szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szükség van a női színészek megkülönböztetésére a teljesítmény elismerésénél vagy mindez csak megalázó diszkrimináció?

A brit Guardianban az amerikai filmakadémai díjainak átadása másnapján dühös cikk jelent meg egy egyetemi tanár hölgy tollából. Sarah Churchwell szerint, ha komolyan vesszük a nemek egyenlőségét, meg kellene szüntetni a legjobb színésznő és a legjobb női mellékszereplő kategóriáját.

Az amerikai kultúrát és irodalmat oktató Churchwell nem tagadja, hogy amikor 80 évvel ezelőtt létrehozták az Akadémia díját 1928-ban, valóban szükség volt még a legjobb színésznő kategóriára, hiszen bármelyik más lehetőség zárva volt a nők számára. A filmakadémia még így is kirívóan liberálisnak számított a nők szakmai létezésének elismerésével, mivel a szüfrazsettek sok éves harca eredményeképpen a hölgyek alig 8 éve rendelkeztek egyáltalán szavazati joggal.

Később további kategóriák jöttek létre, amelyekben a nők hagyományosan jól teljesítenek, mint a kosztümtervező vagy a legjobb smink-maszk díja. A legjobb női mellékszereplő mellett aztán a hölgyek beszivárogtak a legjobb forgatókönyvírók közé is, sőt ez utóbbi egyfajta vigaszágnak tűnik számukra.  Az Oscar-díjak 80 éves történetében ugyanis összesen háromszor fordult elő, hogy nőt jelöltek a legjobb rendező kategóriájában és egyikük sem nyert. Érdekes módon azonban Jane Campion nem csak rendezte, hanem írta is a Zongoralecke című filmet, ahogy az Elveszett jelentés is teljes egészében Sofia Coppola műve, így aztán mindkettőjöket kárpótolhatta a legjobb forgatókönyvért járó aranyozott szobrocska. Hozzá kell tennünk, hogy Campion iszonyú erős mezőnyben versenyzett, hiába volt filmje remekmű, elkövette azt a hibát, hogy a Schindler listájával egy évben mutatta be, márpedig azt nehéz lett volna túlszárnyalni. Coppola ugyanígy esélytelen volt a Gyűrűk ura és Peter Jackson ellen.

Churchwell a kifejezetten nők számára még mindig létező kategóriákat a „legjobb fekete bőrű mellékszereplő” vagy a „legjobb zsidó színész” lehetőségének abszurditásával próbálja illusztrálni, és valóban, nem nehéz elképzelni, mekkora tiltakozást váltana ki egy ilyen jellegű megkülönböztetés. De az is tagadhatatlan, hogy miközben a bőrszín vagy származás alapján történő díjazás lehetetlen (az egyébként létező témába vágó pozitív diszkrimináció ellenére), amikor Denzel Washington és Halle Berry megnyerték a legjobb színész és a legjobb színésznő díját, mindenki tudta, hogy azzal egy nagyon komoly határt léptek át a fekete bőrű előadóművészek elismerésében. Ugyanígy Whoopi Goldberg műsorvezetőként való alkalmazásának is megvolt a maga jelentősége, különösen, hogy négy évig tartott – hiszen nem csak nő, hanem még fekete is volt. Nem csoda, hogy Whoopi megsértődött, amiért kihagyták a vasárnapi díjátadót színesítő (mások szerint tönkretevő) archív film montázsokból.

Tilda Swinton
© AP
Churchwell szerint az is külön probléma, hogy a legjobb női színésznő díja hiába létezik kezdettől fogva, mégsem tekintik olyan értékesnek, mint a férfi teljesítményt díjazó szobrot. A díjátadó show ugyanis mindig a legkevésbé érdekes kategóriákkal kezdődik, valahol középtájon következik a legjobb színésznő, hogy aztán a végén, az igazán nagy attrakció a legjobb színész, a legjobb rendező és film legyen. Az egyetemi oktató szerző ezt azért tartja különösen visszásnak, mert eközben magát a show-t és a filmek nagy részét is a női szexualitással, vonzerővel adják el. Sokszor többet beszélnek egy női jelölt vagy nyertes ruhájáról, dekoltázsáról, mint a szakmai munkájáról. Egyfajta elvárás az, hogy az Oscar-díj átadáson a színésznőknek varázslatosan szépnek, divatosnak és erotikusnak kell lennie, ha valamelyik hölgy esetleg nem mutat magából eleget, azonnal megszólja a média, ahogy az idén például Tilda Swintonnal történt. Swinton smink nélküli arca, egyszerű fekete ruhája és allűrmentes viselkedése meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült. A brit Daily Mail bulvárlap pedig a szintén brit színésznő díjazása kapcsán ünneplés helyett egyenesen Swinton magánéletét teregette ki az olvasók elé.

Érdekes módon a másik brit nyertes Daniel Day-Lewis - egyébként legalább olyan érdekes - privát szférájának megítélésében mindenki jóval megengedőbb. Azért Churchwell szerint nem feltétlenül kell aggódnunk. „Lehet, hogy nem vagyunk egyenlőek, de feltétlenül függetlenek.” - írta cikke zárszavában.
hvg.hu Shake

A legjobbak voltak a legszebbek is az Oscaron

Az idei filmakadémia díjátadó várva várt estéjén a legjobb színészek bizonyultak a legcsinosabbnak is, legalábbis, ami a hölgyeket illeti. A férfiaknál maradjunk a szakmai kvalitásoknál.

Nem közölt a Washington Post egy rajzot, amin Jeff Bezos egy zsák pénzzel hódol Trump szobra előtt

Nem közölt a Washington Post egy rajzot, amin Jeff Bezos egy zsák pénzzel hódol Trump szobra előtt

Ezekkel a számokkal lehetett tarolni a hatos lottón

Ezekkel a számokkal lehetett tarolni a hatos lottón

“Pancserpuccsot” emlegetve Magyaron akart ütni, de végül Orbánt is eltalálta az Alapjogokért Központ vezetője

“Pancserpuccsot” emlegetve Magyaron akart ütni, de végül Orbánt is eltalálta az Alapjogokért Központ vezetője

Patrick Holden: Nem biztos, hogy Trump segíteni fog Orbánnak az unióval való vitájában

Patrick Holden: Nem biztos, hogy Trump segíteni fog Orbánnak az unióval való vitájában