szerző:
Jandó Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az Egyesült Államokban 100 millió, világszerte pedig akár egymilliárd embert is leültethet ma a televíziók elé a világ legnézettebb egyedi sporteseménye, a Super Bowl. A mérkőzés a négy esztendővel ezelőtti NFL-döntő visszavágója lehet, a meccsen ugyanis ismét a New York Giants és a New England Patriots csap össze, utóbbi ráadásul egy magyar játékost is soraiban tudhat. A finálé nem csak a sportrajongóknak, hanem a hirdetőknek is fontos, akik hajlandóak másodpercenként 26 millió forintot fizetni egy reklámért a döntő idején.

Az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is számos korábbi rekordot megdönthet az észak-amerikai profi amerikaifutball-bajnokság (NFL) döntője, a Super Bowl (SB). Az előző két esztendő tapasztalatai alapján könnyen elképzelhető, hogy a New York Giants és a New England Patriots összecsapása az amerikai tévés történelem legnézettebb műsora lesz.

Százmilliók nézhetik a 46. Super Bowlt
AP

Előzetes becslések szerint a mérkőzésbe csak az Egyesült Államokban 116 millióan nézhetnek bele, ezzel pedig az idei SB lenne a negyedik olyan műsor a világ legnagyobb gazdaságában, amely 100 milliónál is több nézőt ültet le a televíziók elé. Ami talán még ennél is nagyobb szó, hogy a nagydöntő a dobogóról is leszoríthatja a korábban legyőzhetetlennek vélt M.A.S.H. sorozatot: a koreai háború idején játszódó széria záró epizódját 1983 februárjában 106 millióan nézték meg, ami 24 évig tartotta a csúcsot az USA-ban. A rekord 2010-ben dőlt meg, a két évvel ezelőtti Super Bowlt ugyanis már 106,5 millióan kísérték figyelemmel, tavaly pedig új csúcs született (2011-ben 111 millió nézője volt az NFL-finálénak).

Magyar játékos a pályán

Majd húsz év után először lehet ott magyar származású játékos a Super Bowlon. A New England Patriots puntere, a temesvári születésű, de immár másfél évtizede az Egyesült Államokban élő Meskó Zoltán biztosan többször is szerephez jut a fináléban, hiszen a puntok elvégzése mellett csapata field goal és extra pont kísérleteinél is ő tartja a labdát. Legutóbb az 1993-as nagydöntőn volt magyar származású játékos a pályán, egészen pontosan a pálya mellett, Bernei Kosár ugyanis Troy Aikman - a meccset egyébként megnyerő Dallas irányítójának – helyetteseként nem jutott szóhoz a mérkőzésen.

Ráadásul az amerikai labdarúgás nem csak az Egyesült Államokban vonz egyre több nézőt: a liga nézettsége világszerte gyorsan növekszik, s bár hivatalos adatok nincsenek, becslések szerint a 232 országban, ahol műsorra tűzik a meccset, akár 1 milliárdan is követhetik a Super Bowl eseményeit.

Röpködő milliárdok

Meskó Zoltán is pályára lép
AP

A fentiek fényében nem meglepő, hogy a SB a hirdetőknek is igen fontos, s a márkaépítésre sokat adó cégek hatalmas összeget hajlandóak kifizetni azért, hogy reklámjaik feltűnjenek a nagydöntő alatt. Azt követően, hogy az elmúlt években stagnált, ezúttal ismét nagyot ugrott a reklámok listaára: a mérkőzést az idén közvetítő NBC (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS felváltva tűzi műsorra a Super Bowlt) arról számolt be, hogy a tavalyi 3 millió után az idén 3,5 millió dollárt (jelenlegi árfolyamon 777 millió forintot) fizettek a hirdetők egy félperces spotért. A NBC bevétele – mivel a 70 spot mellett egyéb reklámokat is értékesítettek – szinte biztosan meghaladja majd a negyedmilliárd dollárt a nagydöntő estéjén.

