Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0f4c04e4-c98d-4494-a563-c96bb7ca40b2","c_author":"Bridge Budapest","category":"brandcontent","description":"Mátyás-Kollár Gabriella, a Morgan Stanley pénzügyi szolgáltató budapesti irodájának Technology COO-ja 11 éves korában kezdett programozni, majd közgazdaságtudományi egyetemet és MBA-t végzett, de azóta is szenvedélye az IT. Ma, ha nem is programozással, de programozókkal foglalkozik, vezetőként pedig abban hisz, hogy folyamatos tanulás nélkül nem lehet az élen járni. Gajdács-Leszkó Georgina pedagógus és Gajdács Krisztián programozó matematikus, a RoboKaland ökotudatos digitális közösségi alkotóműhelyben óvodás kortól tervezésre, fejlesztésre barkácsolásra inspirálják a fiatalokat. Az áramkörépítés és szoftverfejlesztés alapjai révén a gyerekek megtanulnak gondolkodni, kérdéseket feltenni és megoldásokat keresni. Hármójukat a Bridge Budapest Árnyékprogramja kötötte össze azzal a céllal, hogy hidat képezzenek az üzleti és civil szféra között. A program során látszólag két távoli terület vezetői kapcsolódnak és inspirálódnak egymás vezetői tudásából, dilemmáiból és tapasztalataiból.","shortLead":"Mátyás-Kollár Gabriella, a Morgan Stanley pénzügyi szolgáltató budapesti irodájának Technology COO-ja 11 éves korában...","id":"20241129_A-profizmus-es-a-kozvetlenseg-nem-zarja-ki-egymast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f4c04e4-c98d-4494-a563-c96bb7ca40b2.jpg","index":0,"item":"393fc1ed-b548-4d17-adf4-754d9403dd4e","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241129_A-profizmus-es-a-kozvetlenseg-nem-zarja-ki-egymast","timestamp":"2024. november. 30. 12:30","title":"A profizmus és a közvetlenség nem zárja ki egymást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4737a18-a4fb-4829-9582-ff5dabb330e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kitartott a tegnap esti hó.","shortLead":"Kitartott a tegnap esti hó.","id":"20241130_Feher-a-taj-a-Kekesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4737a18-a4fb-4829-9582-ff5dabb330e9.jpg","index":0,"item":"a702fd79-5703-4482-ab67-624ede65a5ac","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_Feher-a-taj-a-Kekesen","timestamp":"2024. november. 30. 15:25","title":"Fehér a táj a Kékesen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efa3ef95-49d7-4622-be42-3072adbb9f76","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint a NATO-védernyő megakadályozná Putyint a további terjeszkedésben.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint a NATO-védernyő megakadályozná Putyint a további terjeszkedésben.","id":"20241129_zelenszkij-nato-csatlakozas-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efa3ef95-49d7-4622-be42-3072adbb9f76.jpg","index":0,"item":"22c4ed70-043a-4dad-beea-36840df70154","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_zelenszkij-nato-csatlakozas-tuzszunet","timestamp":"2024. november. 29. 19:52","title":"Zelenszkij a NATO-csatlakozásért cserébe területekről mondana le ideiglenesen az oroszok javára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"857bf2eb-1a8a-458a-868a-aab17b180c50","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az egész hajlítható okostelefont kitöltő akkumulátorok jöhetnek, ha valósággá válik a Samsung szabadalma. ","shortLead":"Az egész hajlítható okostelefont kitöltő akkumulátorok jöhetnek, ha valósággá válik a Samsung szabadalma. ","id":"20241129_samsung-hajlithato-akkumulator-szabadalom-osszehajthato-okostelefonok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/857bf2eb-1a8a-458a-868a-aab17b180c50.jpg","index":0,"item":"4d33fd5d-769b-47fa-8c8c-168d0a6e3102","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_samsung-hajlithato-akkumulator-szabadalom-osszehajthato-okostelefonok","timestamp":"2024. november. 29. 