szerző:
hvg.hu

Befejezte emeletes óriásgépe, az A380 tesztjeit, és túl van az első próbarepülésén a 800 utas befogadására képes, akár koktélbárral és biliárdteremmel is komfortosabbá tehető Airbus.

Az Airbus A380 bemutatója. Két fedélzetén 800 utast
szállíthat
© AP
Kattintson a képre a galériához!
A titkolódzás és a program csúszásai táplálták azokat a pletykákat, amelyek a gigászi utasszállító kigyulladásáról, a futómű összecsuklásáról, a tervrajzok ellopásáig terjedtek. Toulouseban az Airbus közpotjának kerítésénél mindenesetre a kíváncsiskodó fanok tábort vertek, s egy szóvivő kommentárja szerint utoljára polgári repülőgép iránt akkor volt ekkora érdeklődé, amikor a Concorde első bemutatójára készültek 1969-ben. A felfokozott érdeklődés valószínűleg annak szól, hogy az A320 az első polgári utasszállítógép, amelyik nagyobb az évtizedekkel korábban szolgálatba lépett Boeing 747 Jumbonál – írja beszámolójában a BBC.

Az A320 egyik legelső megrendelője az extravagáns brit milliárdos, Richard Branson tulajdonában lévő Virgin Atlantic, amely az első A340-600 típusú gépére 2002-ben azt íratta fel: „Az enyém nagyobb, mint a tiéd.” Az eset most alighanem megismétlődik. Sőt. Branson a gépeire konditermet, s privát duplaágyakat is akar. Az A380 – függetlenül az extráktól – a F-WWOW regisztrációs jelet kapta, amely egyben kiejtve nagyjából a meglepett csodálatot jelenti.

Az A380 bemutatójára januárban került sor ötezer meghívott vendég jelenlétében. A gép tesztpilótája, Jacques Rosay nyolc évet várt rá, hogy a szimulátorokból végre átülhessen a valódi cockpit-be, s a négy Rolls-Royce motorral a levegőbe emelje az óriásgépet. S bár az Airbus konzorcium és beszállítói 12 milliárd dollárt költöttek arra, hogy már az első repülés biztonságos legyen, Rosay és Claude Lelaie kapitány, s a személyzet további négy tagja az első utat ejtőernyővel a hátukon teszik, meg, s ha kell kiugranak a csomagtér ajtaján.

Persze ezzel a rémálommal a cég legrosszabb álmaiban sem szeretne szembesülni, hiszen az A380 darabonként 285 millió dollárba kerül, s arra számítanak, hogy legalább 100 darabot eladnak belőle.

Egy év tesztutakon (Oldaltörés)

Az A380 belseje. Branson privát
duplaágyakat is akar
© AP
Az A380 reményeik szerint igen népszerű lesz a pilóták körében, mert kéthetes továbbképzés után a gyakorlott repülőgép-vezetők már simán elboldogulnak az óriásgéppel. Amelynek a súlya nagyobb mint három Concorde-é, s meghaladja a 250 tonnát. Így aztán a fejlesztések abban az irányban folytak eddig is, hogy súlyt takarítsanak meg, hiszen így a kevesebb felhasznált üzemanyag miatt nem csak olcsóbb, de kevésbé környezetszennyező is a repülés. A gép új hatékony üzemanyag-felhasználású motorjai, az olyan súlycsökkentő anyagok, mint az alumíniumötvözetek, az üvegszálas textilek és az epoxy-gyanta együttes felhasználása igen gazdaságossá teszik az A380-ast. Szakértői vélemények szerint a gép 2008-ban érkező versenytársa, a Boeing 787 Dreamliner kevésbé lesz pénzkímélő konstrukció, ami a légitársaságok számára a megrendeléseik feladásakor igen fontos szempont lehet.

Az Airbus A380 a bemutató repülést követően még egy éven át csak teszt utakon közlekedik majd. Az első példány 2006-ban áll majd szolgálatba a Singapore Airlines-nál. A gyártó azt tervezi, hopgy a tesztév során az óriásmadárral elrepülnek a Föld mind a négy sarkába. Ez azon kívül, hogy népszerűsíti a típust, azzal az előnnyel is jár, hogy a különböző éghajlati viszonyok közötti üzemeltetésről is információkat szerezne a perzselő trópusoktól az észak-kanadai jégmezőkig.

A teszt alatt a fedélzetet többtonnányi diagnosztikai műszerrel töltik fel, s a repülési paramétereket, s a gépről üzemelés közben szerezhető mindenféle információt elemeznek velük. A gép első hosszabb útja Toulouseból valószínűleg az Atlanti-óceán túlsó partjára vezet majd, de erről a cég egyelőre semmiféle pontos információt nem adott ki, miként arról sem, hogy melyik napon is kerül sor az első felszállásra.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Világ

Az Airbus leelőzte a Boeinget

Az amerikai Boeing repülőgépgyártó konszern 25 év után elveszítette vezető helyét a polgári repülőgépek piacán, miután az idén valószínűleg 20 géppel kevesebbet tud eladni, mint fő riválisa, az Airbus.

MTI Tech

Bemutatták a világ legnagyobb utasszállító gépét

Az Airbus európai repülőgépgyártó konszern a XXI. század zászlóshajójának tekinti az A380-as óriás utasszállító repülőgépet, amelyet nyolc évi munka után kedden mutatnak be ünnepélyes külsőségek között Toulouse-Blagnac repülőterén és amelytől azt várják, hogy leváltja a régi vetélytárs, az amerikai Boeing Jumbo-jetjeit.

Fontos megállapítást tettek a kutatók a vízben szülésről

Fontos megállapítást tettek a kutatók a vízben szülésről

Kitüntette a főpolgármester a 18 éves lány életét megmentő BKV-sofőrt

Kitüntette a főpolgármester a 18 éves lány életét megmentő BKV-sofőrt

Colin Firth válik

Colin Firth válik

Eger korábbi fideszes polgármestere pénzt ígért egy erdélyi templomra, végül egy forintot sem utalt

Eger korábbi fideszes polgármestere pénzt ígért egy erdélyi templomra, végül egy forintot sem utalt

Hilton, Intercontinental - a legnagyobb szállodaláncok is részt vettek a szexkereskedelemben?

Hilton, Intercontinental - a legnagyobb szállodaláncok is részt vettek a szexkereskedelemben?

A Samsung kitalált valamit, hogy jobb fotókat lehessen lőni esténként

A Samsung kitalált valamit, hogy jobb fotókat lehessen lőni esténként