szerző:
BBC
Tetszett a cikk?

Egyre kiábrándultabbak a zeneletöltőket használó internetezők, megelégelve a mind szigorúbb megkötéseket és a magas árakat a digitális zenék piacán.

iPod zenelejátszó. Mit akar a
vásárló?
© iF
A Pro PC című brit magazin az online vásárlók tömeges elmaradásáról számol be az internetes zeneáruházakban, fő okként a magas árakat és a cédékhez képest silány hangminőséget hozva fel. Az elégedetlenség ellenére a legális zeneletöltések 2004-ben 900 százalékkal nőttek a Nemzetközi Lemezpiaci Szövetség összesítései szerint.

A hivatalos brit zenei toplistákat összeállító Official UK Charts Company múlt héttől bevezette, hogy a hagyományos kiskereskedelmi eladások mellett a jövőben az online értékesített dalok eladási adatait is figyelembe veszi a slágerlisták összeállításánál. A legálisan értékesített online zenék azonban ma is csak töredékét, alig 2 százalékát adják a teljes online zene-letöltésnek.

„A felhasználók nem veszik figyelembe, hogy ha például vesznek egy iPodot, azzal akaratlanul egy rendszerhez láncolják magukat – figyelmeztet Nick Ross a Pro Pc felelős szerkesztője. „Ráadásul a rendszerek kötöttsége miatt sokszor a legálisan letöltött tartalmakat sem tudják lejátszani a felhasználók” – teszi hozzá Ross.

A felmérést végző magazinhoz olyan panaszlevelek sokasága érkezik, melyek többszöri letöltésről számolnak be, vagyis kétszer fizettettek egy számért a netáruházban, de gyakori, hogy egyik eszközről a másikra történő másolással vannak problémáik az online zenét vásárlóknak.

Leginkább az zavarja az online zeneáruházakat használókat, hogy egy gyári cd árával megegyező összegért töltenek le kifogásolható minőségű hanganyagokat.

„Itt érhető leginkább tetten a virtuális vásárlás problémája: az emberek nem kapják meg ugyanazt az érzést a pénzükért, mint amikor vesznek egy cd-t, amit kézbe vehetnek” vélekedik Paul Brindley a Music Ally digitális zenekutató központ vezetője.

Az Apple zeneletöltő áruháza ellen jelenleg is eljárást folytat az Európai Bizottság, mert a iTunes brit oldalain drágábban értékesíti zeneszámait, mint a francia vagy a német iTunes portálján.

A fent említetteken túl mégis az árak okozzák a legnagyobb gondot, s ez tartja vissza a legtöbb vevőt a legális letöltések megfizetésétől. A kiadók a piac igényeit figyelmen kívül hagyva a fizikai hanghordozók áraihoz viszonyítottan lövik be online termékeik árát, ez pedig nem készteti a vevőt, sem a megvételre, sem a legális források használatára. A zenében és a technológiában egyaránt járatos angol szakértők szerint a jelenlegi egy fontos (jelenleg mintegy 365 forintos) számonként letöltési díj helyett a fél fontos lenne a járható út.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gazdaság

Online zeneáruház: kis magyar fonográfia

Az Axelero úgy harangozta be online zeneletöltő rendszerét, hogy nálunk ez az első ilyen. Az állítás majdnem pontos. Nem az első, de az első túlélő lehet; az eddigiek ugyanis bedőltek. Méghozzá többnyire azért, mert a felhasználók nem fizettek a zenéért, amelyet - igaz, illegálisan - de ingyen is megszerezhettek. Vajon most fizetni fognak?

Marad az őszi idő a hétvégén

Marad az őszi idő a hétvégén

A Google előtt is volt ám élet: 30 éves minden internetes kereső őse, az Archie

A Google előtt is volt ám élet: 30 éves minden internetes kereső őse, az Archie

„Amíg meg nem halok, nem zárhatok be” – veszélyben a legendás Calgary bár

„Amíg meg nem halok, nem zárhatok be” – veszélyben a legendás Calgary bár