szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Max Verstappen és Lewis Hamilton az utolsó, mindent eldöntő csatára készült Abu-Dzabiban. A világbajnokságot úgy kellett lemeccselniük egymás között, hogy mindketten ugyanannyi ponttal érkeztek az év utolsó versenyére, és ráadásul egymás mellől indultak az első rajtrácsról. Bárki nyert volna, ez a két versenyző mindent megtett azért, hogy a 2021-es szezon történelmi legyen. Ahogy történelmi lett az utolsó kör is. 2021 világbajnokát Max Verstappennek hívják.

Most érkezett

Ez nemcsak a pilóták, hanem a csapatfőnökök nagy ütközete is

Toto Wolff és Christian Horner is legalább olyan elszántan esett egymásnak verbálisan az elmúlt szezonban, mint amilyen elszántsággal a pilótáik a pályán versenyeztek. Horner jelenleg az F1 legrégebb óta hivatalban lévő csapatvezetője, 2005 óta van a Red Bull élén, Wolff 2013 óta vezeti a Mercedest. A rivalizálásukat a személyeskedések csak súlyosbították idén.

Max Verstappen 24 éves, de már a hetedik szezonja az idei a Forma–1-ben. Az első világbajnoki címéért volt versenyben. Egyúttal ő Sebastian Vettel után mindössze a második pilóta, aki vb-címet szerez egy Red Bullban.

Lewis Hamilton 36 éves, ez a 14. szezonja, ha nyert volna, az már a nyolcadik világbajnoki címe lett volna, amivel a sportág mindenkori legeredményesebb bajnoka lenne, egyúttal megdöntötte volna Michael Schumacher rekordját.

Az idei szezon után a szakértők egyetértettek, bármelyikük lett is volna a világbajnok, megérdemelné.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1 2 3 4 5

Volt már rá példa, igaz régen

Az elmúlt 71 szezonban mindössze egyszer alakult úgy, hogy a világbajnoki éllovasok pontegyenlőséggel érkeztek az utolsó futamra: 1974-ben Emerson Fittipaldi és Clay Regazzoni volt ebben a helyzetben, és ez előbbi lett a világbajnok. Mellesleg Emerson Fittipaldi épp ma ünnepeli a 75. születésnapját, de ez már csak véletlen.

Ki lesz a világbajnok?

Legegyszerűbben: az, aki megnyeri az Abu-Dzabi Nagydíjat. Kevésbé egyszerűen: az, aki az első nyolcban megelőzi a másikat.

Előfordulhat az is, hogy a verseny leintése után is ugyanannyi pontjuk lesz, például, ha mindketten a 10. helynél rosszabb pozícióban zárják a futamot, vagy akár kiesnek. A pontegyenlőség megmaradna akkor is, ha az egyikük kilencedik lenne (ez két pontot ér), a másikuk pedig tizedik (ez egy pontot ér), de megfutná a verseny leggyorsabb körét, amivel plusz egy pontot kapna. Ez azt jelentené, hogy Hamiltonnak és Verstappennek is 371,5 pontja lenne.

Pontegyenlőség esetén Verstappen lenne a világbajnok, mert több futamot nyert, mint Hamilton.

Van, akit a vírus már kiütött a rajtrácsról

Nyikita Mazepin pozitív koronavírus-tesztet produkált, a tünetei nem durvák, viszont rajthoz nem állhat. Mondjuk, a hiánya nem nagyon fog feltűnni, lévén a Haas általában az utolsó sorokban próbálkozik azzal, hogy tényező legyen.

Alapozzuk meg néhány adattal az izgalmakat

A szezon 22 versenyéből 21-en vagyunk túl, Abu-Dzabi az utolsó állomás, ahová a két esélyes ugyanannyi – 369,5 – ponttal érkezett. Az előny mégis Max Verstappennél van, mert ő kilenc futamot nyert már idén, míg Lewis Hamilton csak nyolcat. (Az eddigi 21 verseny közül 17-et ők nyertek meg.)

Ami a rajtrácsot illeti: Verstappen a várakozásokkal szembemenve elképesztő körrel hozta el szombaton a pole pozíciót, így az első helyről indulhat. Mellette és mögötte nyolc méterrel rajtol majd Lewis Hamilton. Idén ez a nyolcadik alkalom, hogy ketten indulhatnak az első sorból, de talán még sosem volt ekkora a tétje. A csapattársaik azonban csak a hátsóbb sorokból rajtolnak, így kérdés, hogy mennyire tudnak majd segíteni az éllovasoknak. Sergio Pérez a 4., Valtteri Bottas csak a 6. helyről indul.

A helyzetet fűszerezi, hogy különböző gumikon kezdik a versenyt: Verstappen Red Bullján a jobban tapadó, ám kevésbé hosszú életű lágyak lesznek, míg Hamilton Mercedesén a lassúbb, ám tartósabb közepesek. Ez azt is jelenti, hogy Verstappennek előnye lesz a rajtnál, Hamilton azonban jobban kitolhatja majd az első kerékcseréjét. Kiderül, melyik stratégia lesz a nyerő.

A konstruktőri verseny sem dőlt még el: a Mercedes itt 587,5 ponttal vezet, a Red Bullnak 559,5 pontja van.

1 2 3 4 5
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!