A fenti összegek már önmagukban sokkolóak lehetnek, de új fénybe kerülnek, ha figyelembe vesszük, hogy a spotárak alig több mint másfél évtizede lépték át az egymillió dolláros határt, azaz a 90-es évek közepe óta évente átlagosan közel 10 százalékkal emelkedtek. Beszédes szám az is, hogy az elmúlt egy évtizedben a hirdetők több, mint 1,6 milliárd dollárt (bő 355 milliárd forintot) költöttek el a három nagy csatornánál a Super Bowlok alatt (összehasonlításképpen hazánkban a teljes éves reklámköltés – az összes médiumot figyelembe véve – 2010-ben 171 milliárd forint volt).

Harc a neten

A dinamikus növekedést és a hihetetlen árakat látva teljesen érthető módon ma már a reklámok is a Super Bowl showhoz tartoznak, sőt, akadnak olyan felmérések, amelyek szerint a nézők negyede a hirdetések miatt kapcsol a közvetítésre. A reklámokat számos portál megversenyezteti, a közelmúltban pedig – már csak az igen magas árak miatt is – teljesen általánossá vált, hogy a kisfilmek "életpályája" messze túlmutat a nagydöntőn.

NFL-útikalauz Super Bowl stopposoknak

Az amerikai futball igen összetett, gyakran durvának tűnő, de alapvetően stratégiai játék. A csapatok célja lényegében a területszerzés: az éppen a labdát birtokló team támadósora igyekszik minél közelebb jutni a védekező csapat célterületéhez (endzone).

 

A támadósornak négy lehetősége van, hogy megtegyen 10 yardot. Ehhez választhatnak futójátékot (ilyenkor az ezen a poszton szereplő játékos futva próbálja előrébb juttatni a labdát), vagy passzjátékot (ilyenkor a csapat irányítója elkapói egyikének dobja a labdát, ami nem érhet földet).

 

Amennyiben sikerül megtenni a 10 yardot, a támadók folytathatják a játékot (first down), ha viszont nem, át kell adniuk a támadás lehetőségét az ellenfélnek (éppen ezért a negyedik próbálkozásra a csapatok már el szokták rúgni a labdát, hogy minél távolabb kényszerítsék a riválist saját endzone-juktól, ezt nevezzük puntnak).

 

Ha a támadóknak sikerül a labdát a végzónába juttatni (touchdown), a támadó csapat hat pontot szerez, és egy egypontos jutalomrúgásra is lehetőséget kap (ebben az esetben a pálya végén álló U alakú kapu szárai között kell átrúgni a labdát). Előfordulhat, hogy a támadó alakulat már elég közel jutott a végzónához, de nem tudják megtenni a 10 yardot három próbálkozásból, ilyenkor punt helyett választhatják azt is, hogy negyedik próbálkozásra kapura rúgják a labdát. Egy ilyen sikeres mezőnygól (field goal) három pontot ér.

 

Ha valaki most ül le először mérkőzést nézni, ennyi elég lehet, hogy követni tudja a játék menetét, de az amerikai futball ennél jóval összetettebb. Az NFL idei hivatalos szabálykönyve például 244 oldalon taglalja a szabályokat.

A cégek jellemzően azt próbálják elérni, hogy a reklámok önálló életet kezdjenek a neten, s ennek érdekében számos korábbi szabályt felrúgnak. Tavaly a legnagyobb sikert talán a Volkswagen könyvelhette el, amely akkor még a konkurensek többségével ellentétben a SB előtt elérhetővé tette saját hirdetését a neten. A reklámot csak a Youtube-on 49,4 millióan nézték meg, miközben a konkurensek kénytelenek voltak beérni 10-14 milliós letöltés-számmal. Az idén éppen ezért már a hirdetők többsége a nagydöntő előtt útjára indította kisfilmjét a weben, s a tavaly nagyot húzó Volkswagen - többek által az idei felhozatal egyik leghumorosabb - hirdetésével már most 10 millió körüli letöltésnél jár.

