Százmilliót fizettek a Diana haláláról készült két fotóért
A Diana hercegnő és barátja, Dodi al-Fajed életét követelő párizsi autóbaleset helyszínére elsőként érkezett fotós annak idején 300 ezer fontért (mai árfolyamon 108 millió forint) adta el a The Sun című brit bulvárlapnak a drámáról készült két felvételét - többek között ezt tartalmazzák a kedden igazságügyi vizsgálat rendelkezésére bocsátott dokumentumok.
Az igazságügyi vizsgálatot folytató bíró megismerkedhetett annak a beszélgetésnek a szövegével, amelyet Kenneth Lennox, a The Sun fotóigazgatója folytatott a Channel 4 brit televízióban, beszámolva arról, hogy "kissé pánik-hangulatban" felhívta őt Romuald Rat fotós.
"A francia fotós elmondta, hogy felvételei vannak Diana hercegnőről, akit autóbaleset ért és ezeknek angliai exkluzivitását hajlandó 300 ezer fontért átadni a lapnak. Azt mondta, hogy a baleset súlyos. Úgy tűnik, Dodi igen súlyosan megsebesült, Diana pedig csak nagyon könnyen" - mondta Lennox. "Nem vesztegettem az időt. Látnom kellett a felvételeket, de ami a megvásárlásukat illeti, elvben igent mondtam" - tette hozzá, megjegyezve, hogy két fotóról volt szó.
Az egyiken a walesi hercegnő látszott a hátsó ülés előtt a kocsi szőnyegén összekuporodva, háttal a nyitott ajtó felé és egy vércsíkkal az arcán. A másik felvétel egy orvost mutatott, aki oxigénmaszkot helyezett el. Ez a két felvétel nem szerepelt a Rat-tól közvetlenül a baleset után a rendőrség által elkobzott filmen. Stéphane Darmon, a fotós motorosa szerint, aki hétfő óta videotelefonon tesz tanúvallomást az esetet vizsgáló bíró számára Párizsból, Rat-nak lehetett ideje arra, hogy a negatívot még letartóztatása előtt átadja egy másik lesifotósnak.
A keddi tanúskodás során a balesetben szintén meghalt gépkocsivezető, Paul Henri ügyvéde, Richard Keen igyekezett kétségbe vonni Darmon szavahihetőségét, különösen vallomásának azzal a részletével kapcsolatban, amely szerint a hercegnő kocsija még a baleset előtt elhúzott tőle és ők a fotóssal már csak az Alma-híd alagútjában bekövetkezett baleset után érték utol. Az egyik ügyvéd megkérdezte Darmont, hány százalékot kap a motoros a fotó honoráriumából, amire Darmon azt felelte, hogy nem is tud mit válaszolni, "én senki vagyok, csak egy motoros". Keen szerint viszont Darmonnak sokkal aktívabb szerepe volt a balesetben.
A Fajed-család ügyvédei szintén vitatták a motoros tanúvallomását, szembeállítva azt más tanúk korábbi beszámolóival, amelyek szerint a hercegnő kocsiját motorosok egész serege követte közvetlen közelből, vagy éppen mellette az ütközés előtti percekben.
Darmon ragaszkodott ahhoz, hogy óvatosan vezetett, nem vállalt kockázatot, miközben egész nap követték Diana hercegnőt. A vallomását vitató ügyvédek szerint viszont a motoros feladata éppen az volt, hogy közel maradjon a hercegnő autójához, egy jövedelmező fotó reményében.
A vizsgálat október 2-án kezdődött a londoni Felső Bíróságon és hat hónapig is elhúzódhat. A hivatalos cél az "erőszakos és megmagyarázatlan elhalálozás" körülményeinek kiderítése. A vizsgálat nem pert jelent, az eljárásnak nincs vádlottja és nem végződik ítélettel.
A Scotland Yard, a brit rendőrhatóság 2006 decemberében a hivatalos nyomozást azzal zárta le, hogy gyorshajtás miatt következett be a karambol, és felelős érte Paul Henri is, aki túl sokat ivott.
