szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Steve Fossett, az excentrikus milliomos újabb világkörüli útra indult. Ezúttal a kansasi Salinából elstartolva egy szuperkönnyű sugárhajtású repülőgépen egyedül kísérli meg körberepülni a Földet.

"Jól vagyok, jól érzem magam. A ma éjszaka hosszú lesz, s az lesz a holnapi nap is" - mondta újságíróknak Fossett, mielőtt felszállt volna GlobalFlyer Virgin Atlantic nevű gépével.

Felhők felett a GlobalFlyer
© virginatlanticglobalflyer.com
Ha a kísérlet sikerül, Fossett lesz az első, aki hatvanévesen egyedül, leszállás és üzemanyag-felvétel nélkül kerüli meg a Földet. Ahhoz, hogy a Nemzetközi Repülő Szövetség hitelesítse a rekordját, Steve Fossettnek ugyanarról a repülőtérről kellett indulnia, ahová megérkezik, át kell repülnie valamennyi délkörön és legalább 36 787,559 kilométert kell megtennie a Ráktérítő mentén. A gép a tervek szerint 13 ezer méteres magasságban repül óránkénti mintegy 460 kilométeres sebességgel, Chicago, Toronto, London, Párizs, Kairó, Bahrein, Kalkutta, Sanghaj, Tokió, Honolulu és Los Angeles útirány szerint.

A repülés alatt Fossett az amerikai űrügynökség, a NASA által rendelkezésére bocsátott rendszer segítségével szinte állandó kapcsolatban áll Salinában tartózkodó csapatával. Útján egy másik repülőgép kíséri, hogy beszámoljon a hőstettről és szükség esetén segítséget nyújtson.

Steve Fossett intenzív fizikai és szellemi felkészülés után szállt be a pilótafülkébe, ahol több mint három napot tölt. Miután a gépen nincs jégmentesítő berendezés, a pilótának figyelembe kell vennie az időjárási körülményeket a fel- és leszálláskor. Ez utóbbit két ejtőernyő is segíti majd. A startot az év eleje óta többször elhalasztották a kedvezőtlen széljárás miatt.

A gépet Burt Rutan mérnök, az első magán űrrepülőgép, a SpaceShipOne és a Voyager űrszonda alkotója tervezte. A rekordkísérlet harmadik frontembere Richard Branson angol milliárdos, aki több korábbi rekordkísérletben is Fossett segítője volt. Ő a GlobalFlyer tartalékpilótája, s az ő cége, a Virgin Atlantic Airways légitársaság finanszírozza a mostani kísérletet.

Wilay Post volt az első pilóta, aki 1933-ban hét nap alatt, számos leszállással repülte körül a Földet. Az első leszállás nélküli repülést a Jeana Yeager-Dick Rutan (a GlobeFlyer tervezőjének fivére) alkotta kettős hajtotta végre 1986-ban. A leszállás nélküli világkörüli út rekordján kívül Fossett további rekordokat is fel kíván állítani, közöttük a sugárhajtású repülőgépek távolsági rekordját is. A jelenlegi rekordot - ami több mint 19 311 kilométer - egy B-52-es bombázó állította fel 1962-ben. Fossett volt az első, aki egyedül repülte körül a Földet léghajón 2002-ben, hat sikertelen kísérlet után.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Tech

A jövő repülőterén nő a forgalom és csökken a stressz

A PaxFlow Simulator nevű új szoftver több mint 90 százalékos pontossággal képes előre jelezni egy repülőtér várható utasforgalmát. A program célja, hogy mérsékelje az utasok által jól ismert stresszhelyzeteket, amelyek többek között a beléptető (check-in) pult előtti hosszú sorban állás, a hiányzó poggyászkulik, vagy a hosszú repülés után túlságosan körülményesnek tűnő útlevél-ellenőrzés miatt alakulnak ki.

MTI Gazdaság

Drámai változások előtt a légi utasforgalom

A robbanásszerű növekedés után megindul "az ocsú elválasztása a búzától" a diszkont társaságok körében, amit csak kevesen élnek majd túl - véli David Gillen kanadai ágazati kutató. Néhány nagy amerikai légitársaság pedig el is tűnik majd a piacról.

Azonnali szigorításokat követel a kormánytól a Magyar Orvosi Kamara

Azonnali szigorításokat követel a kormánytól a Magyar Orvosi Kamara

Marabu FékNyúz: A megoldás

Marabu FékNyúz: A megoldás

Az ELTE vezetése nem akarta, mégis több százan írták alá az oktatók petícióját az SZFE mellett

Az ELTE vezetése nem akarta, mégis több százan írták alá az oktatók petícióját az SZFE mellett