A Giants ismét megtréfálná az esélyesebb New Englandet
AP

A hirdetők között egyébként ezúttal néhány újonc mellett (mint például az alsógatyás Beckhammel debütáló H&M) főleg a korábbi Super Bowlokról már ismerős cégneveket láthatunk. A prímet az előző esztendőhöz hasonlóan ezúttal is az autógyártók viszik, amelyek a spotok harmadát vásárolták meg, de ezúttal is feltűnik a képernyő a Coca-Cola, a Pepsi, és bár a megszokottnál kissé visszafogottabban, de képviselteti magát a 2000-es években számos díjat besöprő Anheuser-Busch InBev sörgyártó is.

Esélylatolgatás, út a döntőig

A 2012-es Super Bowl a 2008-as nagydöntő visszavágója lehet, négy évvel ezelőtt ugyanis ugyanez a két csapat találkozott a fináléban. A teljes szezonban látott teljesítmény alapján – akárcsak 2008-ban – most is a New England Patriots tűnik az esélyesebbnek. Az AFC bajnoka az alapszakaszt 13-3 mérleggel zárta, s ezzel megszerezte a konferencia első helyét. A "Hazafiaknak" kiemelésüknek köszönhetően a Wild Card körben nem kellett pályára lépniük, így csak január közepén kacsolódtak be a rájátszásba. A főcsoport-elődöntőben nagyon simán 45-10-re legyőzték az előző kör egyik meglepetéscsapatát, a nyolcszoros győztes Pittsbourgh Steelerst búcsúztató Denvert, majd egy héttel később – ha kissé kevésbé zökkenőmentesen is – letudták a liga egyik legjobb védelmével rendelkező Baltimore Ravenst is (ezen a meccsen a Baltimore rúgója az utolsó másodpercekben egy berúgható mezőnygólt hibázott el, amellyel kiharcolhatta volna a hosszabbítást a Ravens).

 

Miközben a Patriots első kiemeltként jutott tovább főcsoportjából, a New York Giants rájátszás-szereplésére néhány héttel az alapszakasz vége előtt is nagyon kevesen fogadtak volna. A csapat azonban hihetetlen hajrát produkálva kiharcolta, hogy az utolsó mérkőzésen ki-ki meccset játszhasson a Dallas Cowboys-szal a play-offba jutásért. A "New York-i óriások" végül 9-7-es mérleggel zártak, megszerezve ezzel az utolsó, még rájátszást jelentő pozíciót. Miután a Giants hatodik kiemelt volt, már a Wild Card körben is pályára kellett lépnie. Eli Manningék útja a döntőig az Atlantán, a végső győzelemre leginkább esélyes, címvédő Green Bayen és a szezon egyik meglepetéscsapatán, a San Franciscón keresztül vezetett.

 

Látszólag tehát több érv szól a New England győzelme mellett, különösen úgy, ha figyelembe vesszük, hogy a 2011-es Giants az első olyan csapat az NFL történelmében, amely negatív pontkülönbséggel jutott rájátszásba. Ráadásul a Patriots sikerét valószínűsítik a fogadóirodák oddsai is: a "Hazafiak" végső győzelme 1,67-1,68-as, míg az óriásoké 2,1-2,2-es pénzt fizetne a rájuk fogadóknak. Akad azonban néhány arra utaló jel, hogy a New England szurkolók sem nézik majd nyugodtan hátradőlve a Super Bowlt. Egyrészt nem szabad elfeledkezni arról, hogy a Giants az elmúlt hetekben kimagasló formát mutat, a nagy esélyes Gree Bayt például simán verték három héttel ezelőtt. Másrészt nem árt megemlíteni, hogy négy évvel ezelőtt is – az egyébként a döntőig veretlen – Patriots volt az abszolút favorit, végül mégis New Yorkban ünnepelhettek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!