A texasi egyetem egy kutatócsoportja két híres költőpáros szenvedélyes szerelmét vette górcső alá: a viktoriánus korban alkotó Elizabeth Barrett és Robert Browning és a 20. századi Ted Hughes és Sylvia Plath levelezését vizsgálták - számol be a brit Telegraph.
Megállapították, hogy a kapcsolat intenzitásával változott mind az egymáshoz írt leveleik, mind a költészetük nyelvezete: a stílusuk szinte egyezett, amíg dúlt a szerelem, az érzelmek hanyatlásával pedig a szóhasználatuk is egyre távolodott egymástól. Ez főleg Hughes és Plath esetében feltűnő, akiknek valóságos hullámvasúthoz hasonlított a magánélete.
A tanulmány szerint a stílusegyezésből messzemenő következtetéseket lehet levonni bármely két ember közötti kapcsolat hosszútávú sikeréről: legyen szó akár férfi-nő viszonyról, barátságról vagy üzleti kapcsolatról.
"Amikor két ember elkezd beszélgetni, pár másodperc múlva hasonló stílust vesznek fel" - magyarázza James Pennebaker, a tanulmány egyik szerzője, "ugyanez történik, ha könyvet olvasunk, vagy filmet nézünk: amint belemerülünk, hirtelen úgy gondolkodunk, mint az író, vagy a központi szereplők" - folytatja.
Így nem nehéz megállapítani egy kapcsolat aktuális állását sem: a számítógépbe táplált dialógusok alapján objektíve kideríthető az igazság. Csupán követni kell a mondatokban előforduló névmások, elöljárószók használatát és összeszámolni azok egyezését. Ezt tették a költő-párok esetében is a tudósok. A házasságok félidejében számolták a legtöbb hasonlóságot: Hughs és Plath esetében például 2789-szer csengett össze az iromány a kapcsolatuk virágzásakor, majd ennek felére esett vissza, amikor a szerelem elmúlt. Az arány hasonló volt a Browningéknál is.
A kutatók egy híres barátságot is megvizsgáltak: Freud és Jung hét éven át heti rendszerességgel váltottak levelet, a stílusegyezési statisztikájuk alapján tökéletesen nyomon követhető a viharos kapcsolat a kezdeti csodálattól egymás megvetéséig a későbbiekben.
A tanulmány továbbá kétezer diák dolgozatába is bepillantott: amennyiben a tanár száraz, tárgyszerű stílusban tette fel a kérdéseket, a diákok is hasonlóan válaszoltak.