyáltalán nem probléma, hiszen még csak most kezdett nyitni a külvilág felé.

Szülőként gyakran teremtsünk olyan helyzetet, ahol a gyerekünknek lehetősége nyílik kapcsolatba lépni más gyerekekkel. Ha nem kezdeményez, segítsük őt pár alapvető ismerkedést nyitó mondattal: „Kérdezd meg a nevét!” A saját játék megosztása is jó kapcsolatteremtési alap lehet (bár sokan nem szeretnek osztozni a saját játékon). Nyugodtan megfoghatjuk a gyerek kezét és elkísérhetjük a többiekhez, de azért ne erőltessük túlzottan ezt a folyamatot.

A pszichológia kisgyermekkorban még nem beszél barátságról, ekkor még a közös helyen vagy egy izgalmas játék körüli csoportosulás jellemzi a gyerekeket (ezt nevezi a szakirodalom a „tárgy körüli összeverődés” szakaszának).

Érdekli a többi korosztály barátkozása? Olvassa tovább Héjja Edit pszichopedagógus cikkét a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban, amelyben kapcsolatainkkal foglalkozunk.

Keresse a HVG Extra Pszichológia magazin legfrissebb számát az újságárusoknál vagy rendelje meg!


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!