szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Befejezte emeletes óriásgépe, az A380 tesztjeit, és túl van az első próbarepülésén a 800 utas befogadására képes, akár koktélbárral és biliárdteremmel is komfortosabbá tehető Airbus.

Az Airbus A380 bemutatója. Két fedélzetén 800 utast
szállíthat
© AP
Kattintson a képre a galériához!
A titkolódzás és a program csúszásai táplálták azokat a pletykákat, amelyek a gigászi utasszállító kigyulladásáról, a futómű összecsuklásáról, a tervrajzok ellopásáig terjedtek. Toulouseban az Airbus közpotjának kerítésénél mindenesetre a kíváncsiskodó fanok tábort vertek, s egy szóvivő kommentárja szerint utoljára polgári repülőgép iránt akkor volt ekkora érdeklődé, amikor a Concorde első bemutatójára készültek 1969-ben. A felfokozott érdeklődés valószínűleg annak szól, hogy az A320 az első polgári utasszállítógép, amelyik nagyobb az évtizedekkel korábban szolgálatba lépett Boeing 747 Jumbonál – írja beszámolójában a BBC.

Az A320 egyik legelső megrendelője az extravagáns brit milliárdos, Richard Branson tulajdonában lévő Virgin Atlantic, amely az első A340-600 típusú gépére 2002-ben azt íratta fel: „Az enyém nagyobb, mint a tiéd.” Az eset most alighanem megismétlődik. Sőt. Branson a gépeire konditermet, s privát duplaágyakat is akar. Az A380 – függetlenül az extráktól – a F-WWOW regisztrációs jelet kapta, amely egyben kiejtve nagyjából a meglepett csodálatot jelenti.

Az A380 bemutatójára januárban került sor ötezer meghívott vendég jelenlétében. A gép tesztpilótája, Jacques Rosay nyolc évet várt rá, hogy a szimulátorokból végre átülhessen a valódi cockpit-be, s a négy Rolls-Royce motorral a levegőbe emelje az óriásgépet. S bár az Airbus konzorcium és beszállítói 12 milliárd dollárt költöttek arra, hogy már az első repülés biztonságos legyen, Rosay és Claude Lelaie kapitány, s a személyzet további négy tagja az első utat ejtőernyővel a hátukon teszik, meg, s ha kell kiugranak a csomagtér ajtaján.

Persze ezzel a rémálommal a cég legrosszabb álmaiban sem szeretne szembesülni, hiszen az A380 darabonként 285 millió dollárba kerül, s arra számítanak, hogy legalább 100 darabot eladnak belőle.

Egy év tesztutakon (Oldaltörés)

Az A380 belseje. Branson privát
duplaágyakat is akar
© AP
Az A380 reményeik szerint igen népszerű lesz a pilóták körében, mert kéthetes továbbképzés után a gyakorlott repülőgép-vezetők már simán elboldogulnak az óriásgéppel. Amelynek a súlya nagyobb mint három Concorde-é, s meghaladja a 250 tonnát. Így aztán a fejlesztések abban az irányban folytak eddig is, hogy súlyt takarítsanak meg, hiszen így a kevesebb felhasznált üzemanyag miatt nem csak olcsóbb, de kevésbé környezetszennyező is a repülés. A gép új hatékony üzemanyag-felhasználású motorjai, az olyan súlycsökkentő anyagok, mint az alumíniumötvözetek, az üvegszálas textilek és az epoxy-gyanta együttes felhasználása igen gazdaságossá teszik az A380-ast. Szakértői vélemények szerint a gép 2008-ban érkező versenytársa, a Boeing 787 Dreamliner kevésbé lesz pénzkímélő konstrukció, ami a légitársaságok számára a megrendeléseik feladásakor igen fontos szempont lehet.

Az Airbus A380 a bemutató repülést követően még egy éven át csak teszt utakon közlekedik majd. Az első példány 2006-ban áll majd szolgálatba a Singapore Airlines-nál. A gyártó azt tervezi, hopgy a tesztév során az óriásmadárral elrepülnek a Föld mind a négy sarkába. Ez azon kívül, hogy népszerűsíti a típust, azzal az előnnyel is jár, hogy a különböző éghajlati viszonyok közötti üzemeltetésről is információkat szerezne a perzselő trópusoktól az észak-kanadai jégmezőkig.

A teszt alatt a fedélzetet többtonnányi diagnosztikai műszerrel töltik fel, s a repülési paramétereket, s a gépről üzemelés közben szerezhető mindenféle információt elemeznek velük. A gép első hosszabb útja Toulouseból valószínűleg az Atlanti-óceán túlsó partjára vezet majd, de erről a cég egyelőre semmiféle pontos információt nem adott ki, miként arról sem, hogy melyik napon is kerül sor az első felszállásra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Világ

Az Airbus leelőzte a Boeinget

Az amerikai Boeing repülőgépgyártó konszern 25 év után elveszítette vezető helyét a polgári repülőgépek piacán, miután az idén valószínűleg 20 géppel kevesebbet tud eladni, mint fő riválisa, az Airbus.

MTI Tech

Bemutatták a világ legnagyobb utasszállító gépét

Az Airbus európai repülőgépgyártó konszern a XXI. század zászlóshajójának tekinti az A380-as óriás utasszállító repülőgépet, amelyet nyolc évi munka után kedden mutatnak be ünnepélyes külsőségek között Toulouse-Blagnac repülőterén és amelytől azt várják, hogy leváltja a régi vetélytárs, az amerikai Boeing Jumbo-jetjeit.