Az elmúlt hetekben kisebb vihar kavarodott A felolvasó című film körül, amelynek főszerepéért Kate Winslet már megkapta a BAFTA és a Golden Globe díjakat, és amelyért Oscar-díjra is jelölték. A film a legjobb női főszereplő díja mellett négy másik Oscarra is várományos, mint legjobb film, rendező, forgatókönyv és operatőri munka.
Ugyanakkor Ron Rosenbaum, a Explaining Hitler (Hitler magyarázata) című könyvnek írója (a kritikusok szerint ez az eddigi legjobb könyv a diktátorról) „náci pornónak” titulálta a művet és a Daily Telegraph című angol napilap szerint, „a film az eddigi legrosszabb holokauszt film, mert arra kér minket, hogy szimpatizáljunk egy dacos tömeggyilkossal.”
Stephen Daldry filmje Bernhard Schlink novellája alapján készült, a történet az analfabéta, középkorú Hanna Schmitz életéről szól, aki szerelmi kapcsolatba kerül egy tinédzser fiúval a háború utáni Németországban. A furcsa pár évekkel később a tárgyalóteremben találkozik, a fiú ügyvéd, a nő a vádlottak padján ül, amiért 300 zsidó nőt bezárt egy égő templomba és börtönőr volt Auswitzban. A film Rosenbaum által is vitatott problémája az, hogy a Schmitzet megismerjük és megkedveljük, mielőtt sötét múltja kiderül. Tudatlansága és butasága miatt nem érti, mi történik a zsidókkal, tettének a súlyát sem tudja felmérni, ezért meg kellene bocsátanunk neki. De vajon meglehet-e bocsátani 300 ember halálát, csak azért, mert az tudatlanságon alapul?
Rosenbaum vádjai robbanékonyak, az író fent említett könyvében is vitatkozik azzal az általános nézettel, hogy a hétköznapi németek közönnyel fogadták a zsidóüldözést. „Valakinek nem analfabétának, hanem süketnek, ostobának és vaknak kellett lennie ahhoz, hogy ne vegye észre azt, amit Kate Winslet karaktere nem vett észre auschwitzi börtönőrsége alatt. Totál hülyének, olyan hülyének, mint azok, akik A felolvasót Oscar-díjra jelölték csak azért, mert az holokauszt film.” - fakadt ki Rosenbaum.
Mark Weitzman, a New Yorki nácivadász Simon Wiesenthal Centrum elnöke is élesen fogalmazott az amerikai sajtónak. „Amikor a burkolt holokauszt tagadó filmek nem hatásosak Amerikában, akkor A felovasóhoz hasonló revizionista filmekkel próbálkoznak, amelyek félremagyarázzák a németek szerepét a holokausztban.” - állítja Weitzman.
"Undorító, ahogyan Daldry Kate Winslet nőies testét arra használja, hogy egy undorító szereplő számára váltson ki együttérzést. Daldry elkerüli, hogy megmutassa a a bűnök borzalmait, ehelyett holokauszt sikket kapunk, amely csak a szexről szól, nem a tömeggyilkosságról.” - kelt ki Charlie Finch filmkritikus is a Sunday Timesnak.
© AP |
Pusztán A felolvasóról szóló rövid jellemzéseket, kritikákat és véleményeket nézve valóban feltűnő, hogy a jelentős részük szinte kizárólag Kate Winslet alakításával, szépségével vagy éppen természetes melleivel foglalkozik, mint ahogy például Oprah Winfrey tette ezt műsorában. A valódi mondanivaló mintha másodlagos lenne a tényleg gyönyörűen fényképezett, gusztusos képek mellett.
A Sunday Telegraph című angol hetilap értesülései szerint más Oscar várományos filmek publicistái is felkarolták ezeket a nézeteket, és egy emailt cirkuláltatnak, amely pontosan felsorolja A felolvasó hibáit, hogy aláássák a film esélyeit. A levelet az akadémia összes olyan befolyásos zsidó tagjának eljuttatták, akiknek beleszólása van az eredmény kimenetelébe.
A filmkritikusok többsége ugyancsak azon a véleményen van, hogy a filmet dobnia kellene az akadémiának, mert ha a fenti vádakkal ellentétben a mű nem kéri, hogy bocsássunk meg a főszereplőnek, akkor morális leckével sem szolgál, nincs konklúziója, csak egy üres és értelmetlen történet. Hogy mit gondol minderről a filmakadémia tagsága, hamarosan kiderül.
Krisztina O'Brien