Dodi apja, az egyiptomi származású Mohamed al-Fajed milliárdos viszont meg van győződve arról, hogy a pár összeesküvés áldozata volt. Fia ugyanis, hangoztatja, a baleset estéjén akarta nőül kérni Dianát, márpedig a brit királyi ház nem akarta, hogy a trónöröklés sorrendjében második helyen álló Vilmos herceg édesanyja egy muzulmán felesége legyen.
"A francia fotós elmondta, hogy felvételei vannak Diana hercegnőről, akit autóbaleset ért és ezeknek angliai exkluzivitását hajlandó 300 ezer fontért átadni a lapnak. Azt mondta, hogy a baleset súlyos. Úgy tűnik, Dodi igen súlyosan megsebesült, Diana pedig csak nagyon könnyen" - mondta Lennox. "Nem vesztegettem az időt. Látnom kellett a felvételeket, de ami a megvásárlásukat illeti, elvben igent mondtam" - tette hozzá, megjegyezve, hogy két fotóról volt szó.
Az egyiken a walesi hercegnő látszott a hátsó ülés előtt a kocsi szőnyegén összekuporodva, háttal a nyitott ajtó felé és egy vércsíkkal az arcán. A másik felvétel egy orvost mutatott, aki oxigénmaszkot helyezett el. Ez a két felvétel nem szerepelt a Rat-tól közvetlenül a baleset után a rendőrség által elkobzott filmen. Stéphane Darmon, a fotós motorosa szerint, aki hétfő óta videotelefonon tesz tanúvallomást az esetet vizsgáló bíró számára Párizsból, Rat-nak lehetett ideje arra, hogy a negatívot még letartóztatása előtt átadja egy másik lesifotósnak.
A keddi tanúskodás során a balesetben szintén meghalt gépkocsivezető, Paul Henri ügyvéde, Richard Keen igyekezett kétségbe vonni Darmon szavahihetőségét, különösen vallomásának azzal a részletével kapcsolatban, amely szerint a hercegnő kocsija még a baleset előtt elhúzott tőle és ők a fotóssal már csak az Alma-híd alagútjában bekövetkezett baleset után érték utol. Az egyik ügyvéd megkérdezte Darmont, hány százalékot kap a motoros a fotó honoráriumából, amire Darmon azt felelte, hogy nem is tud mit válaszolni, "én senki vagyok, csak egy motoros". Keen szerint viszont Darmonnak sokkal aktívabb szerepe volt a balesetben.
A Fajed-család ügyvédei szintén vitatták a motoros tanúvallomását, szembeállítva azt más tanúk korábbi beszámolóival, amelyek szerint a hercegnő kocsiját motorosok egész serege követte közvetlen közelből, vagy éppen mellette az ütközés előtti percekben.
Darmon ragaszkodott ahhoz, hogy óvatosan vezetett, nem vállalt kockázatot, miközben egész nap követték Diana hercegnőt. A vallomását vitató ügyvédek szerint viszont a motoros feladata éppen az volt, hogy közel maradjon a hercegnő autójához, egy jövedelmező fotó reményében.
A vizsgálat október 2-án kezdődött a londoni Felső Bíróságon és hat hónapig is elhúzódhat. A hivatalos cél az "erőszakos és megmagyarázatlan elhalálozás" körülményeinek kiderítése. A vizsgálat nem pert jelent, az eljárásnak nincs vádlottja és nem végződik ítélettel.
A Scotland Yard, a brit rendőrhatóság 2006 decemberében a hivatalos nyomozást azzal zárta le, hogy gyorshajtás miatt következett be a karambol, és felelős érte Paul Henri is, aki túl sokat ivott.
Dodi apja, az egyiptomi származású Mohamed al-Fajed milliárdos viszont meg van győződve arról, hogy a pár összeesküvés áldozata volt. Fia ugyanis, hangoztatja, a baleset estéjén akarta nőül kérni Dianát, márpedig a brit királyi ház nem akarta, hogy a trónöröklés sorrendjében második helyen álló Vilmos herceg édesanyja egy muzulmán felesége legyen.