12:03","title":"Akkumulátor, ami együtt hajlik a telefonnal? Áttörést hozhat a Samsung új szabadalma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A minisztérium és a MÁV olyan bérlőket keresnek a nagy vasútállomásokba, akik elvégeznék a felújításokat, cserébe a költségeket majd lelakhatják.","shortLead":"A minisztérium és a MÁV olyan bérlőket keresnek a nagy vasútállomásokba, akik elvégeznék a felújításokat, cserébe...","id":"20241129_palyaudvar-felujitas-berlok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018.jpg","index":0,"item":"8667844e-c6c2-4de7-97d9-c57fd74c25f8","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_palyaudvar-felujitas-berlok","timestamp":"2024. november. 29. 10:42","title":"Lázárék albérletként akarják felújíttatni a nagy pályaudvarokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bec9f3c5-5266-4f81-866f-8072f2f9e2a1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Az író november 15-én hunyt el Budapesten.","shortLead":"Az író november 15-én hunyt el Budapesten.","id":"20241129_Nemere-Istvan-temetes-Szigethalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bec9f3c5-5266-4f81-866f-8072f2f9e2a1.jpg","index":0,"item":"f17b2ca1-971c-43e9-8ddd-99af1c6eb449","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_Nemere-Istvan-temetes-Szigethalom","timestamp":"2024. november. 29. 11:35","title":"December 3-án, Szigethalmon búcsúztatják Nemere Istvánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93ab72e1-99c6-42cc-b781-4d1620ad25a2","c_author":"Herman Bernadett","category":"elet","description":"December 7-én nyitják újra a 2019 áprilisában leégett Notre Dame-ot. A felújítás eredeti, középkori technológiával is zajlott. Évente 14-15 millió látógatóra számítanak.","shortLead":"December 7-én nyitják újra a 2019 áprilisában leégett Notre Dame-ot. A felújítás eredeti, középkori technológiával is...","id":"20241130_notre-dame-ujjaepites-acs-atado-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93ab72e1-99c6-42cc-b781-4d1620ad25a2.jpg","index":0,"item":"32eee1d7-9eb4-4b25-8cd5-ddb463774df8","keywords":null,"link":"/elet/20241130_notre-dame-ujjaepites-acs-atado-parizs","timestamp":"2024. november. 30. 12:05","title":"Az sem volt biztos, hogy megmarad, most régi fényében ragyog: egy hét múlva adják át a Notre Dame-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b227095f-9400-4770-a372-c1d29347a32e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Vasút is, villamos is.","shortLead":"Vasút is, villamos is.","id":"20241129_A-MAV-feltette-a-nagy-kerdest-Sinen-megy-es-100-bol-98-szor-pontos-mi-az","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b227095f-9400-4770-a372-c1d29347a32e.jpg","index":0,"item":"8d2f25fe-2a84-4ef8-b189-b1a7949653ee","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_A-MAV-feltette-a-nagy-kerdest-Sinen-megy-es-100-bol-98-szor-pontos-mi-az","timestamp":"2024. november. 29. 07:43","title":"A MÁV feltette a nagy kérdést: Sínen megy, és 100-ból 98-szor pontos – mi az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Túl van az első probarepülésén a gigantikus méretű Airbus A380
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Befejezte emeletes óriásgépe, az A380 tesztjeit, és túl van az első próbarepülésén a 800 utas befogadására képes, akár koktélbárral és biliárdteremmel is komfortosabbá tehető Airbus.
Az Airbus A380 bemutatója. Két fedélzetén 800 utast szállíthat
A titkolódzás és a program csúszásai táplálták azokat a pletykákat, amelyek a gigászi utasszállító kigyulladásáról, a futómű összecsuklásáról, a tervrajzok ellopásáig terjedtek. Toulouseban az Airbus közpotjának kerítésénél mindenesetre a kíváncsiskodó fanok tábort vertek, s egy szóvivő kommentárja szerint utoljára polgári repülőgép iránt akkor volt ekkora érdeklődé, amikor a Concorde első bemutatójára készültek 1969-ben. A felfokozott érdeklődés valószínűleg annak szól, hogy az A320 az első polgári utasszállítógép, amelyik nagyobb az évtizedekkel korábban szolgálatba lépett Boeing 747 Jumbonál – írja beszámolójában a BBC.
