"Ez nem pornográfia, nem szex..." - videóval
A katolikus többségű latin-amerikai államok általában meglehetősen érzékenyek a vallási jelképekkel kapcsolatban, csak “jó” célra szeretik használni. Az erotikus divatbemutató nem ez a kategória.
Chile nem kifejezetten divatiparáról híres, de Ricardo Oyarzun tervező mégis sokszor bekerül a hírekbe bemutatóival. Hol meztelen férfiak táncolnak a színpadon bikaszarvban, hol musical előadásba fordul a ruhamustra, hol pedig Szűz Máriával hergeli fel a közvéleményt. A legutóbbi Oyarzun kollekció témája a szűziesség, és ennek ürügyén a tervező meglehetősen erotikus, és hívő polgártársai számára értelemszerűen provokatív műsort rendezett különlegesen dús keblű modellek segítségével.
A chilei katolikus egyház persze tiltakozott és egy konzervatív civil csoport megpróbálta a bíróság segítségével megakadályozni a bemutatót, de nem jártak sikerrel. Oyarzun telefonos fenyegetéseket is kapott, az aktivisták pedig a küszöbére kent ürülékkel jelezték véleményüket, a tervező azonban ragaszkodott ruháihoz.
“Ez nem pornográfia, nem szex, nincsenek szüzek, akik menstruálnak vagy túl közel kerülnek egymáshoz. Ez művészi önkifejezés” - nyilatkozta Oyarzun. A tervező szerint kreációit ugyan valóban Szűz Mária inspirálta, de nem róla szólnak. E vélemény aránylag nehezen védhető, ha megnézünk két modellt közelebbről. Szűz Mária képe ugyanis számos alkalommal megjelenik a kiegészítőkön és a ruhákon, a legkevésbé sem csak utalásról van szó, mint a korábban szintén nagy botrányt kavart mexikói Playboy címlap esetében.
A bemutató próbájáról készült videó alapján még nehezebb elvonatkoztatni a szándékos és eléggé amatőr stílusú provokációtól, az egész előadás nem más, mint olcsó és közönséges attrakció. Persze lehet, hogy a jelmezek és a fények hiánya miatt látjuk csak így, de a mozdulatok magukért beszélnek.
Az álszentségen és az őszintétlenségen kívül a legnagyobb baj pedig az Ricardo Oyarzun szüzesség kollekciójával, hogy erőltetett és ronda. Igaz, ennek segítségével a tervező neve most körbejárta a világot, de hogy szimpatikussá tette volna magát a lehetséges vásárlók körében, azt nehéz elképzelni.
KM