Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

A vasárnapi futam előre borítékolható izgalmára rátelepedett a pálya körül történő politikai események „mi lesz, ha mégis történik valami?” félelme. A máskor zsúfolt padockban senkit nem látni: se pózoló VIP vendégeket, se integető családtagokat. A pályán kívül pedig nyoma sincs annak, hogy odabent világra szóló show készül.

Tegye mindenki a szívére a kezét, és vallja be nyugodtan: aggódik a vasárnapi Forma-1-es verseny miatt.

Mert ez már számára is túl van azon a ponton, hogy az egész – akár múlt heti frissítésű pro és kontra hangoztatott érvrendszerű „Bahreinbe menni vagy nem menni?” kérdésre marginális információként tudna csupán tekinteni. Sőt, az a helyzet, hogy bár az eddigi három futam eseményeit felidézve (például Raikkonen múlt heti betlijét, Perez villantásait, Alonso szerencsés futamgyőzelmét, és pláne: Rosberg teljesen megérdemelt dicsőségét) megkockáztatható lenne komolyan gondolni: ez valóban minden idők legizgalmasabb szezonkezdete, de per pillanat mégis az látszik legégetőbb kérdésnek, hogy megúszhatja-e a versenyautó karaván a bahreini megállót világraszóló balhé vagy akár tragédia nélkül.

Nem csak ezért nem érdemes arról a tényen túl bármit is mondani, hogy az első edzést Hamilton, a másodikat meg Rosberg nyerte. Hanem azért sem, mert a másfél éve leginkább homok fútta – egyébként viszont gyönyörű – bahreini pályán sokszorosan igaznak bizonyult a tétel, hogy a pénteki szabadedzések arra valók, hogy a pilóták körözgetéseivel a csapatok a korábban elméletben kidolgozott (és szóba jöhető) versenystratégiához megtalálják a maguk beállítási variációit. És persze, hogy a gumik minél több piszkot föltakarítsanak a kanyarokban, és főként: a kigyorsítási íveken. Ennek a mezőny eleget tett.

Messze még a pálya, de már sűrű az ellenőrzés - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
AP

Abból pedig, hogy a Lotus finn pilótája lassabb volt a második edzésen, mint a Ferrari brazilja, és mindkettőjüket alaposan elpáholta saját csapattársa (Grosjean, illetve Alonso) igazából még nem következik semmi. És mivel az edzéseken a szokásosnál hosszabb és gyakrabban bevágott rádióbeszélgetéseken kívül nem volt egyéb, érdemben visszaidézhető tartalom, visszajutunk a bahreini feszültséggóchoz.

Czollner Gyula, F1-szakértő:

Nem vagyok a helyszínen, így én is csak a hírekből tájékozódom. De egy dolgot megfontolásra ajánlanék; azt, hogy ha az FIA-nak lett volna lehetősége és megalapozott indoka arra, hogy azt mondja: a futam elmarad, akkor biztosan megtette volna. A versenyre kötött szerződéseket ugyanis – bármennyire is úgy látszik, hogy azokat Bernie Ecclestone kénye-kedve szerint köti és módosítja - két fél írja alá. És ebben az is pontosan definiált, hogy egy versenyt mikor lehet lefújni. Innen nézve az tűnik valószínűbbnek, hogy az FIA és Ecclestone a szervezőkkel kötött szerződés alapján nem tudott olyan kibúvót találni, ami az egyébként anyagilag mindenkinek kifizető bahreini helyszínre utazás alól felmenthette volna a mezőnyt.

 

Ugyanakkor az is igaz, hogy komoly megbeszélések és egyeztetések zajlottak a csapatok és a Szövetség között ebben az ügyben. A biztonsági apparátus is alaposan fölmérte a helyzetet, és ezek után döntöttek úgy, hogy odautaznak. Kizártnak tartom, hogy ha egy csapatvezető valóban extra veszélyben érezte volna a csapatát, akkor azt bárki bármennyi pénzzel meg tudta volna vásárolni! Kollektív döntés volt, hogy mennek, és ennek most már a felelősségét is közösen kell vállalniuk.

Lehet azt mondani, hogy a két konkrét attack, amit az egy-egy busznyi személyzet (a Sauber és a Force-India) elszenvedett a pálya és a hotel közötti úton, túl van spilázva, mert csak rosszkor voltak rossz helyen. Vagy, hogy a csilli-villi csapatbuszok egyébként is gyakori célpontok, hisz néhány éve pl. Brazíliában fegyveresek rontottak a Toyota csapatbuszára. De a verseny ettől még veszélyben van.

Akkor is, ha az edzések után sajtótájékoztatót tartó herceg azt mondja, hogy mindenképpen megrendezik a versenyt, és akkor is, ha mellette ott áll támogatólag Bernie Ecclestone is-  aki ezidáig épp azt hangoztatta, hogy a Forma-1 nem politizál. Azzal együtt, hogy a Forma-1 bölcsőjének tekinthető (és ma is a mezőny nagy részének otthont, bázist, gyárat stb. adó) Angliában Cameron miniszterelnöknek közleményt kellett kiadnia arról, hogy nem dolguk beleszólni, melyik ország milyen sporteseményt rendez.

Tömegeket várnának, Bahrein dicsőségére - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
AP

Akkor is ha nem hivatalosan, csak twitteren jelent meg az a helyszíni bejegyzés, mely szerint a pálya körüli utakat és a környező falvakat szögesdrótos – harckocsis felvonulási területté alakították át az állami fegyveres erők.

Veszélyben van a verseny, de nem csak a bahreini. Pénteken, az üres lelátótenger és az edzésnap végén pillanatok alatt elnéptelenedett boxutca mégis azt mondatja velünk, hogy ilyen légkörben akarni sem lehet szabadon és felszabadultan versenyezni.  Akkor pedig kit érdekel a végeredményt.

Dénes Gergely, szakíró, f1-live.hu:

Nem normális, ha a verseny előtt a mezőny nem csak és kizárólag a versenyre koncentrál, és ha a félelemnek a morzsája is megjelenik ebben a közegben. Persze, minden csapat diplomatikusan elhárítja a releváns kérdésre az őszinte, egyenes választ, de Hülkemberg (Sahara- Force India) azért mégiscsak kikotyogta, hogy ez az egész nem túl kellemes szituáció.

 

Borzalmas érzés lehet, ha a szervezők tudják, hogyha másodszor is elmarad a futam, valószínűleg sosem tér vissza a Forma-1-es mezőny, de a szombatra és vasárnapra, a pálya környékére meghirdetett tüntetések miatt ez a helyzet valószínűleg csak romlani fog. A pályán kívüli viszonyokról nem tudunk mást, mint ami a civilek beszámolóiból átszűrődik, de az már érezhető, hogy a csapatok közt a verseny közeledtével egyébként egyre inkább vibráló légkör kezd mérgezővé válni. Ha a versenyen nem lesz külső probléma, akkor az lehet, hogy csak a tankoknak lesz köszönhető. Ezért én személy szerint abban is kételkedni kezdtem, hogy bármi lesz is, vissza jön-e Bahreinbe a F1 valaha.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!