Az A320 egyik legelső megrendelője az extravagáns brit milliárdos, Richard Branson tulajdonában lévő Virgin Atlantic, amely az első A340-600 típusú gépére 2002-ben azt íratta fel: „Az enyém nagyobb, mint a tiéd.” Az eset most alighanem megismétlődik. Sőt. Branson a gépeire konditermet, s privát duplaágyakat is akar. Az A380 – függetlenül az extráktól – a F-WWOW regisztrációs jelet kapta, amely egyben kiejtve nagyjából a meglepett csodálatot jelenti.
Az A380 bemutatójára januárban került sor ötezer meghívott vendég jelenlétében. A gép tesztpilótája, Jacques Rosay nyolc évet várt rá, hogy a szimulátorokból végre átülhessen a valódi cockpit-be, s a négy Rolls-Royce motorral a levegőbe emelje az óriásgépet. S bár az Airbus konzorcium és beszállítói 12 milliárd dollárt költöttek arra, hogy már az első repülés biztonságos legyen, Rosay és Claude Lelaie kapitány, s a személyzet további négy tagja az első utat ejtőernyővel a hátukon teszik, meg, s ha kell kiugranak a csomagtér ajtaján.
Persze ezzel a rémálommal a cég legrosszabb álmaiban sem szeretne szembesülni, hiszen az A380 darabonként 285 millió dollárba kerül, s arra számítanak, hogy legalább 100 darabot eladnak belőle.
Egy év tesztutakon (Oldaltörés)
Az A380 belseje. Branson privát duplaágyakat is akar
Az A380 reményeik szerint igen népszerű lesz a pilóták körében, mert kéthetes továbbképzés után a gyakorlott repülőgép-vezetők már simán elboldogulnak az óriásgéppel. Amelynek a súlya nagyobb mint három Concorde-é, s meghaladja a 250 tonnát. Így aztán a fejlesztések abban az irányban folytak eddig is, hogy súlyt takarítsanak meg, hiszen így a kevesebb felhasznált üzemanyag miatt nem csak olcsóbb, de kevésbé környezetszennyező is a repülés. A gép új hatékony üzemanyag-felhasználású motorjai, az olyan súlycsökkentő anyagok, mint az alumíniumötvözetek, az üvegszálas textilek és az epoxy-gyanta együttes felhasználása igen gazdaságossá teszik az A380-ast. Szakértői vélemények szerint a gép 2008-ban érkező versenytársa, a Boeing 787 Dreamliner kevésbé lesz pénzkímélő konstrukció, ami a légitársaságok számára a megrendeléseik feladásakor igen fontos szempont lehet.
Az Airbus A380 a bemutató repülést követően még egy éven át csak teszt utakon közlekedik majd. Az első példány 2006-ban áll majd szolgálatba a Singapore Airlines-nál. A gyártó azt tervezi, hopgy a tesztév során az óriásmadárral elrepülnek a Föld mind a négy sarkába. Ez azon kívül, hogy népszerűsíti a típust, azzal az előnnyel is jár, hogy a különböző éghajlati viszonyok közötti üzemeltetésről is információkat szerezne a perzselő trópusoktól az észak-kanadai jégmezőkig.
A teszt alatt a fedélzetet többtonnányi diagnosztikai műszerrel töltik fel, s a repülési paramétereket, s a gépről üzemelés közben szerezhető mindenféle információt elemeznek velük. A gép első hosszabb útja Toulouseból valószínűleg az Atlanti-óceán túlsó partjára vezet majd, de erről a cég egyelőre semmiféle pontos információt nem adott ki, miként arról sem, hogy melyik napon is kerül sor az első felszállásra.
Az amerikai Boeing repülőgépgyártó konszern 25 év után elveszítette vezető helyét a polgári repülőgépek piacán, miután az idén valószínűleg 20 géppel kevesebbet tud eladni, mint fő riválisa, az Airbus.
Az Airbus repülőgépgyártó várhatóan már a jövő héten bejelenti, hogy két kínai légi vállalattól 1 milliárd dollárt meghaladó megrendelést kap új óriásgépére.
Az Airbus európai repülőgépgyártó konszern a XXI. század zászlóshajójának tekinti az A380-as óriás utasszállító repülőgépet, amelyet nyolc évi munka után kedden mutatnak be ünnepélyes külsőségek között Toulouse-Blagnac repülőterén és amelytől azt várják, hogy leváltja a régi vetélytárs, az amerikai Boeing Jumbo-jetjeit.